Zestz
 
payday loans
Talkin’ Foodlingo: Crowdfeeding
Categorieën: Talkin' Foodlingo

Foodtrendwatcher Marjan Ippel voedt Zestz met nieuw foodlingo. Deze week: Crowdfeeding.

2012 kan zonder al te veel risico het jaar van het foodcrowdfunden worden genoemd. Een recordaantal culinair-angehauchte projecten werden gerealiseerd dankzij het inzamelen van geld via privépersonen. Van een giftbox voor zout (Salsamentum.nl) tot eetboeken (Ongewild), fooddocu’s (Johannes van Dam) en zelfs hele restaurants (Cantinetta Amsterdam). Daarmee is crowdfunding inmiddels aardig gefundeerd in de nieuwe Nederlandse economie. Tijd voor een volgende stap: crowdfeeding. Een samentrekking van cowpooling, crowdfarming en crowdfunding. Oftewel: uit bestaande streekinitiatieven wordt de middle man weggesneden, zoals eerder al gebeurde in koffie en chocola, in wat sindsdien bekendstaat als Direct Trade. In plaats daarvan wordt via een zogenaamd burgerinitiatief rechtstreeks collectief ingekocht bij de lokale boer en eetproducent. Crowdfeeding is kortom Direct Trade, maar dan geïnitieerd vanuit de burger en daarom zonder winstoogmerk.

In Tilburg bestaat het crowdfeeding burgerinitiatief ‘Goei Eete’ (Brabants voor ‘goed eten’), ‘met als ideëel doel een groep burgers te verbinden om de traditionele voedselketen in Nederland te doorbreken. Hierdoor ontstaat een duurzame relatie in lokale gemeenschappen door de verbinding met voedsel uit eigen streek te bevorderen en het lokale boerenbedrijf met een vaste afzet en betere prijs te ondersteunen,’ aldus het persbericht. Deelnemers halen de al dan niet biologische streekaardappelen, -groente, -fruit, -vlees en -zuivel van hun eigen lokale voedselketen af op een van de vijf lokale afhaalpunten.

Er is slechts één maar: de bijbehorende bestelwebsite heeft het over ‘lekker lokaal voedsel voor een (h)eerlijke prijs’. Alsof wij organisatoren van de jaarlijkse food- en fauxlingoverkiezing niet vorig jaar een serieuze waarschuwing richting dit faux taalgebruik afgaven.
Goeieete.nl.

© Zestz / Marjan Ippel 2012

Powered by: Talkin’ Food, je personal foodtrendshopper, ook te volgen via twitter.com/talkinfood

  • NuJIJ
  • Hyves
  • Facebook
  • Twitter
  • email

Reageer