Zestz
 
Margarita-ijsman popt up in Amsterdam
Categorieën: doen!, foodnieuws, people

Tja, hoe kan iets zo’n hoge vlucht nemen. Gerrit Jan Groothedde, beter bekend als Eetschrijver op Twitter, is er zelf nog een beetje beduusd van. Begin 2010 had hij het margaritaijs al eens gemaakt en erover geblogd. Tot zover gebeurde er niets. Anderhalf jaar later is zijn ijsje opeens het buzzwoord op Twitter. En dat is allemaal te danken aan zijn optreden tijdens de vierde underground boerenmarkt, precies twee weken geleden. Waar hij besloot te gaan staan nadat zijn toneelgroep (22 mensen) kort tevoren tijdens een barbecue vijf liter margaritaijs schoon opat en in koor om méér vroeg. ‘Sindsdien is de mensheid verdeeld in zij die het ijs hebben geproefd en zij die dat (nog) niet hebben,’ schrijft Zestz’ huisfoodtrendwatcher Marjan Ippel in haar foodlingo. De bevroren versie van de klassieke alcoholhoudende cocktail Margarita is zelfs een prominente vertegenwoordiger van ‘hét ijs du saison’ deze zomer.

Bovengronds
Wie tot de groep ‘niet-proevers’ behoort en nieuwsgierig is geworden, kan op zaterdag 9 juli terecht in de delicatessenwinkel Caulils in de Haarlemmerstraat in Amsterdam. Hier ‘draait’ Gerrit Jan tijdens zijn pop-up margaritaijssalon. (Alleen voor volwassen overigens, gezien het gebruik van tequila en triple sec.) Daarmee treedt hij in de voetsporen van andere oud-deelnemers van de UB die inmiddels ook ‘bovengronds’ zijn gegaan. Zoals Alice in Cakeland, Van der Donk Chocolates, Bucherie en wijnwinkel Vindependant.

‘Verdomd lekker’
De pop-up margaritaijssalon is de derde keer dat het ijs door een groot aantal mensen kan worden geproefd, zegt Gerrit Jan. Daags na zijn optreden bij de underground boerenmarkt presenteerde hij zijn ijs op een groot feest. ‘Ook daar was het enthousiasme voor mijn verdomd lekker ijs groot.’ In Amsterdam wil hij ontdekken of zijn product in de smaak valt bij ‘toevallige passanten die niet noodzakelijk echte die-hard foodies zijn’.

Exclusieve ervaring
Snel na de underground boerenmarkt registreerde Gerrit Jan Groothedde de website Margaritaijs.nl en het gelijknamige twitteraccount. Een advies om het recept voor zichzelf te houden en er iets mee te gaan doen, had hem op dit spoor gezet. Nu wil hij kijken of er echt geld mee te verdienen valt. Een ding weet hij zeker: ‘Dit ijsje zal nooit in de supermarkt te vinden zijn; het smeltpunt ligt door de alcohol zo laag dat het feitelijk niet te vervoeren is. Dat zet de deur open voor een exclusieve ervaring. Je moet ergens zijn waar dit ijsje gemaakt wordt vóór je ervan kunt genieten.’

Op 9 juli verschijnt de pop-up margaritaijssalon bij Caulils delicatessen & catering, Haarlemmerstraat 115 in Amsterdam. Vanaf ca. 11 uur.

Foto: kookblog RozeMarijn

© Zestz / Ronald de Nijs 2011

  • NuJIJ
  • Hyves
  • Facebook
  • Twitter
  • email

1 reactie op “Margarita-ijsman popt up in Amsterdam”

  1. ItsMeBobpa zegt:

    Toch wel het lekkerste ijsje wat ik tot nu toe heb gegeten deze zomer. Heeft niet met de alcohol te maken natuurlijk

Reageer