Zestz
 
Culinair nieuws in 21 foodbites
Categorieën: foodnieuws, media

Het verdere culinaire nieuws van deze week. Met onder andere: Gordon Ramsay opent nieuw restaurant, groentenvlees op komst, ‘Groupon overdrijft kortingen en kwaliteit’, Carrefour-winkelkarretje wordt rijdende ‘kapstok’, nieuwe website speciaal voor huiskamerrestaurant, steeds vaker bijzondere namen voor koffiemerken, ‘kaneelbroodjes culinaire hype in België’ en Amerikaanse jongeren worden dronken van gummibeertjes gedrenkt in wodka.


-> Gordon Ramsay opent nieuw restaurant
Van de Britse chefkok en ondernemer Gordon Ramsay hebben we lang niet meer iets gehoord. Onlangs heeft hij het laagdrempelige restaurant Bread Street in Londen geopend. De Londense restaurantsite Hot Dinners prikte er een vorkje en was enthousiast. (link)

-> Groentenvlees op komst
In november wordt een nieuw alternatief voor vlees of vis getest bij Albron Catering: Proviand genaamd. Het heeft een eiwitgehalte gelijk aan kippenvlees, een bijzonder laag vetgehalte (<2%) en is vrij van E-nrs en soja. Daarnaast bevat het een grote hoeveelheid belangrijke voedingsvezels. (Duurzaamnieuws.nl en VoedingNU)


-> Carrefour-winkelkarretje wordt rijdende ‘kapstok’
Als het aan Carrefour ligt, dan zal het klassieke winkelkarretje binnenkort verdwijnen. De metalen constructie moet wijken voor een soort rijdende ‘kapstok’, waarbij klanten boodschappen alvast kunnen sorteren. Een test moet uitwijzen wat de klant ervan vindt. (Niewsblad.be)

-> ‘Groupon overdrijft kortingen en kwaliteit’
Groupon-deals kosten soms meer dan als ze elders, bijvoorbeeld rechtstreeks, worden afgesloten. Zo bleek een zesgangendiner in een restaurant een driegangendiner te zijn. (Horeca Entree)

-> Nieuwe website speciaal voor huiskamerrestaurants
Er is een nieuwe site speciaal voor de markt van huiskamerrestaurants. Op Huiskamermenu.nl kunnen gasten huiskamerrestaurants zoeken, reserveren én beoordelen. (Gastheerschap.com)

-> ‘Kaneelbroodjes, nieuwe culinaire hype in België’
Na de cupcakes waait er een nieuwe culinaire trend over uit Groot-Brittannië: ‘cinnamon buns’. In Groot-Brittannië is kaneel al een tijdje erg populair. Behalve artisanale speciaalzaken spelen heel wat ketens in op deze hype. Zo heeft Marks&Spencer de voorbije seizoenen zijn aanbod uitgebreid met heel wat snoepgoed op basis van kaneel. (De Standaard)


-> Steeds vaker bijzondere namen voor koffiemerken
Koffiemerken krijgen net als wijn steeds opmerkelijker namen, zoals de nieuwe Handsome Coffee. En het hier eerder gesignaleerde Gay Coffee. (LA Times)

-> Amerikaanse jongeren worden dronken van gummibeertjes gedrenkt in wodka
Ouders die hun kinderen opeens opvallend veel van gummibeertjes zien snoepen, moeten zich toch eens achter de oren gaan krabben. Het snoepgoed zou weleens in wodka gedrenkt kunnen zijn. Dat het nieut nieuw is, bewijst wel dit how-to-filmpje van een jaar geleden. (MMN en Keloland)


-> Starbucks: ‘Koffietekort dreigt door opwarming aarde’
Starbucks is als mondiale koffieketen sterk afhankelijk van het aanbod van met name de Arabica-koffiebonen. Structurele klimaatverandering, zoals een temperatuurstijging in Zuid-Amerika, meer verwoestende orkanen en zaken als een hogere resistentie van schadelijke insecten vormen een serieuze bedreiging. (Z24 en Guardian)

-> Weer nieuw restaurant in Leiden in aantocht
De gemeente Leiden heeft de voormalige panden van autospuiterij Jonk aan de Haven verkocht aan AGP Beheer B.V. Die wil in de panden een luxe restaurant met brasserie en woningen maken. Naar verwachting opent het restaurant eind 2012 haar deuren. (Sleutelstad)

