januari, 2007

Amerikanen en Italianen in opmars als wijndrinkers

31 januari 2007

De Amerikanen en de Italianen zullen rond 2010 de Fransen inhalen als de grootste wijndrinkers ter wereld. Dat blijkt uit een dinsdag verschenen Britse studie naar wijntrends in de komende jaren.
China zal het snelst groeien als land van wijndrinkers. Het land sluit momenteel de internationale top tien. De verwachting is dat de wijnconsumptie hier tot 2010 met bijna 36 procent zal groeien.
De wijnconsumptie in Frankrijk daalde tussen 2001 en 2005 met ongeveer 11 procent. Deskundigen verwachten tot 2010 een verdere afname van nog eens bijna 9 procent. De totale internationale wijnmarkt zit de komende jaren juist in de lift. Tegen 2010 zal de markt zijn gegroeid met ruim 9 procent en een waarde vertegenwoordigen van 90 miljard euro per jaar.
[bron: Zibb.nl]

Meisje van de slijterij genomineerd

30 januari 2007

De weblog Meisje van de slijterij is genomineerd voor de Dutch Bloggies 2007. Dat maakte de organisatie vandaag bekend.
De verkiezingen voor de beste Nederlandse weblogs zijn gestart. Meisje van de slijterij, ofwel Petra de Boevere, is in twee categorieën Dutch Bloggies genomineerd: ‘Beste corporate weblog’ en ‘Beste videoweblog’. Sinds 2003 houdt De Boevere, die een slijterij in Breskens heeft, haar weblog Het meisje van de slijterij bij. En daar blijft het niet bij. In 2005 is ze begonnen met Proost.blog, inmiddels omgedoopt tot Drinkblog. ‘Sinds ik voor Proost schrijf, is Meisje steeds meer een lifeblog geworden, terwijl het vroeger een mix was. Al het drank/vakgerelateerde post ik nu op Proost [nu Drinkblog, red. Zestz],’ vertelde de blogster eerder aan Zestz. De Boeveres blog was vorig jaar genomineerd in de categorie ‘Beste Post’, maar viel uiteindelijk niet in de prijzen.

Geen foodblogs genomineerd
Dat laatste overkwam in 2006 ook Koken met Karin, ondanks de nominatie in de categorieën ‘Beste Nieuwkomer’ en ‘Beste Themaweblog’. Dit jaar hebben drie foodblogs de nominatie in de categorie ‘Beste themaweblog’, aldus de jury, net niet gehaald. Het gaat om Anja’s Brutsel log, Cheffen.nl en Janneke’s Blog (vrouwonline).

De Dutch Bloggies is een initiatief van het online weblogmagazine About:Blank. Vanaf 4 februari kan het publiek hier z’n stem uitbrengen. De uitreiking van de Dutch Bloggies 2007 vindt in maart plaats.

Trends in drankjes

30 januari 2007

Drankjes met vreemde smaken zijn in opmars, evenals gezondheidsthee. Datamonitor zette er in zijn Productscan een aantal op een rij.

• In Finland komt het merk Olvi Oyj’s met Fizz Cappuccino: perensap met cappuccinosmaak. 


• Het Russische Tatspirtprom Balsam Chistai brengt een likeur voor in de koffie of thee. Zij bevat ongebruikelijke ingrediënten als naaldbomen-naalden, houtworm en anijs.


• SV Cactus Vodka: wodka gemaakt van de sabra-cactus die groeit in Mexico, Israel en Egypte. Het merk Soyuz-Victan wil hiermee voet aan de grond krijgen in de Oekraïne. 


• Elke dag een ander biertje. Dat kan in Hongarije met ‘Arany Aszok beer’ van Dreher Sorgyarak. Zeven biertjes in een pak met op elk flesje een dag van de week. Wellicht dat de consument het dan bij een bier houdt. Dit concept is al te zien bij diverse gezondheidsproducten, maar nog niet eerder bij een biermerk. 


• Nieuw theeproduct in Slowakije: Pangea Green Tea van Pangea Tea Co & Ruzova Cajovna. Groene thee platgedrukt in blokken. Een blok thee is goed voor 700ml thee. 


