Zestz
 
Culinair nieuws
in 23 foodbites
Categorieën: foodnieuws

Het verdere culinaire nieuws van deze week. Met onder andere: gebruik van theepot sterft uit in UK, winterkost vliegt winkels uit, veggiedag komt voor Gent neer op 20 miljoen euro aan promotiebudget, Almere moet massa’s Chinezen trekken met mega-Chinatown, ‘we eten gangsterchampignons’, makers van het Punseliekoekje lijken gered, jeugd mijdt koffie: associeert met stress en de nieuwste apps.

-> Gebruik van theepot sterft uit in UK
Winkeliers waarschuwen dat de basis van de Britse sociale omgangsvormen, de theepot, uitsterft. Britten zetten liever thee in een mok. (Independent)

-> Veggiedag komt voor Gent neer op 20 miljoen euro aan promotiebudget
Zo’n 2,5 jaar geleden riep het Ethisch Vegetarisch Alternatief uit Gent donderdag uit tot vleesloze dag. Met de steun van het Gentse stadsbestuur. Het nieuws ging de wereld rond en leverde Gent bijna 20 miljoen euro aan persaandacht op. (De Standaard)

-> Winterkost vliegt winkels uit
Liefhebbers van winterse kost kunnen tijdens deze koude dagen hun hart ophalen. Zij zetten met gretigheid maaltijden als zuurkoolstamppot, boerenkool met worst en snert op het menu. In de supermarkten merken ze dat ook. De winterse producten vliegen de winkels uit. (De Telegraaf)

-> Almere moet massa’s Chinezen trekken met mega-Chinatown
Er zijn plannen voor een groot Chinatown in Almere. Chinese investeerders zouden al meer dan 200 miljoen euro willen bijdragen. (De Pers)

-> ‘We eten gangsterchampignons’
‘Maffiose arbeidsconstructies, uitgeknepen telers, onderbetaalde werknemers en moedwillig lakse supermarkten. De Nederlandse champignonbusiness is een slagveld. De club die het wil verbeteren krijgt nauwelijks steun,’ aldus De Pers. (De Pers)

-> Jeugd mijdt koffie: associeert met stress
Meer dan de helft van de jongeren tussen 18 en 35 jaar drinkt geen koffie. Volgens hen associeert het product met opgelegd gedrag en stressvolle situaties, en is de smaak te bitter. 30 procent van alle koffieconsumptie vindt buitenshuis plaats. (Misset Horeca)

-> De nieuwste apps
* De Wijnshaker 2012 is gratis te downloaden in de App Store van iTunes. Deze nieuwe iPhone applicatie, gebaseerd op de Wijnalmanak-boekuitgavenvan wijnjournalist Cuno van ‘t Hoff c.s., geeft advies bij het kiezen van wijn in supermarkt of wijnwinkel.
* Wie in Ivy in Rotterdam dineert, kan met de door het sterrenrestaurant van François Geurds ontwikkelde iPad-app direct ervaringen delen met zijn sociale netwerk.
* Studenten van de TU Delft kunnen op hun telefoon zien wat de kantines op het TU/e-terrein serveren en wat het eten kost. (itunes, Misset Horeca en Allepersberichten.nl)

-> De makers van het Punseliekoekje lijken gered

Fabriek in Gouda draait weer op volle toeren om het beroemde stroopwafelkoekje te maken. Punselie)

-> Het einde van de Hollandse ‘plofkip’
Veertig Nederlandse supermarkten, fastfoodketens en A-merken kregen dit weekend een brief van Wakker Dier. Daarin vraagt de actieorganisatie hen geen ‘plofkippen’ meer te willen gebruiken. (Foodlog)

-> Groupon: 3500 couverts voor Niven Kunz
Niven Kunz heeft als eerste sterrchef in Nederland een deal gesloten met Groupon. Binnen tien uur verkocht het Rijswijkse restaurant Niven (foto) 3500 couverts via de kortingssite. (Misset Horeca)

