Zestz
 
Culinair nieuws
in 22 foodbites
Categorieën: foodnieuws, media

Het verdere culinaire nieuws van deze week. Met onder andere: wijn in ‘doggy bag’, Britse jeugd zegt nee tegen kopje thee, het ‘pop-up’ probleem, ‘gastropub in Michelingids 2012 springlevend’, popzangeres Chrissie Hynde sluit veganistisch restaurant, ketchup van Franse schoolmenu geschrapt, New Yorkse restaurantprijzen onder de loep en alcoholslot gaat per 1 december in.


-> Wijn in ‘doggy bag’
Wie een aangebroken fles niet meer in een restaurant, maar thuis van zijn inhoud wil ontdoen, kan daarvoor nu in 45 restaurants terecht in vijf grote Franse steden. De klant krijgt dan gratis een speciaal wijn-étui van stof overhandigd, waarin de aangebroken fles kan worden meegenomen. (WijnWijs.eu)

-> Britse jeugd zegt nee tegen kopje thee
Dé Britse traditie, het kopje thee, lijkt uit te sterven. Vier procent van de jongeren onder de 25 drinkt nog een cuppa. (Independent)

-> Het ‘pop-up’ probleem
De pop-up restaurants zijn niet alleen steeds commerciëler (lees: duurder) en uitgemolken als concept, maar je vindt ze ook o-ver-al, schrijft de Britse krant Telegraph. De laatste loot aan de Britse pop-uprestaurantboom: een tijdelijke ‘dining experience’ van sterrenchef Thomas Keller plus hotelovernachting in Savoy hotel, waar je 1200 pond per persoon neertelt (of 250 pond voor alleen het negengangendiner). (Telegraph)

-> ‘Gastropub in Michelingids 2012 springlevend’
In de nieuwste editie van de Britse restaurantgids Good Food Guide werd-ie geschrapt: de term gastropub, een bar die bier en fine food serveert. Maar In de Britse Michelingids 2012 kreeg gastropub Hand and Flowers in Marlow er een tweede ster bij. (Telegraph)

-> Popzangeres sluit veganistisch restaurant
Door de economische situatie ziet Chrissie Hynde, bekend van de popgroep The Pretenders, zilch gedwongen The VegiTerranean in Ohio, gestart in 2007, te sluiten. (Mother Nature Network)

-> Ketchup van Franse schoolmenu geschrapt
In een poging om het Franse culinaire erfgoed te ‘redden’, wordt ketchup zo goed als verbannen op alle scholen en studentenkantines in Frankrijk. De Amerikaanse smaakmaker mag voortaan alleen een frietje vergezellen. En dat frietje mag overigens nog maar één keer per week op het menu staan. (Los Angeles Times)

-> New Yorkse restaurantprijzen onder de loep
De New Yorkse foodjournalist Ryan Sutton vermeldt op zijn Tumblrblog ontwikkelingen in de prijzen van restaurants in het hogere segment. Een van zijn ontdekkingen: een zesgangendiner van 165 dollar veranderde in een menu voor twee à raison van… 888 dollar. Suttons doel: meer transparantie in restaurantprijzen. (PSFK)

-> Alcoholslot gaat per 1 december in
In een brief aan de tweede kamer heeft minister Schultz van Haegen laten weten dat het alcoholslot vanaf 1 december wordt ingevoerd. Iedereen die gepakt wordt met (veel) te veel drank op, moet voortaan verplicht een alcoholslot op eigen kosten (ruim 3000 euro) te laten installeren. (Slijtersvakblad)

-> Onduidelijkheid over plakvlees
Op verpakkingen van biefstuk, ossenhaas of tournedos staan vaak mooie koeien of stukken vlees. De diepvriesverpakking bevat echter een schijf van vleessnippers die onzichtbaar aan elkaar zijn geplakt met een speciale vleeslijm: plakvlees. Dit is toegestaan als het duidelijk op de verpakking staat. Maar dat is niet altijd het geval, en dus onduidelijk en daarom misleidend, aldus de Consumentenbond onnodig . De Consumentenbond dient er een klacht over in bij de Reclame Code Commissie (RCC). (Consumentenbond) [Ter illustratie een oude aflevering van de Keuringsdienst van waarde over de plakvlees]