• In Finland heeft het merk Ryor de gezondheidsthee Ryor Body Form gelanceerd. Het merk claimt dat de Lymfodren-variant dat het lymfesysteem en de milt ’schoonmaakt’ en de Mondelin-variant het bindweefsel versterkt.


[bron: Marketing-online.nl]

Fransen kiezen wijn vooral op prijs

30 januari 2007

42 Procent van de Fransen laat zich bij het kopen van wijn leiden door de prijs.
Dat blijkt uit een eind september verschenen studie, uitgevoerd door SOFRES. Dit marktonderzoeksbureau deed het onderzoek tegen de achtergrond van de grootste jaarlijkse Foire aux Vins, waarbij Franse supermarkten grote(re) wijnen voor scherpe prijzen aanbieden. Uit het onderzoek blijkt dat voor Fransen, ongeacht sociale klasse, inkomen en leeftijd, de prijs het doorslaggevende argument is om een fles wijn te kopen.
Na de prijs geeft 38 procent van de consumenten aan dat zij de herkomst, ofwel het productiegebied, een van de drie belangrijkste argumenten vinden om een bepaalde wijn aan te schaffen. Het jaartal is slechts voor 28 procent van de Franse wijnkopers een belangrijk koopargument.
Regio van herkomst worden vooral door mannen genoemd. Opmerkelijk is dat zelfs de Fransen volgens dit onderzoek open blijken te staan voor wijnen uit andere landen en met name de ‘nieuwe wereld’ (wijn die niet geproduceerd is in traditionele wijnlanden zoals Frankrijk, Italië, Spanje en Duitsland). Slechts 12 procent van de wijnkopers koopt alleen Franse. Bij 7 procent van de kopers speelt in de koopbeslissing mee een eventueel prijswinnend concourszegel of aanduiding van die strekking. Fransen hechten volgens dit onderzoek over het algemeen zelfs weinig waarde aan het fenomeen winnende concourswijnen (medaillewijnen).
[bron: Slijtersvakblad]

Nationale Voorleesontbijt

29 januari 2007

Op 30 januari lezen kinderhelden bekend van televisieprogramma’s als Sesamstraat, Z@ppflat en Museumbende peuters voor tijdens het Nationale Voorleesontbijt. Het is het startschot van de twaalfdaagse campagne ‘Nationale Voorleesdagen’.
De Nationale Voorleesdagen vinden voor de vierde keer plaats. Initiatiefnemer Stichting Lezen wil zo het voorlezen aan kinderen bevorderen die zelf nog niet kunnen lezen. Dit jaar lezen tijdens het Voorleesontbijt kinderhelden bekend van tv-programma’svoor op peuterspeelzalen, kinderdagverblijven, basisscholen en bibliotheken in het land. Daarnaast zijn tientallen andere nationale en lokale bekendheden te gast als voorlezer. De twaalfdaagse campagne vindt plaats van dinsdag 30 januari t/m zaterdag 10 februari.
Klik hier voor den overzicht van alle activiteiten.

‘Verantwoorde eter is vrouw en single’

29 januari 2007

Gezonde, biologische, verantwoorde eters zijn vooral vrouw, single, tussen de 35 en 49, met een inkomen van vaak tweeënhalf keer modaal. Dat blijkt uit onderzoek van marktonderzoeksbureau Acxiom.
‘We worden tegenwoordig vanuit de overheid, bepaalde gezondheidsfondsen en zorgverzekeraars gestimuleerd om ons bewuster te worden van wat we zoal in ons winkelwagentje leggen. Blijkbaar maken we vaak verkeerde keuzes. Maar welke huishoudens in Nederland doen het wél goed?’ vraagt Acxiom zich af. Dit marktonderzoeksbureau maakte het profiel op van de gezonde, biologische, verantwoorde eters. Deze zijn:
● voornamelijk vrouwen (60 procent binnen de onderzochte groep)
● werkende singles tussen 35 en 49 jaar
● inkomen van tweeënhalf keer modaal
● doneert aan minimaal drie goede doelen
● gebruikt voedingssupplementen
● houdt van kunst en cultuur
● leest de Volkskrant of het NRC
● kijkt weinig tv
De verantwoorde eter besteedt gemiddeld honderd euro per week aan boodschappen. Een groot deel daarvan komt bij speciaalzaken vandaan. En gaat men al naar een supermarkt, dan is dat in bijna alle gevallen Albert Heijn.

