april, 2008

SpecialBite op je mobieltje

30 april 2008

Restaurantgids SpecialBite is nu ook te raadplegen via een mobiele website.
Stel, je wilt in een onbekende stad een vorkje prikken. Maar wel in een hippe culi hotspot. Heb je internet op je mobieltje, dan heb je voortaan een restaurantgids op zak. SpecialBite heeft op 29 april een site voor mobiel internet gelanceerd. Hierin kun je gratis in een database van restaurants zoeken. De spotters van deze gids letten overigens niet alleen op het eten, maar ook op locatie en interieur. SpecialBite heeft ook een gewone website en een papieren gids.

© Zestz 2008

SpecialBite voor je mobiel: Mobiel.SpecialBite.com

Kookwedstrijd tijdens Amsterdamse StadsSpelen

29 april 2008

De maker van het lekkerste gerecht van Amsterdam wint 1000 euro.
Voor de tweede keer organiseren de Amsterdamse stadsdelen de StadsSpelen. Amsterdammers tonen hier hun talent in zes competities: dans, muziek, voetbal, quiz, verhalen vertellen én koken. Koken kent twee competities: een voor kinderen en een voor iedereen boven de 16 jaar, zowel amateurs als (bijna) professionals. Geïnteresseerd? Geef je snel op, want de voorrondes starten al op 10 mei. Wie die voorrondes en de halve finale wint, mag op 22 juni tijdens de Amsterdamdag op de Dam zijn kookkunsten vertonen.

© Zestz 2008

[bron: Koken.blogo]

StadsSpelen: www.stadsspelen.nl

Horecagast: krentiger, kritischer en kwaliteitsbewuster

29 april 2008

‘Kritische grens in prijs-kwaliteitverhouding is bereikt’.
Gasten worden gieriger, merkt het horecapersoneel. Dat blijkt uit de jaarlijkse personeelsenquête van het horecavakblad Bierblad, uitgegeven door Heineken. Van de cafémedewerkers vindt 48 procent dat gasten steeds minder fooi geven. En in restaurants is het al niet veel beter: 45 procent. Vorig jaar lagen die percentages hoger: 34 en 23 procent. ‘Deze score is een indicatie dat de kritische grens in prijs-kwaliteitverhouding is bereikt,’ zegt Wim Koel, Senior Market Intelligence Manager bij Heineken Brouwerijen. ‘Naarmate de basisprijs hoger wordt, neemt de bereidheid tot fooi geven af.’

Onbeschoft gedrag
Klanten zijn niet alleen krentiger, maar ook ongeduldig, arrogant, autoritair en grof gebekt, blijkt uit de enquête. Zo heeft 62 procent ‘wel eens’ te maken met onbeschoft of agressief gedrag door klanten. Voor 14 procent is dit wekelijks of maandelijks, bij 45 procent komt dit ‘minder vaak’ voor.
Wat de klanten op hun beurt van het horecapersoneel vinden is niet onderzocht.

© Zestz 2008

Bruisend basilicumdrankje: Basqua

29 april 2008

Vanaf komende zomer is een niet zoete frisdrank op basis van basilicum verkrijgbaar.

Werd onlangs het fruitige vrouwenbiertje Jillz gelanceerd, nu komt er ook een ‘kruidig’ watertje voor hem en haar op de markt: Basqua. Het is gemaakt van Italiaanse basilicum en bronwater uit de Oostenrijkse Alpen. Het alcohol- en calorievrije drankje is ontwikkeld door het jonge, creatieve bedrijf Festina Lente Food & Beverage. Het drankje, dat op 22 april is gepresenteerd, doet het volgens een persbericht goed als aperitief. Wie nieuwsgierig is moet nog even geduld hebben: pas vanaf de zomer is Basqua in winkel en horeca verkrijgbaar.

© Zestz 2008

Luxueus dineren voor goed doel: 22.000 euro

28 april 2008

Zestien topchefs koken op 17 september een diner voor 22.000 euro per persoon. De opbrengst is bestemd voor onderzoek naar de ziekte van Alzheimer.
Alles ademt luxe: de - maximaal - zestig gasten wordt ieder met een eigen limousine van het vliegveld in Parijs naar het nabijgelegen paleis van Versailes gereden. Als het weer het toelaat, wacht hen daar eerst een cocktail in de tuinen van koningin Marie-Antoinette (1755-1893). Vervolgens nuttigen zij een copieus diner van vijftien gangen, die elk door topchefs als Gordon Ramsay, Ken Hom en Gary Rodes van een toelichting worden voorzien. Na afloop is er vuurwerk in de met kaarsen verlichte tuin.

Niet met lege handen naar huis
De gasten, die de nacht doorbrengen in een luxe hotel, gaan niet met lege handen naar huis. De dames krijgen een porseleinen ontbijtset, een replica van Marie-Antoinette’s servies. Ook ontvangen zij een fles parfum van Guerlain in een van een monogram voorziene verpakking. De heren krijgen een van een monogram voorziene doos met drie zeldzame wijnen en een keukenschort met de in goud geborduurde tekst ‘The Dinner of the Chefs’ .

