mei, 2007

‘Vermelden van voedselkilometers heeft geen zin’

31 mei 2007

De Britse supermarktketen Tesco vermeldt op etiketten het aantal kilometers dat het voedsel heeft afgelegd voordat het in de schappen terechtkomt. Sanderine Nonhebel, universitair docent Voedsel & Milieu aan de Rijksuniversiteit Groningen, heeft haar twijfels.
Voedselkilometers zullen weinig impact hebben op het tegengaan van de klimaatverandering, denkt Sanderine Nonhebel. Verschillende onderzoeken hebben aangetoond dat consumenten vooral op de prijs letten en niet op de herkomst van producten. Voedselkilometers zullen dan ook geen invloed hebben op het koopgedrag, denkt Nonhebel. De milieubelasting kan beter worden uitgedrukt in geproduceerde CO2 per product. De productie van voedsel belast het milieu veel meer dan de transport ervan, aldus Nonhebel.

CO2 ook op etiket
De Britse supermarktketen Tesco gaatoverigens op al zijn producten de CO2-uitstoot vermelden die tijdens de productie, het transport en de consumptie van de artikelen vrijkomt. Tesco wil zo meer milieubewuste klanten aantrekken.
[bron: vmt.nl]

De Librije ontwikkelt maaltijden voor Lufthansa

31 mei 2007

Driesterrenrestaurant De Librije in Zwolle gaat maaltijden bedenken voor de Duitse luchtvaartmaatschappij Lufthansa.
Eigenaar Jonnie Boer is als eerste Nederlandse kok geselecteerd door Lufthansa. Hij heeft meerdere voorgerechten, amuses en andere gerechten bedacht die aan boord worden afgemaakt. ‘De saus wordt er tijdens de vlucht apart bijgedaan. Het is echt vakwerk. Het gaat dagelijks om gerechten voor 350 reizigers van first class en 3.500 business class-personen,’ vertelt Boer aan zibb.nl. Het definitieve menu moet nog worden vastgesteld. Eind dit jaar worden de gerechten geserveerd op alle nationale en internationale vluchten.

Promotie voor De Librije
‘Er komen officiële Librije-menukaarten in alle vliegtuigen en aan boord wordt een video over ons restaurant gedraaid,’ vertelt Boer. ‘Rijk zal ik er niet van worden. Als vergoeding krijg ik vliegtickets. Maar het is geweldig om de eerste Nederlandse kok bij Lufthansa te zijn. Misschien dat ik ooit nog eens iets voor de KLM mag doen.’

Trend
Het inschakelen van een topkok door een luchtvaartmaatschappij is niet nieuw. Zo kookte Cees Helder al eens voor KLM en zijn Nederlandse restaurants van Jeunes Restaurateurs d’Europe nu betrokken bij maaltijden van KLM. Martin Kruithof van restaurant De Lindenhof in Giethoorn gaf culinaire adviezen aan Malaysia Airlines. En Pascal Jalhaij werkt bij Martinair.

Döner kebab krijgt vis-concurrent

31 mei 2007

De döner kebab krijgt concurrentie van een visvariant. Twee Nederlandse bedrijven claimen beide een visdöner te hebben uitgevonden.
De nieuwe vinding oogt hetzelfde als die in een shoarmazaak. De ronddraaiende spies heeft echter vis, waar reepjes worden afgesneden voor op het broodje. Groot verschil met de döner kebab is dat de visvariant vooral heel veel gezonder is, zegt Peter Grootveld van AB Fishdöner, in dagblad De Stentor.

Concurrent
Het andere bedrijf dat de visdöner zou hebben ontwikkeld is het visverwerkend bedrijf Marmara, gevestigd op Urk. De eigenaren komen van oorsprong uit Turkije.
Beide bedrijven zeggen dat de een bij de ander de kunst heeft afgekeken, namelijk het aan de spies houden van de vis. Marmara gebruikt daarvoor filet van pangasius, schol en kabeljauw. Fishdöner zegt slechts één vissoort te gebruiken. De witvis wordt ‘voor de kust van een Zuid-Amerikaans land’ gevangen.
Ook verschillen de gebruikte kruiden. Marmara wilde een smaakvolle spies, Fishdöner koos voor een meer neutrale smaak, waardoor die ‘goed te combineren’ is met bijvoorbeeld groenten.

