november, 2005

Vuong is Amsterdams nieuwste hotspot

30 november 2005

Topondernemer Casper Reinders, bekend van Jimmy Woo en Suzy Wong, opende een nieuwe zaak: Vuong.
Vuong herbergt op de begane grond een Frans-Vietnamese brasserie. De eerste etage huisvest een cocktaillounge in oriëntaalse sfeer, de tweede verdieping ‘La Perle Noit’, een besloten club in Indochina-stijl. Eigenaar Reinders, met een voorliefde voor Aziatisch antiek, schakelde voor Vuong architect Jen Alkema in. Alkema staat bekend om zijn minimalistische interieurs. Het resultaat is een match van strak design met Aziatische elementen. Deze sfeer is ook terug te vinden in Reinders club Jimmy Woo en cocktailbar/restaurant Suzy Wong.
De officiële opening van Vuong is in december.
Op dit moment is de website van Vuong ‘under construction’.

Uit eten super populair

29 november 2005

Uit eten in een restaurant is onder Nederlanders de populairste vrijetijdsbesteding. Dat blijkt uit halfjaarlijkse Leisure Monitor.
Belevenismarketingbureau Free for One ondervroeg voor de halfjaarlijkse Leisure Monitor ruim 5500 Nederlanders. Een half jaar geleden gaven Nederlanders de voorkeur aan hotel-, beautyarrangementen en stedentrips als favoriete vrijetijdsbesteding. Nu blijkt de behoefte aan ontspannende activiteiten buiten de deur vooralsnog een blijvende trend te zijn, aldus het onderzoekbureau. Op nummer één staat uiteten. Ook een hotelarrangement en een massage blijken gewild.

Foodfilms tijdens Idfa

28 november 2005

Nog tot en met 3 december zijn tijdens IDFA / International Documentary Festival Amsterdam verschillende bijdragen te zien met het thema food.
De aangesneden thema’s variëren van een familieboerderij in Zeeuws Vlaanderen tot de productie van food tot globalisme. Culiblog biedt een overzicht van de food-documentaires.

Supermarkt EkoPlaza heeft grootse plannen

28 november 2005

De ambities van biologische supermarkt EkoPlaza reiken verder dan de opening van nieuwe filialen.
Eerder meldde Zestz dat EkoPlaza aan de Haagse Spuimarkt een extra grote winkel zal openen. BioFair.nl gaf op 27 november hierop een aanvulling. In de parkeergarage van de tramtunnel in Den Haag komt een drive-insupermarkt. Klanten kunnen daar hun op internet bestelde boodschappen met de auto afhalen. De boodschappen voor de drive-in worden geleverd door de twee supermarkten die onder de nieuwbouw van de C&A (Spuimarkt) aan de Grote Markt zijn gepland. Het gaat om de Ekoplaza én de Plusmarkt. De Ekoplaza moet de grootste biologische supermarkt van het land, worden, met minimaal 10.000 groene artikelen. De Plusmarkt zegt 30.000 artikelen te leveren van hoge kwaliteit, maar tegen ’Aldi-prijzen’.
De ambities van EkoPlaza zijn enorm, aldus BioFair.nl. Als alle plannen doorgaan, vinden consumenten in deze supermarkten ook een restaurant, een kookstudio, informatiezuilen, een informatiecentrum en zelfs webcams. Met dit laatste kunnen zij zich via een webcam bij de boer op de hoogte stellen van het productieproces, zonder de boer te storen. Ook wil EkoPlaza in de nabije toekomst non-foodproducten verkopen, evenals ecologisch wit- en bruingoed en zonnepanelen.
De drijvende kracht achter de winkels en drive-in is Manpro Projectontwikkeling. Manpro wil binnen drie tot vijf jaar vijftien vestigingen van Ekoplaza hebben. EkoPlaza ondergaat het komende jaar een grote metamorfose, die tot vier verschillende verkoopmodellen leidt. Met EkoPlaza XS, een shop-in-shopconcept en vele nieuwe formule-elementen wil de biologische supermarkt Nederland veroveren. Ook wordt er een netwerk van 600 winkellocaties aangelegd, waar consumenten hun op internet bestelde producten kunnen afhalen.

Jamie’s kerst-dvd

27 november 2005

Jamie Oliver biedt met zijn nieuwste dvd een helpende hand bij het kerstmenu.
Zo kenden we de hippe tv-kok en zakenman, zoals hij zichzelf tegenwoordig noemt, nog niet. Op de hoes van de dvd staat hij afgebeeld in een suffe gebreide trui in kerstkleuren – en met de titel van de dvd: Jamie’s christmas. Het wordt nog meliger. ‘12 receipe cards included (dodgy jumper not included)’ staat er onder zijn portret.
De kok biedt een helpende hand aan iedereen die bij het woord kerstdiner al in de stress raakt: ‘You’ll find all the Christmas recipes that you’ll need to make a lovely dinner.’ Varïerend van kalkoen tot geroosterde aardappelen en pastinaak tot cranberrysaus.
De dvd bevat nog wat extra’s, zoals ‘A few more recipes from America’ (zal dat het thema van zijn nieuwste kookboek worden?) en ‘My top tips for Christmas’. Op zijn site beëindigt hij zijn bericht over de dvd met: ‘Have lots of fun, (and don’t forget to wear your cheesy jumper!).’

De dvd is in de UK verkrijgbaar bij een aantal filialen van Sainsbury’s, BHS, WHSmith, HMV en postkantoren. Op het web is de dvd te koop via Sainsbury’s. Bij veilingsite ebay.com is de dvd ook al te vinden.

