september, 2007

Wageningen Universiteit organiseert Food4you

30 september 2007

Van 3 t/m 7 oktober organiseert de Wageningen Universiteit het eerste foodfestival ‘FitFoodFun’.

‘Wageningen onthult het geheime recept van lekker eten, beter leven,’ aldus de website. Wetenschappers gaan er aan tafel met kinderen, chefkoks eten met sporters, jongeren koken met sterren en industrie proeft van kunst, pannen op het podium en literatuur op het menu. Daarmee is het een happening voor zowel foodprofessionals als -geïnteresseerden.
Speciaal voor die laatste groep, de foodies, is er op zaterdag 6 oktober ‘FitFoodFun’. Op die dag is er van alles te doen: workshops, excursies, demonstraties, kunstprogramma’s, en ‘fitmarkt’, een kookboekenmarkt, theater- en muziekoptredens en nog veel meer.

Klik hier om het gehele programma te bekijken.

Microsoft krijgt eigen wijn

30 september 2007

De Blue Monster Reserve, van de Zuid-Afrikaanse wijnproducent Stormhoek, wordt speciaal voor de softwaregigant gebotteld.

De naam van de wijn is vernoemd naar een cartoon van Hugh MacLeod, marketingspecialist bij Stormhoek. Hij had het tekeningetje (plaatje) gemaakt nadat hij verschillende Microsoftmedewerkers tijdens door Stomhoek gesponsorde etentjes in de it-wereld had leren kennen. Het poppetje kon van Stormhoeks weblog worden gedownload en werd door medewerkers van de Amerikaanse softwaregigant als snel als een soort mascotte beschouwd.
De Blue Monster wijn is alleen beschikbaar voor Microsoft en mensen die behoren tot de vrienden van de ‘Blue Monster’ en diegenen die de door Stormhoek gesponsorde geek etentjes bezoeken.
[bron: ft.com]

Brussel pilotstad van culinair netwerk Délice

30 september 2007

Brussel is uitgeroepen tot ‘pilotstad’ van Délice, een uitwisselingsproject tussen zeventien wereldsteden die zich hebben verenigd in het netwerk van culinaire steden.

Dat werd besloten tijdens een Algemene Vergadering van Délice in Lyon op 17 september jl. ‘We waren onmiddellijk geïnteresseerd toen Lyon het project lanceerde,’ zegt de Brusselse schepen van Toerisme Philippe Close. ‘We zien hierin een belangrijke erkenning van onze stad, die overal ter wereld bekend staat om haar levenskunst en culinaire hoogstandjes.’ Daarmee is Brussel de eerste stad waar via tal van evenementen, zoals culinaire wedstrijden, professionelen en chef-koks ervaringen met elkaar kunnen uitwisselen en de culinaire cultuur van de stad in het zonnetje wordt gezet.

Voorjaar 2008
In het voorjaar van 2008 zal het eerste evenement plaatsvinden in Brussel. Het jaar erop is weer een andere stad aan de beurt. Andere deelnemers aan Délice zijn: Barcelona, Birmingham, Kanton, Genua, Göteborg, Lausanne, Leipzig, Lyon, Madrid, Milaan, Montréal, Napels, Osaka, Riga en Saint-Louis.
[bron: knack.be]

Marketingcampagne voor Kanzi appel

28 september 2007

Kanzi moet een merknaam worden.

Consumenten worden warm gemaakt voor de Kanzi, Zuid-Afrikaans voor ‘verboden vrucht’. Zo stond deze week in verschillende kranten een foto van BN’er Yolanthe Cabau van Kasbergen die de eerste appels plukte.

Nieuwe merknaam
‘Een nieuwe merknaam van fruit of groente introduceren is ongelooflijk moeilijk,’ zegt Peeter Verlegh vandaag in het dagblad Dag. Hij is universitair docent consumentengedrag en marketingcommunicatie aan de RSM in Rotterdam. Volgens hem is het alleen al lastig om de naam duidelijk op het product aan te brengen. ‘Ziet de consument zo’n klein stickertje?’

Specifiek aroma
Zal Greenstar Kanzi Europe erin slagen Kanzi op de markt te zetten? ‘Alleen als deze appel echt iets anders is, een onderscheidend product,’ zegt Verlegh. Dat is volgens Urs Luder, directeur van Greenstar Kanzi Europe, beslist het geval. ‘Een lekkere appel, voor elke dag, onderscheidt zich door een heel specifiek aroma. De smaak van de Kanzi spreekt zeker ook jongeren aan,’ vertelt hij aan Dag.

