maart, 2007

Ontbijtbuffet na ziekenhuisoperatie

31 maart 2007

Patiënten die op de afdeling chirurgie van het Mesos Medisch Centrum in Utrecht liggen, moeten voortaan uit bed komen voor hun ontbijt.
In een ontbijtzaal kunnen de tien tot twintig patiënten bij een buffet kiezen wat ze willen eten en drinken. Volgens het ziekenhuis is het goed voor mensen die net geopereerd zijn om uit bed te komen. De spieren worden daardoor sterker en de conditie blijft op peil. Goed eten en drinken draagt ook bij aan het herstel van patiënten, stelt het hospitaal. En ‘op deze manier voelt de patiënt zich minder patiënt en meer te gast,’ aldus de initiatiefnemer van het project, chirurg Maurits de Brauw.
Het Mesos Medisch Centrum heeft het idee overgenomen van een afdeling in een Duits ziekenhuis. Patiënten die niet in staat zijn uit bed te komen, krijgen ontbijt op bed. Zij worden bediend met een speciale kar met koelruimtes, zodat ook zij kunnen kiezen waar ze trek in hebben.

Kreeftenseizoen officieel geopend

30 maart 2007

Met het vangen van de eerste kreeften is op 29 maart het kreeftenseizoen officieel van start gegaan.
De Oosterscheldekreeft, die niet wordt gekweekt, staat bekend om zijn fijne smaak. Dit streekproduct wordt door kreeftenvissers op duurzame wijze gevangen. De vangst is afhankelijk van wat de natuur de kreeft te bieden heeft aan voedsel, waterkwaliteit en watertemperatuur. Traditiegetrouw haalde kreeftenvisser Jan van Westenbrugge met zijn vissersboot de ZZ 14 uit Zierikzee de eerste vangst binnen. Het kreeftenseizoen loopt van 1 april tot 15 juli.
[telegraaf.nl]

Amsterdam krijgt jenevermuseum ‘House of Bols’

30 maart 2007

Het zogeheten House of Bols opent zaterdag 31 maart in Amsterdam haar de deuren. Op die dag start ook de Bols Bartending Academy.
De toeristische attractie is een initiatief van drankenproducent Lucas Bols. Historische voorwerpen als een negentiende-eeuwse distilleerketel en een receptenboek uit 1726 vertellen de geschiedenis van het in de zestiende eeuw opgerichte bedrijf. Ook kunnen bezoekers de wereld achter jenever en likeur ontdekken, en zelf - via diverse testen en proeven - het belang en de kracht van smaak ervaren. Tevens is het een inwijding in de eigentijdse geheimen achter de beste cocktails en een kennismaking met het bijzondere vak van mixologist en bartender.

Bols Bartending Academy
Ook opent op 31 maart de Bols Bartending Academy, het grootste trainingscentrum voor bartenders in Europa, met twaalf professionele bars en een toegewijd team van ervaren trainers. De Bols Bartending Academy is HBI-geaccrediteerd en biedt primair opleidingen voor bartenders. Maar ook kunnen amateurs er terecht voor een Cocktail Jam Session.

House of Bols Bols, Paulus Potterstraat, Amsterdam. Geopend (voor personen vanaf 18 jaar): ma en wo t/m zo 12-18 uur, entree 10 euro (inclusief een cocktail naar keuze).

De Smaak van Zwolle

30 maart 2007

De tweede ‘Smaak van Zwolle’ vindt op zondag 1 april plaats in De Proosdij (Bethlehemkerkplein).
De ‘Smaak van Zwolle’ is een proeverij van bijzondere streek- en Slow Food producten door verschillende speciaalzaken uit de Overijsselse regio. Verder zullen voor de kinderen buiten op het plein de lammetjes van het Drentse Heideschaap ronddartelen. En binnen zal Arlette Swartjes, als een van ‘de meisjes van plezier’, voormalig wereldkampioen snertkoken en winnares van de wedstrijd beste amateurkok van Nederland, haar kookkunsten vertonen aan het publiek.

De Smaak van Zwolle, 11-18 uur. Toegang 5 euro. Kinderen en leden van Slow Food 2,50 euro

Sportworstje bindt strijd aan met Red Bull

29 maart 2007

B-Strong is de merknaam van een energy-worstje dat straks verkrijgbaar is in sportkantines. Het is geïnspireerd door Red Bull en bevat evenals het energiedrankje de stof taurine.
Vleesbedrijf Zwanenberg, bekend van bijvoorbeeld Zwan, Kips en Linera Vleeswaren, introduceert twee nieuwe merken. Het worstje B-Strong richt zich vooral op fitnesscentra en sportkantines. Het wordt geprofileerd als alternatief voor populaire après-sportdrankjes zoals AA Drink, Isostar en Gatorade.
Ook komt Zwanenberg binnen enkele weken met een tweede, revolutionaire worstmerk: Beat It. Het zou hongerstillend zijn. ‘Beetje vreemde opmerking, want voor een normale consument staat elke worst bekend als hongerstillend,’ schrijft MarketingTribune. Het geheim van het worstje is dat het veel eiwitten, weinig vet en weinig koolhydraten bevat. Een van de vezels die wordt gebruikt is biotine. Meer over de ingrediënten wil de producent uit concurrentieoverwegingen niet kwijt.

