‘Vermelden van voedselkilometers heeft geen zin’
31 mei 2007De Britse supermarktketen Tesco vermeldt op etiketten het aantal kilometers dat het voedsel heeft afgelegd voordat het in de schappen terechtkomt. Sanderine Nonhebel, universitair docent Voedsel & Milieu aan de Rijksuniversiteit Groningen, heeft haar twijfels.
Voedselkilometers zullen weinig impact hebben op het tegengaan van de klimaatverandering, denkt Sanderine Nonhebel. Verschillende onderzoeken hebben aangetoond dat consumenten vooral op de prijs letten en niet op de herkomst van producten. Voedselkilometers zullen dan ook geen invloed hebben op het koopgedrag, denkt Nonhebel. De milieubelasting kan beter worden uitgedrukt in geproduceerde CO2 per product. De productie van voedsel belast het milieu veel meer dan de transport ervan, aldus Nonhebel.
CO2 ook op etiket
De Britse supermarktketen Tesco gaatoverigens op al zijn producten de CO2-uitstoot vermelden die tijdens de productie, het transport en de consumptie van de artikelen vrijkomt. Tesco wil zo meer milieubewuste klanten aantrekken.
[bron: vmt.nl]