februari, 2007

Colruyt opent Bio-Planet in Eindhoven

28 februari 2007

Midden in Eindhoven opent de Belgisch retailer Colruyt vandaag zijn eerste Nederlandse Bio-Planet-vestiging. Deze supermarkt heeft een geheel biologisch assortiment.
De vestiging in winkelcentrum Heuvel Galerie telt meer dan 5.000 biologische producten, waaronder 300 producten van Bio-time, het eigen merk dat ook al in de eigen Colruyt-winkels verkocht wordt. Verder is er een versafdeling voor groenten en fruit en een slagerij met vers (niet-voorverpakt) vlees, waar medewerkers het vlees ter plaatse snijden. Het vlees is afkomstig van de Belgische Ardennen (Bastenaken).
Eindhoven is voor Colruyt een testcase in Nederland. Een verdere uitrol is afhankelijk van de resultaten in deze plaats, maar nog drie winkels zijn volgens Luc Rogge, directeur Generaal van Colruyt, mogelijk.
[via www.meatandmeal.nl]

‘Hema heeft beste inkopers van wijn’

28 februari 2007

Hema scoort het beste in de kwaliteit van de ingekochte wijnen. Liefst 50 procent van het assortiment van 68 wijnen krijgt in de Supermarktwijngids van Nicolaas Klei het predikaat ‘omfietswijn’.
Dat blijkt uit een analyse van de resultaten van het vakblad Foodpersonality. ‘Omfietswijn’ staan voor voor de beste prijs-/kwaliteitsverhouding. Met de score van 50 procent laat Hema de supermarkten ver achter zich. Plus is met een percentage van 35 procent (op 167 wijnen) de hoogst genoteerde supermarktketen.
Marktleider Albert Heijn heeft in absolute zin de meeste omfietswijnen (71), maar als percentage van het complete assortiment blijft de marktleider met 23 procent op de vijfde plaats hangen. De grootste concurrent op dit vlak voor Hema zijn de Natuurvoedingswinkels, waar 42 procent van de wijnen het predikaat ‘omfietswijn’ krijgt.
[bron: zibb.nl]

Dansen in New-Yorkse cafés blijft verboden

27 februari 2007

Dansen in cafés en restaurants in de stad New York blijft ten strengste verboden. Een rechtbank bepaalde 22 februari jl. dat het tachtig jaar oude verbod op dansen, dat stamt uit de tijd van de drooglegging, legaal is.
De Gotham West Coast Swing Club en een aantal individuen hadden de rechtszaak aangespannen, omdat de wet tegen het dansen in cafés het grondwettelijk recht op vrije uiting zou schenden.
De federale en staatsgrondwetten in de Verenigde Staten beschermen niet het recht om te dansen, besloot de rechtbank. Volgens de aanklagers waren er in de jaren zestig in New York zo’n duizend gelegenheden waar je legaal kon dansen, maar zijn er nog minder dan driehonderd over.
[bron: nu.nl]

Nieuwe super Marqt komt eraan

27 februari 2007

Nederland krijgt een nieuw soort supermarkt: Marqt met vooral verse producten.
Na de zomer zal in Amsterdam het eerste filiaal zijn deuren openen. Marqt richt zich eerst op de Randstad, maar bij succes komen er ook vestigingen elders in Nederland. Volgens geestelijk vader Quirijn Bolle, die er zijn baan bij Ahold in New York voor heeft opgezegd, ligt in de winkels de nadruk op verse producten: ‘We mikken op klanten die een passie voor eten hebben. Daarmee willen we ons onderscheiden ten opzichte van de traditionele supermarkt. We willen een totaal ander assortiment aanbieden.’ Hiervoor wordt onder meer een netwerk van vijftig tot tachtig boeren opgezet. Zij leveren onder meer streekproducten. ‘Maar we worden nadrukkelijk geen boerderijwinkel. We willen louter topproducten die met passie worden geproduceerd en in een aantal gevallen komen die nu eenmaal rechtstreeks van de boerderij.’
[via spronsen.com]

Bertolli sluit laatste cafés

26 februari 2007

De broodjeszaken van Bertolli zijn geflopt. In het eerste weekend van maart sluiten ze definitief hun deuren.
De eerste Bertolli-lunchroom opende in september 2001 aan het Plein in Den Haag. De Amsterdamse vestiging in de Leidsestraat volgde in mei 2002. Later kwam er ook nog een filiaal in het Haagse museum Mauritshuis, maar deze is inmiddels al een paar maanden gesloten. En het leek allemaal zo bijzonder: een fabrikant - het Brits-Nederlandse voedingsmiddelenconcern Unilever - die zich op lunchrooms ging storten. Maar ze voldeden niet aan de verwachtingen, zo liet een woordvoerster aan het AD weten.
Doel van de Bertolli-zaken was om de introductie van de in 2000 in de markt gezette Bertolli-panini’s te promoten, zegt de Unilever-woordvoerster. ‘Die panini-broodjes verkochten we in de supermarkten. We hoopten daar met de Bertolli Caffès extra aandacht voor te generen en de sfeer en het imago ervan neer te zetten.’ De broodjes verkochten niet en in 2004 veranderde de naam ‘Bertolli-panini’ in ‘tramezini’. Ze zijn alleen nu alleen nog te koop bij tankstations en vliegtuigen. Daar slaan ze wel aan.