Jamie’s kooktips via een mobieltje

26 november 2005

Jamie Oliver geeft binnenkort aankoop- en kooktips via de mobiele telefoon.
De Britse tv-kok Oliver werkt hierbij samen met Vodafone, aldus Zibb.
‘Wanneer je in de rij voor de bus staat of in een supermarkt loopt en inspiratie kunt gebruiken, dan ben ik binnen handbereik om je te helpen’, aldus Oliver. De clips zijn opgenomen in de Verenigde Staten.
Vodafone biedt meer dan honderden recepten aan via de mobiel. Een filmpje bekijken kost 1,15 euro. Wie de recepten, behorend bij het filmpje, wil lezen, betaalt nog eens 1,15 euro extra.

Michelin deelt vijftien sterren uit

25 november 2005

Op 1 december verschijnt de Benelux-editie van de Michelin-gids 2006. Michelin maakte nu alvast de nieuwe sterren bekend.
In Nederland zijn in totaal vijftien nieuwe sterren uitgedeeld: Ron Blaauw in Ouderkerk aan de Amstel steeg naar twee sterren, Oud Sluis in Sluis kreeg er een derde ster bij.
Het gaat dit laatste restaurant voor de wind. Oud Sluis is nu het derde driesterrenrestaurant in Nederland (samen met De Librije en Parkheuvel). En het krijgt ook van anderen veel erkenning: in het blad Lekker bleef het op nummer één staan en in gids GaultMillau voert het samen met De Librije de ranglijst aan met 19,5 punten, op een schaal van 20. De chefkok van Oud Sluis, Sergio Herman, werd onlangs nog geëerd met een kunstkookboek.
Terug naar de Michelin-gids. Dertien restaurants hebben een eerste ster gekregen, waaronder Kaatje bij de Sluis in Blokzijl. Dit restaurant verloor de afgelopen jaren zijn sterrenstatus, maar heeft hem nu terug.
Er waren ook verliezers. Zo raakten maar liefst drie restaurants in Amsterdam een ster kwijt. La Rive in het Amstel Hotel heeft nog maar een ster, terwijl Sichuan Food en Van Vlaanderen inmiddels sterloos door het leven moeten gaan. Ook De Hoefslag, Le Sapiche, De Grië en Der Bloasbalg hebben een stap achteruit moeten doen.
Een overzicht van de sterren biedt Dinnerstite.

Michelin brengt de gids op 1 december aanstaande uit – twee maanden eerder dan gebruikelijk – en hoopt zo te kunnen profiteren van de december-cadeau-maand.

Bagstage: cocktail in een zakje

25 november 2005

Een ‘vodka twist’ in een zilverkleurig zakje mét drinktuitje én keycord.
Voortaan kan je kan drinken en dansen tegelijk – en je hebt je handen vrij dankzij het keycord. ‘Shaken not stirred’ staat er melig op de verpakking van Bagstage, een ‘vodka twist’. Het is ‘de eerste alcoholhoudende “hands-free drink”’, meldt de Nederlandse importeur. En: ‘verrassend fris met een licht zoete afdronk.’

GaultMillau: Lucas Rive Chef van het Jaar

24 november 2005

In de nieuwe uitgave van restaurantgids GaultMillau Nederland 2006 is Lucas Rive, chefkok van de Bokkedoorns in Overveen, uitgeroepen tot Chef van het Jaar.
Afgelopen zondag kreeg Lucas Rive zijn Gault Millau-titel Chef van het Jaar in Scheveningen uitgereikt. ‘Al op de lagere school wilde hij chef-kok worden,’ meldt GaultMillau. In de loop der jaren heeft de chefkok een eigen kookstijl ontwikkeld bij de Bokkedoorns (twee Michelinsterren). GaultMillau: ‘Voor hem is het de kunst om een product boven zijn eigen niveau te tillen. Kwaliteit gaat boven het exclusieve. Die kwaliteit vindt hij in biologische producten, die hij uitkiest door te voelen, te ruikenen te proeven. Recepten zijn volkomen ondergeschikt, koken doet hij op gevoel.’

Nederlander wil gezonder producten in horeca

24 november 2005

Consumenten missen op de kaart groente, vis, caloriearme, verse en vernieuwende producten. Dat blijkt uit het Nationale Horecaonderzoek 2005.
Onderzoeksbureau Foodstep in Wageningen hield een enquête onder 13.000 consumenten. Daaruit kwam onder meer een topvijf van producten die men mist op de kaart van horecagelegenheden:
- verrassende nieuwe producten (28 procent);
- aanbod van groente (28 procent);
- light/caloriearme producten (26 procent);
- aanbod van visproducten (23 procent);
- verse producten (22 procent).
Op een schaal van 1 op 10 qua belangrijkheid scoren de restaurants gemiddeld een 8,0 op de vraag ‘hoe belangrijk vindt u het dat een horecabedrijf u de keuze biedt uit gezonde/verantwoorde producten’. Voor de categorie cafetaria/fastfood vindt men een dergelijk aanbod minder belangrijk (score: 6,2). Bij toename van de leeftijd neemt het belang binnen de cafetaria/fastfood wel toe. Ook onder vrouwen ligt de behoefte hoger dan bij mannen.
Het comfort van de stoelen in de horeca is de grootste ergernis, zo blijkt uit het onderzoek. Variatie en afwisseling van producten staat op de tweede plaats, gevolgd door de prijzen, de presentatie van het eten en de muziek in het restaurant of (eet-)café.

(C) 2008 Zestz - foodtalk. Powered by WordPress Berichten (RSS) en reacties (RSS)
Design: blueingreen - Uitvoering: Designdok