Zestz
 
Reserverende gast van Fat Duck als een kind in een snoepwinkel
Categorieën: dining around, foodnieuws

Wie binnenkort boekt bij het Britse driesterrenrestaurant Fat Duck, krijgt alvast een likkerbaardend filmpje geserveerd.

Je vraagt je af waarom een chefkok/eigenaar niet eerder op dit idee gekomen is. ‘De Fat Duck is het soort restaurant waar je waarschijnlijk maar een keer in je leven gaat eten,’ zegt de Britse sterrenkok Heston Blumenthal over zijn restaurant. Met een filmpje wil hij vooraf ‘een haast kinderlijk gevoel van opwinding’ bij zijn gasten teweegbrengen.

Digitale amuse
Een maand van tevoren krijgen gasten een ‘amuse’ via de mail toegestuurd. Een webadres leidt naar een filmpje waarin de gast een snoepwinkel bezoekt. Want zo voelt Blumenthal zichzelf als hij een nieuw gerecht heeft verzonnen: als een kind in een snoepwinkel. Het is volgens hem een universele metafoor voor opwinding.

Wat krijgt de gast te zien?
Het filmpje, dat slechts vier keer bekeken kan worden, doet denken aan het boek Alice in Wonderland. De toekomstige gast van de Fat Duck wordt meegezogen in een droomwereld. Een pad leidt naar de snoepwinkel, waar de gast via (stem)geluiden alvast een prelude van het diner krijgt voorgeschoteld. De beloning volgt aan het eind: de bezoeker krijgt een wit met roze papieren zak, een vast onderdeel van het Fat Duck-menu. Met daarin luchtige chocolade, karamels verpakt in een eetbaar papiertje en ander lekkers.

De Fat Duck in het plaatsje Bray krijgt dagelijks meer dan 30.000 telefoontjes. Het restaurant heeft per ‘shift’ plaats voor 42 gasten aan 15 tafels.

© Zestz / Ronald de Nijs 2012

  • NuJIJ
  • Hyves
  • Facebook
  • Twitter
  • email

Reageer