Zestz
 
Het huis uit, het café en restaurant in
Categorieën: trendalert

Twintigers en dertigers uit de grote steden gaan vaker op pad dan de rest van Nederland, blijkt uit het Life and Living-onderzoek van Trendbox. Maar gezelligheid en huiselijkheid staan voorop.
Gemiddeld gaat slechts zeven procent van de Nederlandse bevolking één keer per week de deur uit, een kwart doordeweeks zelfs nooit. Van de stedelingen, of urbans, gaat daarentegen een kwart minimaal een keer per maand met vrienden de stad in. Vooral samen uit eten staat hoog genoteerd, schrijft Armanda van der Voort vandaag in Sp!ts.
We staan open voor de omgeving, laat Matt van der Poel de krant weten. Van der Poel werkt bij Fresh Forward, een bedrijf dat op basis van wetenschappelijk onderzoek de trends voor de komende vijftien jaar voorspelt. Cocoonen is uit, zegt hij. Als bewijzen daarvan ziet de tuin die een verlengstuk van de woonkamer wordt en de populariteit van straatfeesten.
Uit het Life and Living-onderzoek blijkt echter dat we altijd al aan cocooning deden. Richard Werkhoven van Trendbox vertelt Sp!ts dat we net zo vaak thuis zijn als vijftien jaar geleden. Maar, er is een stijging als het om buitenshuis met vrienden afspreken gaat. Zo maakt veertig procent van de vrouwen minstens een keer per maand een afspraak buiten de deur (27 procent in 1991), bij mannen is dat 42 procent (38 procent in 1991).
Van der Poel wijst erop dat de horeca hierop inspeelt door cafés en hotels om te bouwen tot een huiskamer. Als andere trend in de horeca signaleert hij dat alles ‘bijzonder’ moet zijn: neem bijvoorbeeld dineren in het donker of een tijdelijk restaurant waar iedereen waar iedereen zijn eigen afhaalmenu kan laten bezorgen.
In haar artikel verwijst Van der Voort naar trendwachter Hilde Roothart, die in haar nieuwe boek Zien beweert dat de megatrend ‘individualisering’ uit is. Het vraagstuk is niet hoe we de meest individuele wensen kunnen vervullen, maar hoe we mensen weer tot elkaar kunnen brengen, aldus Roothart.
Van der Poel laat de krant weten dat we nu in dezelfde mood zitten als in de jaren vijftig van de vorige eeuw: toen stond ook gezelligheid voorop. Om die reden creëren restaurants een thuisgevoel en hebben de locals behoefte aan authentieke cafés met een perzisch kleedje op tafel.

  • NuJIJ
  • Hyves
  • Facebook
  • Twitter
  • email

Reageer