december, 2007

Rokers bedanken voortaan voor dessert in restaurant

31 december 2007

Belgische horecazaken zien hun omzet dalen sinds de invoering van het rookverbod een jaar geleden. Ook is het type klanten veranderd.

Twee op de drie restauranthouders in België heeft dit jaar minder reserveringen voor oudjaar. Dat is een daling met gemiddeld 25 procent, zo blijkt uit een enquête van het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen (NSZ).
Oorzaken zijn de strenge alcoholcontroles en het rookverbod, menen de horeca-uitbaters. 53 Procent van hen heeft de omzet zien dalen sinds de invoering van het rookverbod.

Hoofdmaaltijd op? Wegwezen!
‘Rokers blijven minder lang zitten na een maaltijd en dus vertrekken ook de niet-rokers van het gezelschap sneller,’ zegt het NSZ in Vlaamse dagblad Het Volk. Eenzelfde ontwikkeling ziet ook de beroepsvereniging van de Belgische restaurantketens Bemora: rokers stappen na de hoofdmaaltijd op.

Meer families
Het type klanten is door het rookverbod veranderd, constateert het NSZ. De horeca ziet het aantal rokers en groepen afnemen, en het aantal families en niet-rokers toenemen.
[bron: Het Volk]

Lees ook:
> Restaurants profiteren van Belgisch rookverbod
> Restaurants België in verzet tegen rookverbod

Wijnjournalist Harold Hamersma begint weblog

31 december 2007

Harold Hamersma, bekend van de koopgids ‘Beste wijnen onder 5 euro’, is bestewijnen.blogo.nl gestart.

Hamersma is een productief wijnschrijver. Elke week verzorgt hij een bijdrage in dagblad Het Parool en opinieblad HP/De Tijd. Daarnaast schrijft hij voor het culiblad Elle Eten en hij verschijnt ook nog eens zo nu en dan op radio en tv. Aan het eind van ieder jaar verschijnt zijn magnum opus: de koopgids Beste wijnen onder 5 euro, waarvoor hij 3000 flessen proeft - maar nog geen 1000 komen er in de gids terecht. In totaal krijgt Hamersma rond de 6000 wijnen per jaar in zijn glas.

Geen ’slecht nieuws’
‘Ik kan een groot aantal wijnen niet aan papier toevertrouwen, waarvan ik wel vind dat deze meer bekendheid verdienen,’ laat Hamersma aan Zestz weten. ‘Die zet ik onder wijn van de dag of beste wijn onder vijf of boven 5 euro op mijn blog. Op mijn weblog zul je dus voornamelijk wijnen tegenkomen die niet besproken zijn in krant of magazine. Wel zal ik altijd “beste” wijnen blijven bespreken. “Slecht nieuws” zul je er niet op aantreffen.’

Wijn-spijscombinaties
Niet alleen de beste wijnen komen op bestewijnen.blogo.nl aan bod. Hamersma, die zich bij de webloguitgeverij Blogo.nl heeft aangesloten, besteedt ook aandacht aan wijn-spijscombinaties, wijnontdekkingen en aan ontmoetingen in wijnland.

Oesters gewild dit jaar

30 december 2007

Grote kans dat je met oudjaar een oestertje naar binnen slurpt.

Traditioneel wordt in de decembermaand 80 procent van deze zeedelicatesse verkocht. Maar dit jaar neemt de vraag extra toe, aldus de handelaren in Yerseke in Zeeland.
‘We verkopen er miljoenen! Vooral aan de Belgische supermarkten moeten we erg veel leveren,’ zegt Pieter Geijsen van Zeelands Roem in het Gazet van Antwerpen. Volgens Geijsen ‘durven steeds meer mensen het aan om bijvoorbeeld met oudjaar een oestertje open te steken’.

Goedkope creuse het meest geliefd
Geijsen ziet een grote vraag naar de creuses - ‘de goedkopere variant, zeg maar’. Voor twaalf stuks moet de consument algauw vier of vijf euro neertellen. De platte oester kost algauw 1,30 euro per stuk.
[bron: Gazet van Antwerpen]

Apple vraagt patent aan op horecabestelsysteem

30 december 2007

Door een nieuw systeem fungeert computerfabrikant Apple als intermediair tussen horeca en klant.

Stel je voor: zodra je een café of (fastfood)restaurant nadert, kun je met bijvoorbeeld een draadloos pda of je mobieltje een bestelling plaatsen. Wachten in de rij om iets te bestellen is daarmee verleden tijd. Tenminste, als het aan Apple ligt. De computergigant heeft voor het systeem patent aangevraagd.

Gemiddelde wachttijd
Uit de patentaanvraag blijkt dat de bestelling terechtkomt bij een computer in de betreffende horecagelegenheid. De computer stuurt een bericht naar de klant dat de bestelling ontvangen is, plus een gemiddelde wachttijd. Daarna worden de bestellingen op volgorde van binnenkomst afgehandeld.

Privacy onduidelijk
Elke gebruiker van het systeem krijgt een identificatienummer. Alle informatie over de door hem bezochte horecagelegenheden en bestellingen wordt opgeslagen in het apparaat en gesynchroniseerd met de computer van de deelnemende zaken. Daardoor weet een café bijvoorbeeld wat het favoriete drankje van de klant is. In de patentaanvraag komen veiligheids- of privacyvraagstukken niet aan bod.
[bron: De Telegraaf]

Zelf oliebollen bakken minder populair

29 december 2007

We blijven stapelgek op de oliebol, maar we kopen ‘m liever kant-en-klaar.