Wie trek heeft gekregen in de roodglanzende appel, moet echter nog geduld hebben tot half november. Dan pas ligt het fruit in de winkelschappen.

Food in Nederlandse Designselectie 2007

28 september 2007

Onder de honderd beste inzendingen voor de Nederlandse Designprijzen bevinden zich verschillende foodgerelateerde ontwerpen.

Food is hot. Dat hoeven we hier op Zestz niet meer uit te leggen. Food blijkt ook een terugkerend thema in de honderd inzendingen die een vakjury uit 526 inzendingen voor de Nederlandse Designprijzen 2007 heeft uitgekozen. In deze Nederlandse Designselectie 2007 bevinden zich bijvoorbeeld allerlei verpakkingen (van ijs tot drop), twee restaurantinterieurs, de huisstijl van een delicatessenwinkel, een modulair kooksysteem en een weckpot nieuwe stijl. Uit deze selectie volgen eerst nog veertig nominaties, waarna op 20 oktober tijdens de Dutch Design Week in Eindhoven de winnaars bekend worden gemaakt.

De food-ontwerpen uit de 100 beste inzendingen
-> Modulair kooksysteem (ontwerp: Jan Willem Marijnissen)
‘Het OneQ systeem bestaat uit koppelbare kookmodules en accessoires waarmee buiten kan worden gekookt, op gas of op kolen’

-> Visual Identity van restaurant Freud (ontwerp: Sake van den Brule, Elke Kunneman)
‘Voor dit restaurant waar uitsluitend voormalige psychiatrische patiënten werken, werd een huisstijl ontwikkeld met een laagdrempelig en persoonlijk beeld, dat de medewerkers inspireert om alle middelen zelf handmatig in te vullen’

-> Huisstijl en inrichtingsconcept Tampopo (ontwerp: Dirk Laucke en Marc Karpstein (Huisstijl), Bas van Tol i.s.m.Eric Wasch)
‘Totaalconcept voor een Aziatische delicatessenzaak, gebaseerd op één kleur rood, pms032, en één materiaal, namelijk witte tegels’

-> Weckpot (ontwerp: Floor van Ast)
‘Weckpotje voor een traditionele wijze van voedselconservering maar met een ongewone vorm: de sluitring is opvallende groot en de sluiting is niet gemaakt van metalen clips maar van elastiek’

-> 330 ml retourfles van Grolsch (ontwerp: FLEX/the INNOVATIONLAB®)
‘Nieuwe, groene retourfles voor het biermerk Grolsch, met een meer eigentijds en onderscheidend voorkomen dan het oude bruine statiegeldflesje’

-> Dropverpakking voor Klene drop (ontwerp: Rob Verhaart & Wouter Friso)
‘Verpakkingslijn die met behulp van negentiende-eeuwse thema’s als gelukzoekers, ontdekkingsreizen, waterwerken en bodemvondsten uitdrukking geeft aan de authenticiteit en ambachtelijkheid van Klene drop’

-> Bierfles Swinckels (ontwerp: Olof ten Hoorn en Andrea Gadesmann)
‘De vorm van de fles, het ongekleurde, heldere glas, het etiket dat tevens dient als extra verzegeling (vers!), en de chique kleurencombinaties (zwart, goud en zilver) zijn erop gericht dit nieuwe merk te ‘branden’ als bier in het hogere marktsegment’

-> IJsverpakking Australian (ontwerp: Rene Gruijs en Kareem Baqai)
‘Subbrand van het sterke ijsmerk Australian, met een eigen naam en verpakking, maar met de welbekende Australian typografie als basis’

-> Snoepverpakking en -presentatie Truly (ontwerp: Richard Mooij, Annie Peutrell)
‘Design, naming, fotografie, paperlook verpakkingsmateriaal en copy voor een nieuwe snoepvariant, waarbij de nadruk enerzijds ligt op het lichte en natuurlijke van het nieuwe snoepje, en anderzijds op het sociale moment dat door snoepen kan ontstaan’

-> Whole Earth – Organische Frisdranken (Canned drinks) (ontwerp: designer Alison Sauter en design director Thea Bakker)
‘De blikjes hebben een vormentaal met een vriendelijke uitstraling die past bij (organische) frisdrank, herkenbaar is voor de bestaande doelgroep, maar ook een bredere doelgroep aanspreekt. Het product valt op door de aansprekende namen en de gekleurde shrinkwrapfoliën (voor de six packs)’

