Zestz
 
Culinair nieuws in 29 foodbites: Boek van Brugse chocolatier Dominique Persoone ‘te kinky’ voor VS
Categorieën: foodnieuws

Het verdere culinaire nieuws van deze week. Met onder andere: Boek van Brugse chocolatier Dominique Persoone ‘te kinky’ voor VS, Stoelendans in Restaurant Week en VS in de ban van ‘pink slime’.

-> Boek van Brugse chocolatier Dominique Persoone ‘te kinky’ voor VS
Het boek Shock-o-latier van Dominique Persoone wordt niet in de Verenigde Staten en Canada uitgebracht. Het boek met 45 chcoladerecepten zou ‘te kinky’ zijn. Uitgever Njam! is verrast door de negatieve reactie. “Hier zijn we wel meer gewend”, klinkt het. (Zita)

-> Stoelendans in Restaurant Week
Restaurants gebruiken Twitter om lege plekken door de vele annuleringen tijdens de Restaurant Week alsnog te vullen. Dat heeft geleid tot een ‘stoelendans’, zegt directeur Jeroen van den Brink van organisator DiningCity. ‘Gasten annuleerden hun eigenlijke reservering als er plaatsen vrij kwamen bij een restaurant op een hoger niveau.’ Er kwam ook kritiek vanuit de restaurantwereld: De Restaurant Week is een leuk bedacht concept, maar is zijn doel volledig voorbij geschoten. Restauranthouders willen juist in deze tijd vastigheid, maar krijgen door annuleringen en no shows onzekerheid, aldus Bert van Buschbach van restaurant De Compagnon in Amsterdam. Overigens hebben (top)restaurants wereldwijd met no-shows te maken. (MissetHoreca, MissetHoreca en Wall Street Journal)

-> Londense restaurants specialiseren zich in een menu
in Londen duiken steeds meer restaurants op die een menu serveren. Zo serveert Le Relais de Venise L’Entrecôte vooraf een eenvoudige salade, gevolgd door een entrecote met frieten en saus. Bij Burger & Lobster op de kaart goede burgers en smakelijke kreeft. (Telegraph)

-> VS in de ban van ‘pink slime’
Voor kenners is het oud nieuws, maar door een tv-item heeft het onderwerp opeens de aandacht van het grote publiek: Pink slime’, ofwel het bijproduct van de vleesverwerkende industrie waarvoor doorgaans vette vleesresten in een apart procedé worden bewerkt tot een roze brij die wordt toegevoegd aan gehakt. De grote boosdoener: ammoniakgas, waaraan de brij korte tijd wordt blootgesteld. Maar ook: het wordt als een ‘vuller’ aan gehakt toegevoegd; de consument wordt daarmee genept, vinden sommigen. Het gehakt wordt geserveerd tijdens schoollunches. Dat is ‘volkomen veilig’ voor kinderen, zegt het Amerikaanse ministerie van landbouw. Maar scholen krijgen nu toch de keuze om te kiezen voor gehakt met of zonder pink slime. En in een smaaktest kwam gehakt met het roze goedje er niet zo goed af. (Blisstree, Parool, en WTop)

-> Vergeet de barcodescanner, nieuwe scanner herkent voedsel door kleur en vorm
Op groente en fruit zit in de supermarkt veelal geen barcode. En omdat personeel niet altijd weet wat welke groente of fruit is, is er nu een nieuw soort scanner die dat de cassières in Japanse supermarkten vertelt. (Huffingtonpost.com)

-> Koffie kost Amerikaanse werknemer 1.000 dollar per jaar
Werkloosheid en moeilijke economische omstandigheden kunnen de consumptie van koffie niet doen afnemen. Dat is de conclusie van een Amerikaans onderzoek van het bureau Accounting Principals. Uit het onderzoek blijkt dat nagenoeg de helft van alle Amerikaanse werknemers tijdens de werkuren geregeld koffie kopen. Gemiddeld wordt 25 dollar per week uitgegeven aan koffie.(Managing21)

-> Eieren schaars en duur
De schaarste wordt veroorzaakt door Europese regels voor kooien van kippen, waardoor veel boeren hun stallen moeten verbouwen en noodgedwongen de productie verminderen. (Trouw)

-> Nederlandse chocoladewijn is populair drankje in VS
ChocoVine bestaat al sinds 2008, maar is nu ook echt doorgebroken in de Verenigde Staten. Het product op basis van Nederlandse chocolade, gemengd met Franse rode wijn, is volgens de producenten niet alleen heerlijk op zichzelf, maar kan ook in cocktails of bij koffie en desserts gebruikt worden. (Standaard)

-> Shopper wil mobiele website, geen app
Shoppers zijn nauwelijks geïnteresseerd in apps. Dat blijkt uit een onderzoek van Nielsen onder ruim 5000 (Amerikaanse) consumenten.
Ongeveer de helft van de ondervraagden geeft de voorkeur aan mobiele sites boven apps als het om online winkelen gaat. Slechts 25 procent gebruikt apps om prijzen te vergelijken, spaarpunten in te wisselen of winkellocaties op te zoeken. (Emerce)

-> NYT zet beste taquerias op een rij
Volgens de New York Times zijn ze lastig in de stad te vinden: taquerias. Ofwel Mexicaanse restaurant die goedkoop authentieke en smakelijke gerechten zoals tacos en burrito’s serveren. Waarom? Omdat ze achter heel simpele puien schuilen. Reden om de tien beste op een rij te zetten. (Eater)

Wat verder ter tafel komt:

> Raket-ijsje wordt 50 jaar

> Hoofdredacties Volkskrant en NRC verbieden positieve Polen-actie van culischrijvers

> Statiegeld op plastic flessen wordt afgeschaft

> Afgewezen fruitvliegmannetjes zoeken troost bij alcohol

> Starbucks gaat sneller groeien in Nederland

> Weer geen derde Michelinster voor Noma

> Tanende diversiteit landbouwgewassen baart zorgen

> Regeringspartijen blijven bij megastallen

> 14-jarige comadrinker gedwongen behandeld

> Presentatrice en Expeditie Robinson-winnares Regina Romeijn schrijft afslankboek

> Groeiende vraag naar water baart VN zorgen

> Gouden tijden voor Schotse whisky

> Nederland is nieuwe brouwerij rijker: brouwerij La Fontaine in Zeeland

> Australië en India gaan ijzerrijke bananen ontwikkelen

> Nieuwe supersinaasappel goed voor hart-en vaatziekten

> Crisis nekt restaurant Kok & De Bruin in Tricht

> Kennis van de energiewaarde beïnvloedt eetgedrag nauwelijks

> Kankercijfer onder 40′ers en 50′ers stijgt snel door overgewicht, inactieve leefstijl en te veel alcohol

> Nederlands komkommer(kook)boek in Duits vertaald

© Zestz / Ronald de Nijs 2012

  • NuJIJ
  • Hyves
  • Facebook
  • Twitter
  • email

Reageer