Het aantal Nederlanders dat oliebollen eet op oudejaarsavond stijgt ten opzichte van 2005 van 82 naar 86 procent. Dat blijkt uit het Nationale CBL Oliebollenonderzoek uitgevoerd door TNS NIPO.

23 procent staat nog in de keuken
Alleen het aantal Nederlanders dat de oliebollen zelf bakt neemt af: de lekkernij koopt men steeds vaker kant-en-klaar. In 23 procent van de Nederlandse huishoudens bakt men de oliebollen zelf. In 2005 was dat nog 40 procent.

Stappers in Rozenburg krijgen chocolade

29 december 2007

Chocolade moet het uitgaanspubliek tijdens oud en nieuw rustig houden.

Horeca en politie in Rozenburg (Zuid-Holland) delen tijdens oud en nieuw chocolade uit aan stappers. Daarmee volgt Rozenburg de gemeente Schiedam die eerder dit jaar een proef hield met het uitdelen van chocolade aan jongeren. Gehoopt wordt dat het de jeugd aan het eind van een avondje stappen minder agressief maakt. Ook in Rozenburg krijgt de jeugd een reep zodra ze het café verlaten.
[bron: De Telegraaf, via leisurenews.nl]

Oliebollenboek De Oliebol verschenen

28 december 2007

De oliebol blijkt oorspronkelijk uit Bagdad te komen.

IJssalon en patisserie Het IJs van Columbus heeft samen met Paul Rodenburg een cultuur-historisch boekje over de oliebol geschreven. De bolvormige lekkernij blijkt geen Hollandse wortels te hebben: hij komt uit Bagdad.

Via Spanje naar de Nederlanden
Via Spanje is de oliebol uiteindelijk in Vlaanderen en de Nederlanden beland. Pas tijdens de tweede helft 19e eeuw is de gefrituurde deegbal als volksgebruik met Oud en Nieuw in zwang geraakt, betogen de auteurs.
Het boekje bevat ook een recept en vele tips voor het bakken van oliebollen.

De Oliebol is verkrijgbaar bij verschillende boekenwinkels in onder andere Amsterdam, Utrecht, Rotterdam en Arnhem en tevens bij Het IJs van Columbus in Amstelveen. Het boekje kost € 4,95. De uitgave is ook online te bestellen.

Van Maanen wint AD Oliebollentest 2007

28 december 2007

Bakkerij Van Maanen in Katwijk aan Zee krijgt van dagblad AD het hoogste rapportcijfer: een dikke 10.

Voor meesterbakker Van Maanen is 2007 een feestjaar: de bakkerij vierde zijn 100-jarig bestaan, ontving het predicaat ‘Hofleverancier’ en krijgt nu de titel Oliebollenkampioen van Nederland. Van Maanen heeft 48 filialen in Noord- en Zuid-Holland.

1789 oliebollen ingekocht
Voor de Oliebollentest 2007 van het AD werden 85 verkooppunten in het land bezocht, zowel kramen als bakkerijen. In totaal werden 1789 oliebollen ingekocht, waarmee de keurmeesters aan de slag gingen.

Oude olie
Dit jaar is de helft van de oliebollen te slecht voor consumptie. En dat is een iets betere score dan vorig jaar: toen was dat nog tweederde.
Uit de test blijkt ook dat veel oliebollenbakkers in ons land werken met oude olie. Dat is volgens de keurmeesters een gevaar voor de gezondheid van de klanten.

Haring
Dieptepunt zijn de bollen van Bakker’s Gebak, op het parkeerterrein van de Intratuin in Nijkerk. Volgens de keurmeesters lijken ze op haring.

Bekijk de AD Oliebollentest 2007 op ad.nl/oliebollentest.

Nederlanders drinken meeste light

28 december 2007

Nederlanders drinken binnen Europa de meeste light-frisdranken.

Bijna een derde (30,7 procent) van alle frisdranken die we in Nederland nuttigen zijn light-dranken. België volgt met 27 procent. In landen als Duitsland, Frankrijk en Spanje liggen de percentages op respectievelijk 15,8, 15,3 en 13 procent. Dit blijkt uit cijfers van de Union of European Beverages Associations (UNESDA) en de Nederlandse Frisdrank Industrie (NFI).
De NFI heeft geen verklaring voor het succes van de lightdranken in Nederland.
[bron: Misset Horeca]

Kruidenier in Brooklyn biedt alleen lokale producten

27 december 2007

In Brooklyn (New York) heeft op 14 december kruidenier Urban Rustic z’n deuren geopend. Hier kun je alleen terecht voor lokale producten.

Urban Rustic is een kruidenierswinkel en een café ineen. Hier kun je terecht voor vlees, groente, brood en andere producten. Alles is afkomstig van lokale producenten die zich in een omtrek van 161 kilometer (100 mijl) rondom Brooklyn bevinden.
Urban Rustic wil met de winkel aanbieders en consumenten samenbrengen. De producenten krijgen er de gelegenheid om met foto-essays en achtergrondinformatie het verhaal achter hun producten te vertellen.

Ook Brighton kent zo’n winkel
In Brighton (Groot-Brittannië) is eenzelfde soort kruidenier, Sussex and the City, geopend. Ook hier zijn lokale producten te vinden, zoals jam, noten, bier en zelfs wijn. Alles is binnen een omtrek van 80 kilometer rondom Brighton geproduceerd.
[bron: springwise.com]

(C) 2008 Zestz - foodtalk. Powered by WordPress Berichten (RSS) en reacties (RSS)
Design: blueingreen - Uitvoering: Designdok