Haaienvinnensoep in China te populair

31 mei 2007

Chinezen eten graag haaienvinnensoep – om aan te tonen dat ze het gemaakt hebben. Maar milieuorganisaties luiden de noodklok.
In een ver verleden kregen keizers van China haaienvinnen als geschenk. Door het eter ervan zou de keizer nog almachtiger worden. Later werd het een gerecht van de rijken en bevoorrechten. En nu bestellen steeds meer Chinezen haaienvinnen en andere dure, exotische vissoorten. Om te laten zien dat ze het gemaakt hebben.

Met uitsterven bedreigd
Met alle gevolgen van dien. De vraag is de afgelopen vijftien jaar zo toegenomen dat verschillende haaiensoorten dreigen uit te sterven. Volgens onderzoek van de World Conservation Union is het aantal haaien in de Atlantische oceaan gehalveerd. Van sommige soorten, zoals de hamerhaai, is nog maar tien procent van de oorspronkelijke populatie over.

Topkok waarschuwt ook
Niet alleen milieuorganisaties luiden de noodklok. De Franse topkok Pierre Gagnaire, eigenaar van diverse restaurants over de wereld, waarschuwde onlangs in Hongkong dat hij over tien jaar geen verse zee- of riviervis meer zal kunnen serveren, alleen nog kweekvis. Volgens Gagnaire komen er te veel goede restaurants, waardoor leveranciers de vraag niet meer kunnen bijbenen.
In China begint men langzamerhand in te zien dat er iets moet gebeuren. Dagblad China Daily riep in een commentaar op om de haaienvinnensoep te laten staan.
[bron: De Pers]

Unilever streeft naar duurzame thee

31 mei 2007

Om haar thee te ‘verduurzamen’, gaat Unilever samenwerken met de internationale natuurbeschermingsorganisatie Rainforest Alliance.
‘Duurzaam’ heeft steeds meer de aandacht van producenten. Zo maakte Ben & Jerry’s onlangs bekend dat hun ijs van scheetvrije koeien komt. Iedere koe stoot namelijk 440 gram methaan per dag uit, maar niet als je haar beter voer geeft. En dat komt met het milieu weer ten goede.
En vorig jaar maakte KLM wereldkundig dat zij op al haar vluchten alleen nog ‘duurzame’ koffie schenkt. Deze koffie is gecertificeerd volgens de richtlijnen van de Rainforest Alliance.
Met diezelfde natuurbeschermingsorganisatie gaat nu ook Unilever samenwerken. ‘Deze stap zal de thee-industrie compleet veranderen,’ zegt Unilever-topman Patrick Cescau. ‘Al jaren lijdt deze bedrijfstak onder overproductie en slechte prestaties op gebied van milieubelasting en arbeidsomstandigheden. We zullen deze situatie niet zomaar kunnen veranderen. We zetten in op de langere termijn omdat we geloven dat een duurzame aanpak uiteindelijk het beste is voor onze klanten en de werknemers in de supply chain.’

‘Ingevlogen producten niet langer meer biologisch’

31 mei 2007

Groente en fruit dat wordt ingevlogen kan in Groot-Brittannië zijn biologische status verliezen. Tenminste, als het aan de Britse certificeringsorganisatie Soil Association ligt.
Het is een van de opties die de Soil Association volgende week zal voorstellen. Daarmee wil zij een vuist maken tegen het broeikaseffect, meldt de BBC. Volgens de Soil Association worden vooral bederfelijke en niet-seizoensbioproducten door de lucht vervoerd. Vanwege de toegenomen vraag om de milieu-effecten van deze vorm van transport terug te brengen, komt de organisatie met vijf opties om de CO2-uitstoot te verminderen. Een ervan is een verbod op het vervoer per vliegtuig.

Glerum organiseert wijnveiling

30 mei 2007

Op zondag 3 juni organiseert Amsterdam Auctioneers Glerum weer een wijnveiling.
De veiling Glerum start met een honderdtal lots Bourgogne, waarvan de meeste gemaakt door zeer bekende producenten. Ook wordt een assortimentskist Domaine de La Romanée-Conti uit 1982 aangeboden. De rubriek Bordeauxwijnen is deze keer bijzonder groot en bestaat met name uit geklasseerde wijnen. Voor de geïnteresseerde proever zijn ook enkele verzamellots met diverse jaargangen of wijnhuizen opgenomen. Overige Franse wijnen zijn afkomstig uit onder andere Elzas, Rhône, Champagne, Provence, Loire en Languedoc.
Binnen de overige Oude Wereldwijnen is Spanje deze keer sterk vertegenwoordigd, maar ook landen als Italië, Portugal, Oostenrijk, Hongarije en Duitsland komen aan bod. De Nieuwe Wereld is vertegenwoordigd door wijnen uit de VS, Chili, Zuid-Afrika en Australië.
De veiling eindigt met een aanbod port en enkele destillaten.
 