-> Brit eet al dertig jaar alleen doodgereden dieren
De 44-jarige Jonathan McGowan uit Bournemouth heeft geen vertrouwen in het vlees dat te koop is in de supermarkt. Met dit ‘dieet’ weet hij in ieder geval wat hij eet. Hij doodt de dieren nooit zelf. ‘Ik eet alleen dieren die ik dood vind langs de kant van de weg of in het bos’. (De Telegraaf)

-> Eindhovens Ketelhuis wordt restaurant
Het Ketelhuis op Strijs S in Eindhoven wordt verbouwd tot een unieke formule van restaurant en ateliers. Het is een project van chefkok André Amaro. Hij wil een mix van lekker eten, cultuur en werken creëren. (Misset Horeca)


-> Amerikaans eerbetoon aan elBulli
Restaurant Next in Chicago is druk bezig met de voorbereidingen van een hommage aan elBulli. Het menu dat vanaf januari 2012 in Next wordt geserveerd, bestaat uit 20 gangen van 20 jaar elBulli. ElBulli is het Spaanse restaurant van Adria Ferran dat onlangs zijn deuren sloot. Adrià wil met een deel van zijn personeel komen dineren. (Chicago Tribune)

-> Iens wijst ‘duurzame’ restaurantgangers de weg
Op de restaurantwebsite iens.nl hebben al 210 restaurants een duurzaamheidsprofiel ingevuld. De site wil samen met onafhankelijke voorlichtingsorganisatie Milieu Centraal en onderzoeksbureau CREM dineren duurzamer maken. Het profiel stimuleert restaurateurs om de klant te informeren over hun duurzame activiteiten. (De Telegraaf)

-> ‘Nieuwe kweekvis lijkt op tonijn’
Chef-kok Leendert Scholtus van De Echoput in Hoog Soeren heeft 10 oktober op de Food Professional Day in Ede de nieuwe Nederlandse kweekvis yellowtail kingfish gepresenteerd. Deze doet in smaak en toepassing aan tonijn denken. (Misset Horeca)

-> A-merk leidt aan Alzheimer?
Waarom gebruiken we de uitdrukking A-merk nog? Dat begrip is ooit ontstaan toen er nog een simpel onderscheid was tussen bekende merken met een brede distributie en minder bekende merken met een minder brede distributie: A-merken versus B- en C-merken. Vijftig jaar later is het merkenlandschap veel dynamischer en complexer, dus die oude klassificatie moet maar eens afgeschaft worden.(Molblog)


-> ‘Oorlogskauwgom’ nu ook in Vlaanderen
Wat Amerikaanse soldaten op het Afghaanse slagveld overeind houdt, kunnen Vlaamse automobilisten vanaf nu ook gebruiken om niet in te dommelen achter het stuur. Een bedrijf in Ninove promoot immers cafeïnekauwgom die een ware energieboost belooft aan knikkebollende bestuurders (Standaard)

-> Opschudding over kwaliteitsverschil voeding binnen EU
Recente tests van consumentenverenigingen op producten van Coca-Cola, Nescafé en Milka wezen uit dat alleen het chocolademerk Milka identieke producten aanbiedt in alle Europese lidstaten. Consumenten in Centraal- en Oost-Europa klagen over het kwaliteitsverschil. (VILT)

-> Rob Geus geeft tips over eten buiten de deur
Smaakpolitie Rob Geus geeft consumenten tips over waar ze op moeten letten als ze uit eten gaan. Dat doet hij in zijn boek ‘Hier word ik vrolijk van!’. (Misset Horeca)


-> Gall & Gall komt met huismerklijn
Gall & Gall komt met een huismerklijn. Deze bevat zo’n 40 producten – van wijn tot jenever. De introductie is een van de stappen die Gall & Gall zet om klanten meer keuze in zowel assortiment als prijs te bieden. De huismerklijn omvat vooralsnog een selecte range producten: wijn, jenever, rum, likeuren, port, cognac en frizzante. (LevensmiddelenKrant)

-> Vliegen op frituurvet: groen en al bijna winstgevend
Voormalig vice-president bij AirFrance/KLM Dirk Kronemeijer experimenteerde voor de vliegmaatschappij met bio-kerosine van frituurvet. Inmiddels is zijn eigen bedrijf wereldmarktleider en binnenkort winstgevend. (Sync)

© Zestz / Ronald de Nijs 2011

  • NuJIJ
  • Hyves
  • Facebook
  • Twitter
  • email

Reageer