oktober, 2007

Joris Snelten wijnkoper van het jaar 2007

31 oktober 2007

Wijnschrijver Hubrecht Duijker heeft in Het Financieele Dagblad Joris Snelten, algemeen directeur van DGS Wijnkopers, uitgeroepen tot ‘wijnkoper van het jaar’.

Voor de vierentwintigste keer heeft Duijker in FD ‘zijn’ wijnkoper van het jaar uitgeroepen. Dit is ‘een importeur die zich op bijzondere wijze heeft onderscheiden’, schrijft Duijker op z’n site. Dit jaar is Joris Snelten de gelukkige. Snelten is sinds juli algemeen directeur van DGS Wijnkopers in Waddinxveen.
‘Mede dankzij een bijkans fenomenale scholing – ook wat betreft de techniek van het wijn maken – en de daaruit resulterende deskundigheid heeft de nu 36-jarige wijnkoper succes op succes geboekt,’ aldus Duijker. Sinds zijn aantreden bij het bedrijf, in 1996, verviervoudigde de flessenomzet naar zo’n 36 miljoen op jaarbasis.

Wijnalmanak
Van de kleine 1000 wijnen in de Wijnalmanak 2008 komen er 231 van DGS. Dat is bijna tien keer zoveel als in 1996.
‘Geholpen door zijn gemotiveerde team lukt het Joris steeds weer om echt goede wijnen te vinden tegen echt redelijke prijzen,’ jubelt Duijker. ‘Zeer kenmerkende soorten zijn alle merken Côtes de Saint-Mont (in wit, rosé en rood) die door talrijke supermarkten en ook slijterijen voor minder dan vijf euro worden verkocht.’

Dolle koe kick-off van Herman den Blijkers nieuwe boek

31 oktober 2007

Gisterenmiddag kreeg topkok en ondernemer Herman den Blijker het eerste exemplaar van zijn nieuwe kookboek HERMAN: Kijken, knijpen, voelen, ruiken, proeven, koken en eten in een restaurant in Rotterdam. Zestz was erbij.

door: Alice de Jong | www.kattebelletje.com

Herman den Blijker, bekend van televisieprogramma’s als ‘Mijn Tent is Top’ en ‘Herrie in de Keuken’, kreeg zijn kookboek uit handen van schrijver en dichter Bart Chabot. De boekpresentatie speelde zich af in restaurant Rosso in het Westelijk Handelsterrein, waar zich in een foodstreet verschillende restaurants verzameld hebben.

Dolle koe
Bij de ingang van restaurant Rosso stonden kisten met oesters opgetast. Ook waren er stillevens met verse vissen en nog ongeplukt wild, waaronder fazanten en hazen. Net voor de presentatie kregen de gasten de schrik van hun leven: een roodbruine koe, die als levende have tussen plukken hooi had moeten staan, scheerde rakelings langs hen heen.
Nadat de koe was gevangen en langs de ingang van het restaurant werd geleid, brak de koe nogmaals uit. Ditmaal liep het dier drie mensen omver en plette hen tegen een muur. Andere aanwezigen wisten in veiligheid te komen door het restaurant in te vluchten.

Kneuzingen
Van de slachtoffers had een man enkele kneuzingen en een gescheurde jas, een vrouw moest haar vinger laten rechtzetten in het ziekenhuis en een derde man brak zijn bril (zie foto’s).
Herman den Blijker zelf was ongedeerd en klaarblijkelijk onwetend van wat zich buiten had afgespeeld. Hij gaf binnen in het restaurant een interview aan een tv-ploeg.

Oestermeisjes
Terwijl bij de ingang de Fabulous Shaker Boys bellini’s en andere cocktails serveerden, ging de zwarte brigade rond met amuses, geïnspireerd door Den Blijkers nieuwe boek. De nadruk lag op verse ingrediënten en eerlijke smaken. Zo kregen de gasten een glaasje met Hollandse garnalen, avocadomousse en tomatengelei; een amuselepel met verse tartaar; een kopje kreeftenbisque en een krokant gebakken plakje ossehaas. Speciale Oestermeisjes kwamen ter plekke verse oesters opensnijden.