Restaurant Week gaat nationaal

29 maart 2007

De Amsterdam Restaurant Week, die liep van 5 t/m 11 maart, was een groot succes. Het concept wordt komende zomer uitgerold naar andere steden.
Van de 20.000 gasten die in de Amsterdam Restaurant Week een tafel reserveerden wil 96 procent zo weer uit eten gaan tijdens een volgende Restaurant Week. Dat blijkt uit onderzoek van DiningCity.com, die de week organiseerde. Helemaal verwonderlijk is dat niet: de 64 hoofdstedelijke toprestaurants boden een driegangenmenu aan voor de prijs van slechts 25 euro. Het leverde de deelnemende restaurants tezamen meer dan 1 miljoen euro aan omzet op.
Uit het onderzoek blijkt bovendien dat veel bezoekers een restaurant hebben uitgekozen op basis van het interieur. De website van DiningCity.com toont namelijk veel beeldmateriaal van de aangesloten restaurants.
Verder blijkt uit dat 82 procent van de gasten het online reserveren op prijs stelde. Nog een opmerkelijk feit uit het onderzoek: tweederde van de culinaire liefhebbers die een tafel reserveerden bestond uit vrouwen.
Komende zomer vindt er weer een Restaurant Week plaats. Nu niet alleen in Amsterdam, maar ook in Rotterdam, Utrecht, Den Haag en Haarlem. Geïnteresseerde restaurants in deze nationale restaurant week kunnen zich aanmelden op restaurantweek.nl.

Smulweb.nl roept prijs in het leven

29 maart 2007

De restaurants Oud Sluis in Sluis, De Bokkedoorns in Overveen en Toine Hermsen in Maastricht zijn genomineerd voor een nieuwe restaurantprijs. Deze Electrolux Smulweb Publieksprijs 2007 is in het leven geroepen door Smulweb.nl.
De genomineerden vormen de topdrie van een lijst met vijftig 50 restaurants, die voortkomt uit recensies en beoordelingen van bezoekers van de culinaire internetpagina. Metro, een website over eten en koken, heeft 200.000 leden. De winnaar wordt maandag 2 april bekendgemaakt, zo liet de organisator van de uitreiking 28 maart weten.
[Via Sp!ts]

iKi Zutuki Nederlands eerste azijncocktail

29 maart 2007

Biermerk iKi heeft samen met cocktailbedrijf Ushake een variant op de traditionele ‘kopstoot’ ontwikkeld. Het wordt tijdens het horecaevent Bar:nl op 3 en 4 april in Amsterdam gepresenteerd.
iKi Zutuki is een initiatief van het Nederlandse iKi beer in samenwerking met Ushake, een Utrechts bedrijf gespecialiseerd in het bedenken van conceptmatige cocktails. Voor de variant op de traditionele kopstoot van bier met een jonge jenever neme men: Ki bier, gebrouwen met groene thee en Japans yuzu fruit, en een glas Zutuki, Japans voor een ‘kopstoot’ bereid uit azijn. ‘Het vleugje azijn in de iKi Zutuki opent je smaakpapillen, voor een nog intensere beleving van het iKi beer,’ aldus Rob Gosker van Ushake. In principe wordt iKi Zutuki gemixed met alcohol, maar er is ook een alcoholvrije variant.

Haribo maakt Knut snoepje

29 maart 2007

IJsbeertje Knut uit de Berliner Zoo wordt door Haribo als snoepje uitgebracht.
Knut kwam 5 december ter wereld en werd verstoten door zijn moeder. Dierenbeschermers pleitten ervoor het diertje af te maken - hij zou zich te afhankelijk van mensen ontwikkelen. Dat voorstel leidde tot een golf van verontwaardiging. Sindsdien is het beertje wereldnieuws. De Duitse zender ARD is op 24 maart zelfs begonnen met een tiendelige documentairereeks over het diertje. En snoepfabrikant Haribo is er snel op ingesprongen met een Knuddelknut’sch, ofwel: knuffel-knutje. Of het snoepje ook in Nederland verkrijgbaar is, is niet bekend.
[Via
Metro]

Princess wordt sportmerk

29 maart 2007

Keukenapparatuurmerk Princess is een sportmerk geworden. Doel daarvan is om gratis tv-exposure te krijgen.
De internationals Teun de Nooijer en Naomi van As zullen bij de Olympische Spelen in Beijing in het veld komen met de door Princess ontwikkelde T14 hockeystick. ‘De ontwikkeling van de hockeystick maakt het voor Princess mogelijk om tijdens wereldkampioenschappen en Olympische Spelen het eigen merk actief te communiceren. Dit voorrecht is tijdens dit soort evenementen namelijk enkel weggelegd voor sportproducenten’, aldus het persbericht. De stick is vernoemd naar Nederlands bekendste actieve hockeyer. De T staat voor Teun, de 14 verwijst naar zijn shirtnummer.
[via marketingtribune.nl]

(C) 2008 Zestz - foodtalk. Powered by WordPress Berichten (RSS) en reacties (RSS)
Design: blueingreen - Uitvoering: Designdok