© Zestz 2008

The Dinner of the Chefs: www.thedinnerofthechefs.com

Mentos krijgt colasmaakje

28 april 2008

Mentos borduurt voort op het succes van de colafonteinen.
Het was in de zomer van 2007 big nieuws: het maken van colafonteinen met Mentos-snoepjes. Stop een paar Mentos in een fles cola en de frisdrank spuit eruit. De vele filmpjes op internet en de berichten in de pers leverden Mentos volgens eigen schatting zo’n tien miljoen dollar aan gratis reclame op. Nu komt de fabrikant met een snoepje waarin de frisdrank is verwerkt: Mentos Fresh Cola. De mentosdragee en cola moeten tezamen wel een explosief smaakje opleveren… Het hippe Parijse warenhuis Colette heeft de primeur om dit snoepje te mogen verkopen.

© Zestz 2008

Kreeft voor een habbekrats

26 april 2008

Door gigantische voorraden schiet de prijs voor het exclusieve schaaldier naar beneden.
Betaalden we vorig jaar voor een kilo kreeft in de winkel nog 40 euro, nu is die prijs met een kwart gedaald. Dat is vooral te danken aan een dipje in de Amerikaanse economie, zegt Marcel van Breda, directeur van de Rotterdamse visgroothandel Schmidt, in de Volkskrant. Daardoor loopt de vraag naar Canadese kreeft terug. Bovendien komt er een nieuwe oogst aan. Kortom, de prijzen op de wereldmarkt staan onder druk. Tel daar nog eens de lage dollar bij op, en zo komt de gewoonlijke luxueuze kreeft nu binnen ieders bereik. Restaurants willen hier volgens Van Breda op inspringen met kreeftenparty’s en zelfs ‘kreeftenfestivals’.

© Zestz 2008

[bron: De Volkskrant]

Culinaire lintjes uitgereikt

25 april 2008

Thérèse Boer, gastvrouw en vinologe bij De Librije, en wijnjournalist Hubrecht Duijker kregen vandaag een koninklijke onderscheiding.
Thérèse Boer is benoemd tot Ridder in de Orde van Oranje Nassau. Daarmee volgt ze haar man Jonnie Boer die in 2005 eenzelfde onderscheiding kreeg. Het echtpaar Boer heeft driesterrenrestaurant De Librije in Zwolle. Binnenkort openen ze een hotel in Het Spinhuis, een oude Zwolse gevangenis.

Hubrecht Duiker is benoemd tot ridder in de orde van Oranje Nassau. In een reactie gaf hij aan verrast te zijn, maar ook enorm trots op de waardering voor zijn werk. Hij ziet deze benoeming tevens als compliment voor alle wijnen die hij tot nu toe heeft beschreven. Sinds 1974 is Duijker fulltime wijnschrijver. Naast talloze artikelen over wijn heeft hij een groot scala aan boeken, vele ook in vertaling, op zijn naam staan.

© Zestz 2008

Vlaamse studenten maken slimme lepel

25 april 2008

Lepel geeft de juiste temperatuur en kooktijd draadloos aan op een display.
‘Studenten zitten vaak op kot. Koken moet voor hen makkelijk gaan. Onze slimme lepel kan daarbij helpen,’ zegt student Michiel Verschueren in het Gazet van Antwerpen. De lepel ontwikkelde hij samen met medestudenten Robin Wuyts, Yannick Scherpereel en Tom Vandekerkhof van de Katholieke Hogeschool Kempen in het Vlaamse Geel.

Temperatuursensor
De lepel van Intelli-Cook is uitgerust met sensoren. De temperatuursensor bevindt zich in de holle steel. Verschueren legt uit: ‘De gegevens van de temperatuursensoren gaan draadloos naar een controller. Die bestaat uit drie heldere displays en een toetsenbord. Gebruikers kunnen hierop tijd en temperaturen instellen. Dat is erg handig voor het koken met vloeistoffen zoals water en melk. Keukenpieten kunnen eerst de gewenste temperatuur instellen en later de gewenste kooktijd. Ze hoeven daarvoor niet bij het fornuis te blijven. De controller zorgt voor een waarschuwing.’

Intelli-cook
Michiel en Robin zijn bijna klaar met hun studie elektronica en informatie- en communicatietechnologie, Yannick en Tom ronden op hun beurt de studie elektromechanica af. De lepel ontwikkelden ze tijdens een Small Business Project, door hen ‘Intelli-Cook’ gedoopt. Zij kregen daarbij steun van Vlaamse Jonge Ondernemingen en de Kempense Hogeschool. Op 23 april jl. presenteerden ze hun vinding aan de pers.

© Zestz 2008

Intelli-Cook: www.intellicook.be

Paardenmelk-brood bij Jumbo

25 april 2008

Nieuwe ontwikkeld brood smaakt niet naar paardenmelk.
Vanaf 27 mei kun je bij supermarktketen Jumbo terecht voor zowel wit- en bruinbrood als kadetjes die gemaakt zijn met paardenmelk. Het is ontwikkeld door uitvinder Rien Kouters uit het Noorbrabantse Oud Gastel en ’t Groeske, een paardenmelkerij in Castelré. Paardenmelk zou goed zijn tegen allerlei kwalen.

© Zestz 2008

Update: Het Agrarisch Dagblad bericht dat Jumbo supermarkten pas half augustus begint met de verkoop van het paardenmelkbrood.

(C) 2008 Zestz - foodtalk. Powered by WordPress Berichten (RSS) en reacties (RSS)
Design: blueingreen - Uitvoering: Designdok