-> Chef-koks hopen op meer oudere gasten
Koks zien een teruglopende omzet op zich afkomen en hopen onder andere op een verdere toename van oudere gasten. (Horeca Entree)

-> Als je een leven lang maar één soort voedsel zou eten…
Jo Ann Hattner, voedingsdeskundige op de Stanford University School of Medicine zou zo’n experiment niet aanbevelen. Er is slechts één soort voedsel dat alle voedingsstoffen heeft die we nodig hebben en dat is moedermelk. Mochten we geen moeder kunnen vinden die ons een leven lang met haar melk zou voeden dan is yoghurt een goede tweede optie. (Welingelichte Kringen)

-> Prijzen voor rundvlees rijzen de pan uit in VS
Prijzen stijgen door kleinere rundveestapel. (USA Today)

-> Griekenland gaat op verschillende scholen maaltijden verstrekken
De maatregel wordt ingevoerd na berichten vorig najaar over ondervoede scholieren die tijdens de les waren flauwgevallen. (Trouw)

-> Duitsers minder zin in bier
Duitsers hebben het afgelopen jaar weer minder bier van eigen bodem gedronken. (Powned)

->Café Dudok Arnhem start met studio’s
Café Dudok in Arnhem gaat de activiteiten uitbreiden met overnachtingsmogelijkheden. Het Arnhemse horecabedrijf gaat zeven long stay-appartementen openen in het centrum van de stad. (Misset Horeca)

-> Driejarige geeft tijgerbrood nieuwe naam
De Britse driejarige Lily Robinson vindt het patroon van tijgerbrood meer op dat van een giraf lijken. Supermarktketen Sainsbury’s ging overstag en herdoopte het brood tot girafbrood. (Huffingtonpost)

-> Minder merkartikelen in supermarkt
Het marktaandeel van merkartikelen in supermarkten krimpt. Vijf jaar geleden was het aandeel van merkartikelen op de Nederlandse retailmarkt nog 62 procent, inmiddels is dat geslonken tot 58 procent. (de Volkskrant)

-> Roze koeken in de ban op school
Scholen moeten roze koeken in de ban doen in hun kantines en in plaats daarvan gezonde voeding verkopen. Dat zegt minister Schippers. Zij wil dat scholen hun verantwoordelijkheid nemen in de strijd tegen overgewicht onder kinderen. (Misset Horeca)

-> Nederland kampt met tekort aan biologische melk
Nederland kampt met een tekort aan biologische melk. Zowel vraag als aanbod stijgen, maar het aanbod kan de vraag niet bijhouden. Ook in Frankrijk groeit de vraag sterk en wordt massaal melk ingevoerd. In Groot-Brittannië is de situatie omgekeerd. (Vilt)

-> Achter ieder dik kind zit een verhaal
Wat doet obesitas met een kind? En waar ging het fout? Dat wilde journalist Inger Boxsem weten. ‘Er bleek altijd een gebeurtenis ten grondslag te liggen aan het extreme overgewicht.’ Ze tekende de ervaringen van de kinderen op in het boek VET!. (Trouw)

-> Winkels Schiphol introduceren bewaarservice
Passagiers die hun aankopen liever niet mee op reis nemen, kunnen hun aankopen voortaan op Schiphol opslaan. Bij terugkomst van hun reis kunnen ze de spullen weer veilig ophalen. ‘Met name drank wordt in groten getale gekocht’. (RetailNews)

-> Robots maken sushi in Rotterdams café
Ze moeten de nieuwe manier worden om snel en zo vers mogelijk eten op tafel te kunnen zetten: robots. Bij IIZO sushicafé in Rotterdam is het sinds enige tijd werkelijkheid. Daar zijn drie Japanse robots ‘in dienst genomen’ om sushi te bereiden. (Trouw)

© Zestz / Ronald de Nijs 2012

  • NuJIJ
  • Hyves
  • Facebook
  • Twitter
  • email

Reageer