Zestz
 
Culinair nieuws in 29 foodbites: Delhaize lanceert virtuele supermarkt
Categorieën: foodnieuws


Het verdere culinaire nieuws van deze week. Met onder andere: Delhaize lanceert ‘virtuele supermarkt’, koffiemachine zet koffie na sms-bericht, verticale tuinbouw in Noord-Holland Noord? en fascinerende foodfoto’s zonder trucages.

-> Delhaize lanceert ‘virtuele supermarkt’
Delhaize heeft op het centraal station van Brussel een Europese primeur voorgesteld: een virtuele winkel. Klanten kunnen er met hun smartphone producten scannen, om ze dan later af te halen in een supermarkt in hun buurt. (Vilt en Retail Actueel)

-> Verticale tuinbouw in Noord-Holland Noord?
Er wordt over nagedacht om “leegstaande panden” in Noord-Holland een nieuwe bestemming te geven als ruimte voor het telen van bijvoorbeeld tuinbouwproducten (de zogenaamde ‘verticale tuinbouw’). (AGF)

-> Japanners introduceren bevroren schuimkraag
Bierbrouwer Kirin heeft met een bevroren schuimkraag dé manier gevonden om ervoor te zorgen dat het bier minimaal een halfuur ijskoud blijft. (Bierblog)

-> Tekst op voedseletiket beïnvloedt smaak
Als er ‘minder zout’ op de verpakking van een product staat, denken consumenten dat een product minder lekker smaakt. Ze zijn dan geneigd alsnog zelf zout toe te voegen. (Misset Horeca)

-> Koffiemachine zet koffie na sms-bericht
De sms-startup Zipwhip in Seattle heeft een zogeheten ‘Textspresso’ ontwikkeld. Alle Zipwhip-medewerkers hoeven slechts een berichtje naar de Textspresso te sturen, waarna de machine aan het werk gaat. Wanneer men bij het apparaat aan komt, is de koffie gereed. (Design Taxi)

-> Verklaart Haagse Voedseltribunaal stadslandbouw dood?
Doeners en denkers, kunstenaars en industriëlen, boeren en wetenschappers namen deel aan het Voedseltribunaal in Den Haag. Aan de hand van drie casussen werd gedebatteerd over een duurzaam voedselsysteem voor de steden van de toekomst. Een van de uitspraken van de jury: ‘Weg met de stad! Hallo Regio!’ Ofwel, ‘de oplossing ligt in de regio en niet in de stad. Planologisch moet het anders.’ (Foodlog en Stroom)

-> ‘Vrouwelijke eetgewoontes beter voor milieu’
Minder vlees en worst, meer fruit en groente: de voedingsvoorkeur van vrouwen is niet alleen goed voor hun gezondheid, maar ook beter het milieu dan de mannelijke eetgewoontes. (Het Parool)

-> Fascinerende foodfoto’s zonder trucages
Fascinerende advertenties zonder gebruik van Photoshop zijn gemaakt door kunst- en ontwerpcollectief NAM, in opdracht van de Harbour City Chocolate Trail, een goededoelenproject van de Hong Kong Blood Cancer Foundation. (Colossal)

-> Roze slijm-controverse houdt gemoederen in VS nog flink bezig
Pink slime is een restproduct uit slachthuizen en wordt onder meer in gehakt en hamburgers verwerkt. Het heeft de aflopen weken voor heel wat discussie gezorgd – en het einde lijkt nog niet in zicht. Vanuit rechtse kringen wordt gesuggereerd dat de controverse onderdeel zou zijn van een vegetarisch / biologische samenzwering. Maar ook anderen vragen zich af of degenen die kritiek hebben op het roze slijm, zich wel echt zorgen maken over voedselveiligheid, of gewoon arrogant zijn en er gewoon snel vies van zijn. Ook blijkt nu dat niet alleen schoolgaande kinderen pink slime in hun eten voorgeschoteld hebben gekregen; ook bij studenten blijkt dit het geval te zijn geweest. Negatieve publiciteit over slachtafval in schoollunches en hamburgers heeft in elk geval gezorgd voor afname van vraag naar pink slime. (Huffingtonpost, Huffingtonpost, Eater, Blisstree, Huffingtonpost en 360)

Wat verder ter tafel komt:

-> De opkomst van zaadbibliotheken

-> ‘IJsje duurder door vanilletekort’

-> Meer mensen minderen met vlees

-> ‘Babyvoeding in potjes bevat minder dan één vijfde van nodige mineralen’

-> Driesterrenkok Sergio Herman lanceert eigen webshop

-> Velletje knakworst bijna duurder dan inhoud

-> Zo pakt de supermarkt je in: trucs met verpakkingen

-> ‘Meer mensen, en minder eten bij voedselbank’

-> Restaurants profiteren tijdens Pasen van crisis

-> ‘Invloed Sonja Bakker op eierkoek voorbij’

-> Plug-in bibliotheek in supermarkt Callantsoog

-> Wijnschrijver Hubrecht Duijker en Financieele Dagblad uit elkaar

-> Sarkozy doet op het Elysee kaas in de ban

-> De Zilveren Lepel verramsjt bij AH

-> De goudhamster is een geboren dronkaard

-> Nederlander eet vis het liefst thuis

-> Consument kiest voor goedkope voeding en dure iPad

-> Kinderen vooral met ouders samen bij eten of voor tv

-> Japanse koks woedend om schrappen kogelvis-wet

-> Foodies uit Saoedi-Arabië kiezen voor diner in plaats van fastfood

© Zestz / Ronald de Nijs 2012

  • NuJIJ
  • Hyves
  • Facebook
  • Twitter
  • email

Reageer


Fatal error: Function name must be a string in /data/web/sites/zestz.nl/www/wp-content/themes/zestzblock/footer.php on line 1