-> Interieurontwerp Restaurant As (ontwerp: Bas van Tol)
‘Van dit restaurant in een voormalige kapel zijn de buitenruimte en de binnenruimte aangepakt met gebruikmaking van dezelfde, overwegend sobere materialen, zoals onbehandeld staal, Frans eiken, beton, natuursteen en katoendoek, die contrasteren met gouden muurschilderingen en handbewerkte kussens’

-> Museum House of Bols (ontwerp: …,staat)
‘Alle zintuigen worden geprikkeld in zeventien ruimtes van in totaal 600 m2, die samen een verhaal vertellen over de geschiedenis, het heden en de toekomst van het jenevermerk Lucas Bols, voor zowel de oude als de nieuwe doelgroep. Het betreft een totaalklus die tevens inhoudt: concept, naamcreatie, ruimtelijk ontwerp, muziek, het interactieve aanbod, content, een nieuwe identiteit, de Bols Bartending Academy en het grafisch ontwerp en de communicatiemiddelen van House of Bols
[bron: nederlandsedesignprijzen.nl]

Kruidvat begint online wijncursus

27 september 2007

Onder de naam Kruidvat College biedt de drogisterijketen verschillende cursussen aan.

Het lesmateriaal van het Kruidvat College is inhoudelijk ontwikkeld door uitgeverij Het Spectrum. De wijncursus bijvoorbeeld is samengesteld in nauwe samenwerking met de redactie van onder meer de Winkler Prins en de Encarta Encyclopedie. De cursus kunnen gebruikers via dvd of internet volgen. Het lesmateriaal is verkrijgbaar in de winkel en online en kost 13 euro.
De wijncursus maakt onderdeel van een pakket van negen te volgen cursussen. De onderwerpen variëren van moderne talen tot digitale fotografie, kunstgeschiedenis en vaderlandse geschiedenis. Overigens kwam de Hema al eerder met onder andere een wijncursus.
[bron: Boekblad]

Starbucks breidt uit op Schiphol

26 september 2007

Dit najaar opent de Amerikaanse koffieketen twee extra filialen op Schiphol.

Goed nieuws voor de liefhebbers van Starbucks: met een paspoort zwaaien om bij deze koffieketen op Schiphol binnen te komen, is straks niet meer nodig. De twee nieuwe filialen komen vóór de douane op de luchthaven te liggen.
Op 25 juni jl. opende het eerste filiaal in Nederland zijn deuren achter de paspoortcontrole op Schiphol. En met succes, zegt Walter Seib, Managing Director HMSHost Europe & Middle East. Het toont volgens hem aan dat ‘de kwaliteit van het Starbucksconcept helemaal past in de horecastrategie van HMSHost’. HMSHost exploiteert op Schiphol ruim zestig verkooppunten, waaronder cafés (zoals Starbucks), restaurants, food courts en zelfs een hotel.

Maakjezo.nl biedt recepteninstructies

26 september 2007

Uitgever Sanoma lanceert een nieuwe website: maakjezo.nl. Hier kunnen mensen instructies voor te maken zaken vinden én zelf plaatsen.

Met Maakjezo.nl leer je bijvoorbeeld een jurk opleuken (categorie Lifestyle), een auto winterklaar maken (categorie Vervoer), hoe je een milionair wordt (categorie Vrije tijd), een grenen tafel op wielen maken (categorie Huis en tuin), kleurfilters gebruiken (categorie Digitaal) en gerechten maken (categorie Recepten). Al die zaken worden stap voor stap uitgelegd.
De categorie Recepten telt op dit moment zeven bereidingsvoorschriften, variërend van pasta parma tot langoustines met spinazie onder een aardappelkorstje en eendenborst met olijvensaus.

Exclusieve rechten bij Maakjezo.nl
De redacties van de Sanomabladen leveren input. Zo geeft het blad Margriet bijvoorbeeld een recept voor homemade pesto. Maar de lezer kan ook zelf bijvoorbeeld recepten met een stap-voor-stap uitleg aanleveren. Wel moet hij er rekenig mee houden dat hij de rechten op z’n recept verliest zodra hij het Maakjezo.nl plaatst. De website krijgt de exclusieve en eeuwigdurende licentie krijgt om het materiaal te publiceren.
Reageren op de instructies kan ook. Wie een gerecht heeft geprobeerd en het wel of niet lekker vond, kan op de site een reactie achterlaten.

Chocomel Hot in Senseo-apparaat

26 september 2007

Naast koffie en thee is er nu ook chocomel voor het Senseo-apparaat. Met schuimlaag.