Bodypaint
Even na vijven werden de genodigden, waaronder Den Blijkers zakenpartner David Crouwel en voormalig hotelier Reim Reimers van het tv-programma ‘Herrie in het Hotel’, welkom geheten door Jaap van Rijn. Van Rijn is de ‘optekenaar’ van Den Blijkers boek. Hij werkte eerder met de topkok aan Herrie in de Keuken.
Daarna bracht Bart Chabot, bijgestaan door enkele dames in bodypaint, het publiek herhaaldelijk aan het lachen tijdens een wervelend optreden. De dichter las koppen van hoofdstukken voorlas, raadde aanwezigen af uit het boek te koken (’ga naar Las Palmas!’) en riep Den Blijker uit tot rock-and-roll-kok. Waarna ‘Last Night a DJ saved my Life’ weerklonk.
Den Blijker stond geamuseerd met de karakteristieke sigaar in de mondhoek af te wachten tot hij het boek in ontvangst mocht nemen. In tegenstelling tot zijn programma’s was hij in zijn dankwoord kort van stof. Hij droeg het boek op aan de koks met wie hij voor deze uitgave had samengewerkt.

HERMAN: the book
Het nieuwe kookboek van Herman Den Blijker is een fris vormgegeven boek met veel achtergrondinformatie over vis, groenten, desserts, lam, rund en wijn. Het bevat circa 50 korte recepten die niet geschreven lijken te zijn voor onervaren koks. De keuken is klassiek Frans met wat Italiaanse invloeden, en het boek bevat mooie sfeerfoto’s van John Vane. De trend is zoeken naar producenten die topingrediënten bieden en in de bereidingswijze de smaken daarbij tot hun recht te laten komen.
Een beginnend kok heeft mogelijk niet genoeg aan de bondige aanwijzingen, maar hij is vast gecharmeerd door de stem van Herman die in het boek doorklinkt: in anekdotes, mijmeringen en zoektochten naar eerlijke smaken.

Fotoset van deze happening (inclusief koe) is te zien op Flickr

HERMAN: kijken, knijpen, voelen, ruiken, proeven, koken en eten. Uitgeverij Kosmos, Utrecht/ Antwerpen, 2007. € 29,95. ISBN 978 90 215 1534 2

Petra de Hamer: ‘Je zou als vrouw bijna vergeten te genieten van lekker eten’

30 oktober 2007

Petra de Hamer schreef samen met Tal Maes het zojuist uitgekomen kookboek Nieuwe hoge hakken in de keuken, een vervolg op het succesvolle Hoge hakken in de keuken. Zestz had een gesprek met de schrijfster.

-> Een ‘kookboek voor vrouwen’. Tot een paar jaar geleden zou je een uitgave niet als zodanig benoemen. Nu wel. Past het boek in de huidige tijdsgeest?

Petra de Hamer: Natuurlijk! Het gaat in de media alleen nog maar over vrouwen die wel werken, niet werken, kinderen naar de opvang wel of niet. Je zou als vrouw bijna vergeten te genieten. Bijvoorbeeld van lekker eten. En dat mag van ons via een lekker tuttig, supervrouwelijk kookboek en van overdadig ‘gezellig’ gedekte tafels.
Dat mannen en vrouwen anders koken en van andere dingen houden, is volgens mij al járen bekend, maar dat was al gauw discriminerend en stigmatiserend. Nu doen mensen daar niet meer zo moeilijk over, nee.

-> Schuilt daarin ook het succes van de eerste editie?

PdH: Van de eerste editie zijn heel veel boeken verkocht, ja en de verwachting voor deel 2 is ook goed. De blijkbaar aansprekende titel, de recepten die niet ingewikkeld zijn en waarvoor je niet twaalf speciaalzaken en dertien boerenmarkten af moet, de kleurrijke en vrouwelijke vormgeving en foto’s – de combinatie is gewoon goed. Het boek straalt, net als deel 2, iets ‘gezelligs’ uit. En die goedgedekte tafel, want dat is typisch iets dat veel vrouwen net zo leuk vinden als koken. Het moet er wel goed uitzien.

-> Het boek heeft geen klassieke indeling?

PdH: De klassieke indeling voor-hoofd-na of vis-vlees-groente-zoet past niet bij dit boek. Je kookt toch heel erg naar hoe je je voelt, vinden we. Op een druilerige, koude dag heb je vooral zin in een stevige soep, maar als je vriendinnen komen eten wil je liever iets lichts en luchtigs. En natuurlijk helemaal als je geliefde komt eten, dan moet er flink uitgepakt worden. Dat is koken vanuit je gevoel, niet vanuit de show willen stelen met de juiste snijdtechniek.

-> Weerspiegelen de recepten de geïnterviewden in het boek?