-> Slechtere scores restaurantgidsen, Michelin best gewaardeerd
De waardering voor de restaurantgidsen onder abonnees van de nieuwsbrief van Bijzondere Restaurants neemt af. Michelin wordt met een 7,6 het best gewaardeerd. (Misset Horeca)

-> Big Brother spoort alcoholmisbruik op
Studenten die vaak Facebookberichten plaatsen waarin ze alcohol noemen, blijken vaak tot de categorie probleemdrinkers te behoren. Voor een onderzoek begaven wetenschappers zich onder de online jeugd. Ze zien in netwerksites zoals Facebook en MySpace een nieuwe manier om studenten te identificeren die het risico lopen een alcoholprobleem te ontwikkelen. (Medisch Contact)

-> Italiaanse driesterrenchef kookt voor McDonald’s
De 81-jarige Gualtiero Marchesi heft twee hamburgers en een dessert ontwikkeld voor het Italiaanse menu van de fastfoodketen. (Independent)


-> Webwinkel gewijd aan vaderlandse wijnboeren in het buitenland
Er is alweer een nieuwe wijnwebwinkel gelanceerd: Wijnenvanoranje.nl. Deze webwinkel van Nick Postma heeft een groot assortiment wijnen van Nederlandse wijnboeren uit alle windstreken van de wereld. (Wijn.blog)

-> Lidl start met 1 nu & 1 later-acties
‘In elk huishouden wordt er wekelijks wel eten weggegooid. Bijvoorbeeld als er teveel van hetzelfde tegelijkertijd wordt gekocht.’ Om een einde te maken aan verspillende aanbiedingen is Lidl deze week gestart met ‘1 Nu & 1 Later’-acties. Het gaat hierbij vooral om producten voor in de koelkast en brood, omdat deze het vaakst worden weggegooid. Bij aanbiedingen in deze categorieën krijgen klanten bij de kassa een coupon waarmee ze later het product nogmaals voor dezelfde prijs kunnen kope (Levensmiddelenkrant)

-> ‘Keukenbranche dieper in problemen’
De kredietcrisis en internet zetten het reilen en zeilen van de keukenbranche op zijn kop. Dit blijkt uit onderzoek van Van Es Marketing Services onder keukenspeciaalzaken in Nederland. (Retail News)


-> Alfabet van spek
De New Yorkse fotograaf Henry Hargreaves maakte van spek een gotisch alfabet. (Gastronomista)

-> Marianne Thieme wil vleestax
Denemarken heeft een belasting op vet voedsel en als het aan Marianne Thieme van de Partij voor de Dieren ligt, krijgt Nederland een vleestax. (Vleesmagazine)

-> Donald Trump in de wijn
De Amerikaanse vastgoedtycoon Donald Trump heeft de deuren geopend van Trump Vineyard Estates in Albemarle County in Virginia. Trump kocht in april dit jaar het wijngoed, bekend onder de naam Kluge Winery, voor 6 miljoen dollar. (By the Grape)

-> ‘Gordon Ramsay begint beautysalon’
Volgens de Britse krant Dailymail kunnen mensen binnenkort bij de Britse vloekende chef terecht voor gezichts-, manicure-, pedicure- en zelfs waxbehandelingen. Momenteel zou er hard gewerkt worden aan de website van de salon. (Telegraaf)

-> Google-werknemers brouwen eigen bier
Google-werknemers vanuit de hele wereld konden suggesties doen voor de ingrediënten die in het biertje moesten. Het Google-bier (8,1 procent alcohol) – Urkontinent geheten – bevat daardoor onder meer snufjes chocola, koffie, hazelnoot, rooibos en honing. Het brouwen gebeurde uiteindelijk bij Dogfish Head Craft Brewed Ales in Delaware. (Bright)

-> Goudvissen houden drinkbakken koeien schoon
Melkveehouder Arthur van Roekel uit Arnhem past slimme low tech toe. Goudvissen in de drinkbakken van zijn koeien zorgen ervoor dat die schoonblijven. Hij hoeft ze niet meer schoon te maken. (Foodlog)

-> York en Edinburgh dreigen Londen voorbij te streven als ‘foodie’ hotspots
Dat blijkt uit een onderzoek onder reizigers van de site Tripadvisor. (Telegraph)

© Zestz / Ronald de Nijs 2011

  • NuJIJ
  • Hyves
  • Facebook
  • Twitter
  • email

Reageer