Proeven
Op 3 juni kan vanaf 13 uur, voorafgaand aan de veiling, een selectie van de aangeboden wijnen worden geproefd.
Klik hier voor de catalogus.

Gouden tijden voor horeca

30 mei 2007

De Nederlandse trekken - dankzij een aantrekkende economie - flink de portemonnee in de horeca. Dat blijkt uit omzetcijfers van het eerste kwartaal van dit jaar.
De omzetgroei was in de laatste tien jaren nog nooit zo hoog. Dat blijkt uit woensdag gepubliceerde voorlopige cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Vooral hotels en cafetaria’s deden het goed. De omzet in de horeca steeg met 9 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. De prijzen stegen met 3,4 procent.
De hotels, inclusief pensions en conferentieoorden, zagen hun omzet met bijna 12 procent toenemen. Ook de restaurants plukten de vruchten van het gunstige economische klimaat. De eetgelegenheden zagen hun omzet 9,5 procent groeien. De prijzen stegen er 2,8 procent.

Aardappelprijzen omhoog
De omzet in cafetaria’s steeg 11,3 procent. De prijzen namen met 3,7 procent toe. De cafetaria’s werden volgens het CBS geconfronteerd met sterk gestegen aardappelprijzen.
De cafés deden het minder goed. Ze zagen hun omzet met ruim 4 procent stijgen. Gecorrigeerd voor prijsstijgingen (3,6 procent) bleef van de groei niet veel over.

Zie ook Wijnomzet toprestaurants gestegen

Nieuwe afleveringen van Klootwijk aan zee

30 mei 2007

Vanaf 31 mei maakt presentator en journalist Wouter Klootwijk een ‘fietsprogramma over vis’.
‘Nieuwe serie, ander vervoermiddel. Klootwijk aan Zee op de fiets,’ schrijft Klootwijk op zijn site. ‘Televisie zoals tv bedoeld is. Mooie plaatjes, weinig woorden en groot nieuws.’
In de eerste aflevering fietst de presentator naar de Waddenzee om de uitvinder te ontmoeten van de ‘meest luie vorm’ van mosselvisserij. ‘Je hangt een touwtje in zee en na een week zitten er mosselen aan vast. Dan naar Zeeland om bij de plechtige conceptie aanwezig te zijn van drie miljoen mosselen tegelijk. Ook: hoe maken ze in Yerseke van katholieke mosselen protestantse. En kun je werkelijk alles eten wat in zee groeit. Het antwoord is zo goed als ja, maar of je het lust?’
En wie geen tijd heeft om de afleveringen op tv te kijken: ze staan daags na uitzending op Klootwijks website.

Klootwijk aan zee, donderdag 31 mei, 21.30 - 22.00 uur, Nederland 1

De Nacht van de Fooi

29 mei 2007

Op zaterdag 2 juni vindt de derde editie van de Nacht van de Fooi plaats. Deze hele dag en nacht staat in het teken van stappen voor de arme landen.

De Nacht van de Fooi is een initiatief van studenten die op een positieve manier de problematiek van de arme landen onder de aandacht willen brengen. In zeven steden gaat van een groot aantal horecagelegenheden alle fooi naar duurzame projecten in ontwikkelingslanden. Na het succes van de voorgaande edities in Groningen, Nijmegen, Rotterdam, Utrecht en Den Haag staan dit jaar ook Delft (in plaats van Den Haag), Breda en Amsterdam geheel in het teken van het motto: ‘Keep the Change, Change the World’.

Fooi verdubbelen
De opbrengst van de Nacht van de Fooi gaat naar projecten die gericht zijn op duurzame ontwikkeling. Denk aan kleinschalige projecten in onder meer Nepal, Afghanistan, Oeganda en Bolivia. De organisatie voor ontwikkelingssamenwerking ICCO zal evenals vorig jaar alle fooi verdubbelen.

In 2006 70.000 euro
Tijdens de tweede editie van de Nacht van de Fooi brachten de bezoekers van ruim 400 horecagelegenheden in totaal € 70.000 op. In 2005 organiseerden vier Groningse studenten de eerste Nacht van de Fooi en haalden toen € 8000 op. Vorig jaar meldden vrijwilligers in vier nieuwe steden zich aan om ook in hun stad dit feestelijke evenement voor de arme landen te organiseren.

(C) 2008 Zestz - foodtalk. Powered by WordPress Berichten (RSS) en reacties (RSS)
Design: blueingreen - Uitvoering: Designdok