PdH: Dat weten we natuurlijk nooit zeker! We hebben zes bekende vrouwen gevraagd wat ze nou echt heel lekker vonden. (Deze vrouwen moesten trouwens écht iets met eten hebben. Dat ze van koken en uiteten gaan houden.) Van Aaf Brandt Corstius en Isa Hoes kregen we hun favoriete ingrediënten te horen, of een antwoord als ‘ik zou wel eens zelf steak tartare willen maken’ en daar maakten we dan recepten bij.
Laetitia Griffith, Yolanda van der Jagt en Selly van Erven Dorens leenden ons hun eigen recepten uit, Rosita Steenbeek wist precies te vertellen welke gerechten ze het liefst maakt en bemoeide zich ook met de uiteindelijke receptuur. Het is dus allemaal heel erg van henzelf, dus in die zin is het antwoord ‘ja’.
Het is natuurlijk wel de bedoeling dat vrouwen zich in één (of meer!) van deze zes vrouwen en hun kookstijlen herkennen. Dat maakt het, vinden wij, vooral een nog persoonlijker kookboek.

Nieuwe hoge hakken in de keuken. Petra de Hamer & Tal Maes. Uitgeverij Mo’Media. ISBN: 978-90-5767-271-2 Prijs: € 15,95.

Doek valt voor SlimFast

30 oktober 2007

De verkopen van het afslankmiddel SlimFast in Nederland vielen moederbedrijf Unilver tegen.

‘Het heeft ons niet gebracht wat we hadden gehoopt. Hoe dat komt? Ieder land heeft zijn eigen dynamiek,’ vertelt Gerbert van Genderen Stort van Unilever aan het AD. SlimFast biedt maaltijden en tussendoortjes voor het afslanken.

Sonja Bakker en andere dieethypes
Als in het gesprek met het AD de naam van dieetgoeroe Sonja Bakker valt, ontkent Van Genderen Stort niet dat Bakker in Nederland zeer succesvol is. Toch wil hij niet zeggen dat deze en andere dieethypes Slimfast uiteindelijk de das hebben omgedaan.
Het afslankmiddel, sinds 2001 in bezit van Unilever, verdwijnt officieel eind dit jaar uit de Nederlandse schappen. In andere landen blijft het product wel verkrijgbaar.
[bron: AD]

Nationale Wildacademie gelanceerd

29 oktober 2007

Vandaag is de Wildacademie opgericht. Hier kunnen koks hun kennis en vaardigheden met betrekking tot wild bijspijkeren.

In Hotel Gastronomique de Echoput te Hoog-Soeren is vandaag de Nationale Wildacademie met bijbehorende website ten doop gehouden. De Nationale Wildacademie is een samenwerkingsverband tussen AC & EC (Aventus Carrière en Employability Centre)/Regionaal Opleidings Centrum Aventus, Hotel Gastronomique de Echoput, de Nederlandse Bond van Poeliers en Wildhandelaren en de Koninklijke Nederlandse Jagersvereniging (KNJV). Ook Koninklijk Horeca Nederland (KHN) en Wildplaza.com verlenen hier hun medewerking aan.

Kennis onvoldoende
Bij de reguliere opleiding komt wild onvoldoende aan bod, vinden de initiatiefnemers. Vaak ontbreekt de specialistische (wild)vakkennis bij koks. De Wildacademie wil die lacune opvullen en op dit gebied de kennis en vaardigheden bij (zelfstandig werkende) koks in horeca, grootkeuken, cateraars en wildbedrijven vergroten.

Ook voor hobbykoks
De Wildacademie richt zich op de kok die al in de praktijk werkzaam is. Aan bod komen onderwerpen zoals kennis over wild, koude en warme bereidingen, sauzen, wijnen enzovoort.
Daarnaast wil de academie zich gaan richten op jagers, poeliers en hobbykoks. Voor deze groep wil men in de toekomst workshops organiseren, gericht op bereiding van wild in de keuken.

Nationaal Schoolontbijt 2007 gestart

29 oktober 2007

Deze week genieten zo’n 450.000 kinderen op 2.000 scholen van een feestelijk ontbijt met brood.

Aan het Nationaal Schoolontbijt, georganiseerd door het Voorlichtingsbureau Brood en Stichting Bakkerij Imago (SBI), doen dit jaar zo’n vijfhonderd bakkerijen mee. Zij vullen de ontbijtdozen - met onder andere borden, servetten, placemats, boter, stroop, smeerkaas en eieren – aan met versgebakken brood en broodjes.

Lesmateriaal
Er is speciaal lesmateriaal ontwikkeld, waarmee de scholen tijdens het Nationaal Schoolontbijt lessen over voeding en bewegen meer inhoud kunnen geven. Ruim tachtig procent van de scholen heeft dit materiaal besteld.

