Zestz
 
Brood wint designprijs
Categorieën: foodnieuws, people

Stemmers voor de Premsela Publieksprijs 2011 konden kiezen uit vijftien ‘designproducten’: van architectuur tot brood. Het publiek bleef dicht bij huis en koos als winnaar het Vlaamsch Broodhuys. Naast de Premsela publieksprijs werd door een vakjury ook de prestigieuze Rotterdam designprijs uitgereikt. Die ging naar de installatie Vacant NL, where architecture meets ideaal, van Rietveld Landscape.

De Rotterdam designprijs is in het leven geroepen door de gemeente Rotterdam, designinstituut Premsela en het Museum Boijmans Van Beuningen om ‘het denken en debatteren over de rol van vormgeving in het culturele en maatschappelijke veld te stimuleren’. Een van de scouts die eind 2011 vijftien projecten / producten nomineerden, was professor Matthijs van Dijk. Hij droeg voor het eerst een foodproduct aan. En niet zonder reden: ‘Juist brood lijkt slachtoffer te worden van markt-economisch denken. De schappen van supermarkten liggen vol met “fabrieksbrood”‘. Dat het ook anders kan bewijst volgens Van Dijk het Vlaamsch Broodhuys, een ambachtelijke bakkerij van zuurdesem brood met onder meer zes eigen Baker’s Cafés. Bovendien ziet bakker en eigenaar Dimitri Roels in dat ‘een winkelformule rondom brood heel erg past binnen deze op hol geslagen samenleving’.

Brood hoort bij designwereld
Eetontwerper Marije Vogelzang vindt het goed dat er vanuit de ontwerpwereld eens wat breder wordt gekeken naar design. ‘Brood valt daar ook onder.’ De keuze van het grote publiek vindt ze niet meer dan vanzelfsprekend. ‘Brood is het meest populistische onderwerp en staat als zodanig dicht bij de mens. Het is ook heel goed dat iedereen ziet dat voedsel, en dus ook brood, hoort bij de designwereld.’

Trend: ‘laag’ voedsel
Met de keuze voor brood wordt tevens ingespeeld op een trend. ‘Er bestaat momenteel een grote hang naar “laag” voedsel, in plaats van snobby “hoog” voedsel van het afgelopen tijdperk,’ zegt Zestz’ huisfoodtrendwatcher Marjan Ippel. ‘Geitenvlees, knollen en brood in plaats van foie gras en kaviaar. Tegelijk is er een hernieuwde opkomst van nichespecialisten (one-trick pony’s) die dat lage voedsel met veel toewijding weer op ambachtelijke wijze maken, met oog voor elk detail – van de basisingrediënten tot de uiteindelijke vorm. Die dus het gewone bijzonder maken. Logisch dus, dat een prijs als deze die ontwikkeling erkent.’

Rewarding
Scout professor Matthijs van Dijk: ‘Door het eten van het brood van het Vlaamsch Broodhuys kan, voor een paar euro, weer ervaren worden hoe “rewarding” het leven eigenlijk kan zijn, en wat “moeder aarde” in al haar eenvoud en nederigheid ons aan schoonheid te bieden heeft.’

© Zestz / Ronald de Nijs 2012

  • NuJIJ
  • Hyves
  • Facebook
  • Twitter
  • email