Groningse Jumbo opent kookstudio

26 februari 2007

Jumbo Euroborg in Groningen heeft als eerste supermarkt in Nederland een kookstudio. ‘We willen zo vooral fun op de winkelvloer brengen.’
Nieuw is het idee niet. In de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk, Spanje en Frankrijk is de combinatie van supermarkt met restaurant al snel populair geworden. Een kookafdeling biedt aan klanten een culinair uitje. Bovendien kunnen zij hier in veel gevallen terecht voor versbereide maaltijden. De supermarkt kan zich in een kookstudio op zijn beurt profileren op kwaliteit en via demo’s producten uit zijn assortiment promoten.
In het Groningse Jumbo-filiaal van het Anrico Maat en Paul Papo is de kookstudio voornamelijk bedoeld voor kookdemonstraties en -workshops. Winst maken is niet het belangrijkste doel. ‘We willen hier vooral fun mee op de winkelvloer brengen,’ zegt kookstudiocoördinator Cathelijne Kramer. De door fabrikanten gesponsorde proeverijen zijn gratis. Momenteel wordt maximaal een vijfde van de tijd in de kookstudio ingevuld met een fabrikantenactiviteit. Het Jumbo-filiaal werkt vooral samen met Unilever en Heinz.
[via mkbnet.nl]

Espressodrinker is welvarende 35-plusser

26 februari 2007

De gemiddelde espressodrinker is ouder dan 35 jaar, financieel welvarend en houdt van kunst en cultuur. Dat blijkt uit onderzoek van Marketing Tribune en dataspecialist Acxiom.
Nederlanders drinken gemiddeld relatief veel koffie. 77 procent van de Nederlandse bevolking nuttigt gemiddeld ruim vier kopjes per dag. Daarvan drinkt de helft zijn koffie zwart. De opkomst van de eenkopskoffiezetapparaten leidde tot een stijging van de vraag naar espresso en cappuccino. Espressodrinkers komen we vooral vaak tegen in huishoudens zonder kinderen. De espressodrinker is hoogopgeleid (hbo/wo) en verdient twee keer modaal of meer. In huishoudens waar espresso wordt gedronken is de hoofdkostwinnaar relatief vaak werkzaam in een vrij beroep of is een zelfstandig ondernemer. Onder espressodrinkers is ABN Amro de meest gebruikte bank. Tevens beschikt de espressodrinker vaak over meerdere creditcards, aandelen en overige beleggingsproducten. De favoriete winkel van de espressodrinker is Albert Heijn, waar hij wekelijk meer dan 100 euro besteedt.
[via mkbnet.nl]

Twinings Tea na 301 jaar in koffie

23 februari 2007

Twinings Tea gaat koffie verkopen. Over enkele weken liggen de eerste pakken in de winkel.
‘Een gedurfde productlaunch die je zou kunnen vergelijken met Pickwick koffie of Heineken wijn,’ schrijft MarketingTribune. ‘Daarmee verlaat het fameuze Engelse theemerk Twinings, sinds 1706, met export naar meer dan 100 landen, de voorspelbare innovaties als groene thee en ijsthee.’
Aan de overstap is twee jaar marktonderzoek voorafgegaan. Het koffieassortiment gaat bestaan uit vier smaken.

Aardappelpuree met smokkelwaar

23 februari 2007

Een bewaker uit een gevangenis in Mississippi (VS) werd afgelopen week betrapt, toen hij een wel heel bijzondere aardappelpuree naar binnen wilde smokkelen.
De aardappelpuree bleek marihuana en een flinke som geld te bevatten. Daarmee had een onderzoek naar de manier waarop drugs het gevangenisgebouw binnengesmokkeld werden, resultaat.
De 37-jarige cipier Robert Earl Hannon maakte zichzelf verdacht door te verkondigen dat hij geen aardappels lustte. Toen zijn vrouw vervolgens een enorme portie aardappelpuree kwam brengen voor de lunch, kregen de onderzoekers argwaan.
[bron: Zibb]

Beluga in Maastricht opent tweede zaak

23 februari 2007

Tweesterrenrestaurant Beluga krijgt er in Maastricht een zusje bij: Beluga Nxt door.
‘Dit moet het hippe en gezellige zusje worden van Beluga aan de Maas. Laagdrempelig, waar men ongedwongen en betaalbaar kan borrelen en eten’, aldus Hans van Wolde in De Telegraaf. Beluga Nxt door komt aan de Koestraat in het centrum van Maastricht. Momenteel wordt het pand omgebouwd tot restaurant. Wanneer het restaurant zijn deuren opent, is nog niet bekend.
[bron: Zibb]

(C) 2008 Zestz - foodtalk. Powered by WordPress Berichten (RSS) en reacties (RSS)
Design: blueingreen - Uitvoering: Designdok