Lees hier het uitgebreide profiel (pdf).

Kruiden uit de muur

26 januari 2007

Het Amerikaanse bedrijf ELT brengt hulpkits om buiten of binnen een verticale moes- of kruidentuin te beginnen.
Gebouwen zijn tegenwoordig bedekt met groen. Neem bijvoorbeeld Sportplaza Mercator in het Rembrandtpark te Amsterdam. Architect Ton Venhoeven voorzag het pand van ‘verticale tuinen’. Hetzelfde deed architect Jean Nouvel met het Musee du Quai Branly in Parijs. Zelf kun je - binnen of buiten - ook zo’n natuurlijke muur creëren. Het Amerikaanse bedrijf ELT verkoopt living wall kits voor een verticale sier-, moes- of kruidentuin. Kun je straks in je eigen keuken een handje basilicum uit de muur trekken.
[via Bright.nl]

Amsterdam krijgt nieuw café met Baantjerbar

25 januari 2007

In een nieuw café in de Warmoesstraat in Amsterdam komt een kopie te staan van de bar uit de misdaadserie Baantjer.
Liefhebbers van de Nederlandse misdaadserie Baantjer zullen hem waarschijnlijk wel herkennen. De bekende bar in café Lowietje waar rechercheur De Cock en zijn assistent Vledder regelmatig aan stonden terwijl ze een drankje dronken.
In de Warmoesstraat in de binnenstad van Amsterdam komt binnenkort een nieuw café waarin een replica van deze bekende bar komt te staan.
Het originele exemplaar staat echter in een kroeg in de Jordaan. De kopie in de binnenstad ligt op een steenworp afstand van het politiebureau waar rechercheur Appie Baantjer jarenlang werkte, maakte uitbater Brouwerij Stamhuis en Historisch Stadscafé Heffer vandaag bekend.
[Planet.nl]

Kees van de Marel worstmaker van het Jaar

25 januari 2007

Op 22 januari kreeg Kees van der Marel van Slagerij Besteman de hoogste onderscheiding van het Worstmakers Gilde uitgereikt.
Op verschillende, onaangekondigde momenten in een jaar worden diverse producten uit het slagersbedrijf beoordeeld. Dat gebeurt op geur en smaak door een vakjury, maar ook microbiologisch door TNO voeding. De leden van het Gilde staan namelijk behalve voor lekkere, ook voor veilige en gezonde producten.
Wat is het geheim van de Beverwijkse slager Kees van der Marel? De kwaliteit van de grondstoffen, zorgvuldig geselecteerde kruiden en specerijen afgestemd op de wensen van zijn consumenten. En dat, uiteraard, gecombineerd met het vakmanschap. ‘Hier is sprake van passie, een “onvoorwaardelijke liefde’ voor het vak, en dat proef je!’, aldus de jury.
[Culinair.net/]

Amsterdam Restaurant Week

24 januari 2007

Van 5 t/m 11 maart kun je in zo’n 50 Amsterdamse toprestaurants dineren voor maar 25 euro. Op 1 februari start de reservering.
Etablissementen als Le Garage, Brasserie Le Camelia van het Okura Hotel, Christophe, The Dylan… Het zijn niet de minste die aan dit nieuwe evenement deelnemen. Het concept is al jaren een succes in New York. In Nederland moet deze eerste Amsterdam Restaurant Week uitgroeien tot een jaarlijks terugkerend evenement. Initiatiefnemer is de restaurantsite DiningCity.com.

Vanaf 1 februari kun je hier terecht voor een lijst met de deelnemende restaurants en reserveringen.

Zie ook ‘Extra tafels voor Amsterdam Restaurant Week’

(C) 2008 Zestz - foodtalk. Powered by WordPress Berichten (RSS) en reacties (RSS)
Design: blueingreen - Uitvoering: Designdok