Zestz
 
Culinair nieuws in 21 foodbites: gehaktballenrestaurant in Amsterdam geopend
Categorieën: foodnieuws

Het culinaire nieuws van deze week. Met onder andere: gehaktballenrestaurant in Amsterdam geopend, Heineken: maak etentjes duurder en proef met dakmoestuin Hoog Catharijne.


-> Gehaktballenrestaurant Meatballs in Amsterdam geopend
Single-purpose restaurants doen het goed in deze recessie. Een sterk concept rond één ingrediënt. In dit geval de bal. (Elsevier) [Foto: Marjan Ippel]

-> Heineken: maak etentjes duurder
Terwijl consument klagen over de hoge prijzen in de horeca, moedigt bierbrouwer Heineken ondernemers juist aan de tarieven op de menukaart te verhogen. (Telegraaf)

-> Wijn niet licht verteerbaar
Wijnen mogen op het etiket niet meer worden gekenmerkt als ‘licht verteerbaar’. Deze beschrijving lijkt te veel op een gezondheidskwalificatie die niet te verenigen is met alcoholische dranken. Dat heeft het Europees Hof van Justitie besloten. (WijnWijs.eu)

-> Restaurantbezoek betalen met groenten
De crisis slaat ook hard toe in de restaurantwereld. Een restaurant in Florence heeft daarom een plan bedacht om klanten die geen geld meer hebben, toch aan tafel te krijgen. Nieuw is zijn plan nieet. Eerder konden klanten van een Brits café betalen met etenswaren. (Telegraaf en Zestz)


-> Proef met dakmoestuin Hoog Catharijne
Biet & Boon verkennen de mogelijkheden voor een eetbaar landschap het dak van het gebouw Hoog Catharijne in Utrecht. De eerste oogst is inmiddels binnen. (Facebook) [Foto: Biet en Boon]

-> Noord-Koreaans restaurant Amsterdam en nog meer horecagelegenheden failliet
Het avontuur van het Noord-Koreaanse restaurant in Amsterdam, een Europese primeur, heeft slechts zeven maanden geduurd. Pyongyang is failliet verklaard. Ook failliet: restaurant XXXL-burger in Almere en bij onze Vlaamse buren sloten twee Vlaamse toprestaurants noodgedwongen hun deuren. (Misset Horeca, EVMI en Standaard)

-> Visbeleg voor boterham slaat aan
Producent De Menken Keuken gaat ‘Beleg uit Zee’, in de drie smaken zalm, makreel en kabeljauw, verder uitrollen. Een eerste test bij supermarktketen Deen is goed verlopen. (Levensmiddelenkrant)

-> Food in wereldwijde uitdrukkingen
In allerlei talen blijkt ‘eten’ te figureren in uitdrukkingen. Zoals het Franse ‘Va te faire cuire un œuf!’ Ofwel: ga zelf een ei koken! Of nog duidelijker: loop naar de maan; bekijk het maar! (Bay area bites)


-> Recept Witte Huisbier onthuld
Amerikaanse bierliefhebbers ‘eisten‘ het recept van het bier dat binnen de muren van het Wite huis wordt gebrouwen. Chefkok Sam Kass onthulde het recept voor het Honey Ale biertje, wat meteen wereldnieuws was. (Grubstreet, Obama Foodorama en Washingtonpost)

-> ‘Horecapersoneel sneller alcoholist’
AMSTERDAM – Jong horecapersoneel heeft een grotere kans om alcoholist te worden, blijkt uit een Zweedse studie. (Nu.nl)

-> McDonald’s serveert uitsluitend vegetarisch in India
Fastfoodketen McDonald’s past zich aan aan de lokale vraag in India en start er met volledig vleesvrije restaurants. (VILT)

-> Wat is nodig om een succesvol restaurant uit de grond te stampen?
Volgens The Economist is het succes van een restaurant grotendeels te danken aan de mate waarin ze hun klanten een onvergetelijke ervaring weten aan te bieden. (Express)

Wat verder ter tafel komt:

-> Gemaal Lijnden wordt restaurant

-> Mars niet blij met Schotse gefrituurde reep

-> Restaurant Harmonie Rotterdam heropent onder nieuwe chef

-> Sergio Herman heeft eigen (Oir Noir-)chocolade

-> Marco Poldervaart opent restaurant in Harlingen

-> Meeloopdag bij restaurant Niven* via Groupon

-> Hoofdvaartkerk in Hoofddorp wordt nu echt horeca

-> Restaurant Faulk in Bussum opent deuren

-> Einde van ‘mislukt product’ thuistap is nabij

© Zestz / Ronald de Nijs 2012

  • NuJIJ
  • Hyves
  • Facebook
  • Twitter
  • email

Reageer


Fatal error: Function name must be a string in /data/web/sites/zestz.nl/www/wp-content/themes/zestzblock/footer.php on line 1