Johan Cruyff Foundation
De scholen hebben een symbolische bijdrage van 0,25 euro per ontbijt overgemaakt. Deze bijdrage gaat dit jaar geheel naar de Johan Cruyff Foundation. Deze stichting steunt sportprojecten voor kinderen met en zonder handicap in Nederland en daarbuiten.
[bron: www.brood.net]

Excelsior introduceert sixty minutes lunch

29 oktober 2007

Binnen een uur serveert het Amsterdamse restaurant een tweegangenmenu.

Druk, druk, druk? Meesterkok Jean Jacques Menanteau van restaurant Excelsior bereidt tijdens lunchtijd binnen zestig minuten een menu van twee gangen. Kosten: 38,50 euro. Excelsior is lid van het vaderlandse topverbond Alliance Gastronomique.
Het restaurant, behorend bij Hotel de l‘Europe, ligt in hartje centrum Amsterdam. Wie met de auto komt hoeft echter geen parkeerplek te zoeken. Excelsior biedt een gratis valetparking aan. En de auto staat precies een uur later weer voor de deur. Gereed voor vertrek.

Beaujolais Rosé Primeur komt eraan

29 oktober 2007

Dit jaar is de Beaujolais Nouveau er niet alleen als rode wijn, maar ook als rosé.

Volgens de overkoepelende organisatie Inter Beaujolais is het de eerste keer dat Beaujolais Nouveau ook officieel als rosé beschikbaar is, schrijft wijn.blieb.nl. De vraag naar de rosévariant is in Japan ontstaan, waar primeurwijnen zeer populair zijn. Bovendien is er Frankrijk een steeds grotere vraag naar rosés.

400.000 flessen
Vorig jaar is al op bescheiden schaal geëxperimenteerd met een Beaujolais Nouveau Rosé. Vanaf de derde donderdag in november is Beaujolais Nouveau verkrijgbaar; dit jaar vanaf 15 november. Van de rode wijn komen zo’n 50 miljoen flessen op de markt, van de rosé slechts 400.000.
[bron: wijn.blieb.nl]

KLM serveert ontbijt tegen jetlag

28 oktober 2007

Passagiers van de economyclass van KLM krijgen vanaf vandaag het speciale ontbijt geserveerd.

Het ontbijt is onder meer ontwikkeld om reizigers op intercontinentale vluchten ‘rustig en ontspannen wakker te laten worden’, schrijft De Telegraaf. Hoogleraar P. Desmet van de TU Delft heeft met onderzoek naar de emoties van passagiers een bijdrage geleverd aan het instellen van de lichaamsklok met behulp van voeding.

Twee soorten maaltijden
Op vluchten langer dan acht uur krijgen passagiers een vroege maaltijd: ‘morning tapas’. Ofwel warme en koude hapjes, verdeeld in ‘light’ en ‘heavy’. Het ontbijt bevat voor elke passagier vertrouwde maar ook onbekende maaltijdcomponenten.
Op vluchten korter dan acht uur worden passagiers vlak voor het einde van de vlucht gewekt met teen klein ontbijt, ‘Zeitgeber’ genoemd. Hiermee wordt de de lichaamsklok een zetje gegeven.
[bron: De Telegraaf]

Trends in de horeca

26 oktober 2007

De klant wil gezonde producten, gecombineerd met luxe en duurzaamheid.

Het vakblad Misset Horeca deed een onderzoek naar drank- en gerechtintroducties bij zeventien grote horecabedrijven. Denk bijvoorbeeld aan restaurant La Place, AC Restaurants, NH Hotels en cateraar Sodexho. Uit het onderzoek kwamen verschillende trends naar voren. Zo verdringt de smoothie het versgeperste sapje. Verder heeft maatschappelijk verantwoord bronwater, waarvan een deel van de opbrengst naar de Derde Wereld gaat, z’n intrede gedaan. Een voorbeeld hiervan is Earth water. Ook maakt afbakbrood plaats voor zelfgemaakt (zuurdesem)brood. 

Misset Horeca maakte een top-5 van winnaars en verliezers:

Top-5 winnaars
1. Hot sandwich

2. Smoothie
3. Luxe salades
4. Noodles
5. Alles wat duurzaam, diervriendelijk, biologisch en regionaal is

Top-5 verliezers
1. Breezer
2. Pistolet
3. Merken-frisdrank met additieven
4. Gefrituurde snacks
5. Ganzenlever
[bron: Misset Horeca]

(C) 2008 Zestz - foodtalk. Powered by WordPress Berichten (RSS) en reacties (RSS)
Design: blueingreen - Uitvoering: Designdok