Vanaf 1 oktober is Chocomel Hot verkrijgbaar. De gemaksconsument die met één druk op de knop het warme drankje wil maken, heeft een speciaal ontworpen cup en cuphouder nodig. Geen pads dus. Chocomel Hot is een chocoladeconcentraat, speciaal ontwikkeld voor de bereiding met de Senseo.

‘Gebruik oplospoeder te veel werk’
Met de nieuwe drank wil producent Friesland Foods onder andere gemak en snelheid op elk moment van de dag bieden. ‘Dat past in de huidige ontwikkeling,’ zegt marketingdirecteur Franc Reefman. ‘Het gebruik van oplospoeders, het opwarmen van koude Chocomel of het zelf smelten van chocolade vinden veel mensen te veel werk.’

Lees ook:
-> Chocomel cups tijdelijk uitverkocht

-> Philips presenteert Senseo met melkreservoir

Gifgids Wat zit er in uw eten? verschenen

25 september 2007

Een handzaam boekje biedt een overzicht van alle tot nu toe bekende E-nummers en hun bijwerkingen. Een gesprek met Will Jansen, vertaler en uitgever van de gids.

Na veertien jaar studie te hebben gedaan naar literatuur en onderzoeken over additieven, heeft Francaise Corinne Couget haar bevindingen gebundeld in Additifs Allimentaires. Van dit gidsje zijn in twee jaar tijd al vijftigduizend exemplaren over de toonbank gegaan. Will Jansen, uitgever en hoofdredacteur van het Nederlandstalige culinaire blad Bouillon, was onder de indruk van dit boekje met verontrustende inhoud en besloot het te vertalen. Zeker omdat hij op dat moment bezig was met de Culinaire Almanak en vooral de wikkels van de kant-en-klaarmaaltijden zijn aandacht hadden.

Groen is goed
Het handzame boekje geeft snel antwoord op de vraag of een E-nummer in orde is én wat de bijwerkingen ervan zijn. ‘Groen is goed, oranje is oppassen en rood is gevaarlijk,’ zegt Will Jansen. ‘Van de grote boosdoeners aspartaam (E951) en glutamaat (E621) zijn alle producten in de Nederlandse en Belgische supermarkten opgenomen.’

Zoutzuur en zwavelzuur
Op de vraag of de gebruiker het gidsje na lezing niet snel weg zal leggen, antwoordt Jansen: ‘Afschuw, geschrokken, gewaarschuwd… ik weet het niet. Er zullen mensen zijn die zeggen: wat een onzin. De overheid keurt het goed, dus… Anderen zullen blij zijn met de voorlichting.’ Als voorbeeld geeft hij de nummers E507 of E513. ‘Als dat in een product zit, denk je nu misschien: och, dat zal wel kloppen. Als je via het gidsje weet dat dat respectievelijk zoutzuur en zwavelzuur zijn, denk ik dat de mensen het product van schrik weggooien en niet het gidsje.’

Gewoon geen gif
‘Er moet bij de toezichthouder of licentieverstrekker heel wat mis zijn dat deze dingen [E-nummers, redactie] zomaar gebruikt worden,’ zegt Jansen. ‘Ze praten van dagelijks veilige hoeveelheden, maar het zit in duizenden producten. Dus wat is de veilige optelsom? Gewoon geen gif. Dan maar minder voorraad of verser maken.’

Vis vier jaar houdbaar
Kijkt Jansen nu beter naar de wikkels van producten? ‘Ja, ik kijk beter en koop meer onbewerkte zaken. Kant-en-klaar was al uit den boze. Soepen, sauzen, dressings et cetera ook. Je moet vooral ook uitkijken met snoep, koekjes, chocoladewerk en dat soort dingen. Maar zelfs je vruchtensla in een mooi bakje bevat conserveringsmiddel. Waarom? Omdat het minstens vijf dagen goed moet blijven en fruit heel gauw gaat gisten. Gewoon zelf pellen, is nog mediterend ook. Kant-en-klaarmaaltijden moeten trouwens vier weken houdbaar blijven. Dat is echt erg. Vis in blik zomaar vier jaar. Ongelofelijk.’

’Wat zit er in uw eten?’ ISBN 97.89.0777.88.288, Bouillon! Uitgeverij. 9,90 euro. Het is boekje is hier te bestellen.

(C) 2008 Zestz - foodtalk. Powered by WordPress Berichten (RSS) en reacties (RSS)
Design: blueingreen - Uitvoering: Designdok