Onder de honderd beste inzendingen voor de Nederlandse Designprijzen bevinden zich verschillende foodgerelateerde ontwerpen.
Food is hot. Dat hoeven we hier op Zestz niet meer uit te leggen. Food blijkt ook een terugkerend thema in de honderd inzendingen die een vakjury uit 526 inzendingen voor de Nederlandse Designprijzen 2007 heeft uitgekozen. In deze Nederlandse Designselectie 2007 bevinden zich bijvoorbeeld allerlei verpakkingen (van ijs tot drop), twee restaurantinterieurs, de huisstijl van een delicatessenwinkel, een modulair kooksysteem en een weckpot nieuwe stijl. Uit deze selectie volgen eerst nog veertig nominaties, waarna op 20 oktober tijdens de Dutch Design Week in Eindhoven de winnaars bekend worden gemaakt.
De food-ontwerpen uit de 100 beste inzendingen
-> Modulair kooksysteem (ontwerp: Jan Willem Marijnissen)
‘Het OneQ systeem bestaat uit koppelbare kookmodules en accessoires waarmee buiten kan worden gekookt, op gas of op kolen’
-> Visual Identity van restaurant Freud (ontwerp: Sake van den Brule, Elke Kunneman)
‘Voor dit restaurant waar uitsluitend voormalige psychiatrische patiënten werken, werd een huisstijl ontwikkeld met een laagdrempelig en persoonlijk beeld, dat de medewerkers inspireert om alle middelen zelf handmatig in te vullen’
-> Huisstijl en inrichtingsconcept Tampopo (ontwerp: Dirk Laucke en Marc Karpstein (Huisstijl), Bas van Tol i.s.m.Eric Wasch)
‘Totaalconcept voor een Aziatische delicatessenzaak, gebaseerd op één kleur rood, pms032, en één materiaal, namelijk witte tegels’
-> Weckpot (ontwerp: Floor van Ast)
‘Weckpotje voor een traditionele wijze van voedselconservering maar met een ongewone vorm: de sluitring is opvallende groot en de sluiting is niet gemaakt van metalen clips maar van elastiek’
-> 330 ml retourfles van Grolsch (ontwerp: FLEX/the INNOVATIONLAB®)
‘Nieuwe, groene retourfles voor het biermerk Grolsch, met een meer eigentijds en onderscheidend voorkomen dan het oude bruine statiegeldflesje’
-> Dropverpakking voor Klene drop (ontwerp: Rob Verhaart & Wouter Friso)
‘Verpakkingslijn die met behulp van negentiende-eeuwse thema’s als gelukzoekers, ontdekkingsreizen, waterwerken en bodemvondsten uitdrukking geeft aan de authenticiteit en ambachtelijkheid van Klene drop’
-> Bierfles Swinckels (ontwerp: Olof ten Hoorn en Andrea Gadesmann)
‘De vorm van de fles, het ongekleurde, heldere glas, het etiket dat tevens dient als extra verzegeling (vers!), en de chique kleurencombinaties (zwart, goud en zilver) zijn erop gericht dit nieuwe merk te ‘branden’ als bier in het hogere marktsegment’
-> IJsverpakking Australian (ontwerp: Rene Gruijs en Kareem Baqai)
‘Subbrand van het sterke ijsmerk Australian, met een eigen naam en verpakking, maar met de welbekende Australian typografie als basis’
-> Snoepverpakking en -presentatie Truly (ontwerp: Richard Mooij, Annie Peutrell)
‘Design, naming, fotografie, paperlook verpakkingsmateriaal en copy voor een nieuwe snoepvariant, waarbij de nadruk enerzijds ligt op het lichte en natuurlijke van het nieuwe snoepje, en anderzijds op het sociale moment dat door snoepen kan ontstaan’
-> Whole Earth – Organische Frisdranken (Canned drinks) (ontwerp: designer Alison Sauter en design director Thea Bakker)
‘De blikjes hebben een vormentaal met een vriendelijke uitstraling die past bij (organische) frisdrank, herkenbaar is voor de bestaande doelgroep, maar ook een bredere doelgroep aanspreekt. Het product valt op door de aansprekende namen en de gekleurde shrinkwrapfoliën (voor de six packs)’
-> Interieurontwerp Restaurant As (ontwerp: Bas van Tol)
‘Van dit restaurant in een voormalige kapel zijn de buitenruimte en de binnenruimte aangepakt met gebruikmaking van dezelfde, overwegend sobere materialen, zoals onbehandeld staal, Frans eiken, beton, natuursteen en katoendoek, die contrasteren met gouden muurschilderingen en handbewerkte kussens’
-> Museum House of Bols (ontwerp: …,staat)
‘Alle zintuigen worden geprikkeld in zeventien ruimtes van in totaal 600 m2, die samen een verhaal vertellen over de geschiedenis, het heden en de toekomst van het jenevermerk Lucas Bols, voor zowel de oude als de nieuwe doelgroep. Het betreft een totaalklus die tevens inhoudt: concept, naamcreatie, ruimtelijk ontwerp, muziek, het interactieve aanbod, content, een nieuwe identiteit, de Bols Bartending Academy en het grafisch ontwerp en de communicatiemiddelen van House of Bols‘
[bron: nederlandsedesignprijzen.nl]