november, 2006

Verse ramsj: Elizabeth David

30 november 2006

Voor een spotprijs ligt ‘Een omelet en een glas wijn’ van de Engelse culinaire auteur Elizabeth David in de winkel.
Sommige boeken redden het om soms onbegrijpelijke redenen niet in de boekhandel. In de ramsj verdienen ze echter nog een laatste moment van aandacht. Zestz start daarom een nieuwe rubriek: Verse ramsj.
Een omelet en een glas wijn lag al in de ramsj voor 12,50 euro. Boekhandelsketen Selexyz (in elk geval in het Amsterdamse en Rotterdamse filiaal) biedt het boek nu voor slechts 5 euro aan. Wat biedt auteur Elizabeth David de eetlezer? Zij maakte voor deze uitgave een selectie van haar culinair-journalistieke artikelen die zij in de jaren vijftig en zestig schreef voor de Spectator, Vogue, Nova en andere tijdschriften. Lees bijvoorbeeld over haar worstelingen met de Engelse (rantsoen-)keuken na de tweede wereldoorlog, nadat zij een paar jaar had doorgebracht in het Midden-Oosten en waar ze had genoten van een ‘relatieve overvloed’. Lees ook over haar culinaire ontdekkingen op het Franse platteland en in Italië. Ook de bijbehorende recepten ontbreken niet.
Bij dezelfde boekhandelsketen ligt, eveneens voor vijf euro, Het wezen van de smaak, vertaald door een Hollandse tijdgenote van Elizabeth David, de culinair journaliste en kookboekenschrijfster Wina Born en haar echtgenoot Han. Het werk van jurist (!) Brillat-Savarin verscheen in 1826 onder de titel Physiologie du Goût. Het is een gastronomisch, cultureel en literair werk, een combinatie van overpeinzingen, anekdotes en herinneringen, meldt de flaptekst. De vertalers laten in een woord vooraf weten dat ze veel plezier hebben gehad bij het omzetten van het werk naar het Nederlands. Het is volgens hen een ‘beminnelijk en blijmoedig boek’, geschreven door een ‘waarachtig en fijnzinnig levenskunstenaar’. En niet onbelangrijk: Het wezen van de smaak wordt in Frankrijk ‘nog altijd beschouwd als de basis van alle gastronomische wetenschap’.

Kerst zonder herrie

30 november 2006

Vanaf dinsdag 5 december roert tv-kok Herman den Blijker weer in de pannen. Hij laat in de serie ‘Kerst zonder herrie’ zien hoe het maken van een kerstdiner leuk kan zijn, als het maar goed aangepakt wordt.
Daarvoor reist hij af naar drie kerstlocaties, waar hij een feestelijk menu maakt. In de eerste aflevering is Den Blijker in Lapland. Hier stelt hij een menu samen op basis van vis, rendiervlees en cranberries.

‘Kerst zonder herrie’, RTL5, dinsdag 5 december 21.30 uur / RTL7, woensdag 6 december 20.30 uur

Koffiecultuur verandert sterk

29 november 2006

We stellen steeds hogere eisen aan ons kopje koffie en de omgeving waar we het drinken. De koffiecultuur in Nederland zal de komende jaren dan ook sterk veranderen, voorspellen kenners. ‘We gaan terug naar de boon.’

Senseo zette ruim vijf jaar geleden het koffiedrinken in Nederland op z’n kop. De Nederlander ging van een ‘potmoment’ naar een ‘kopmoment’. Voortaan kon iedereen zelf bepalen wanneer hij of zij een kop koffie nam.
Wat bleef, is het thuis koffiedrinken. Nog steeds wordt 70 procent binnenshuis gedronken en 30 procent buiten de deur. In de zuidelijke landen is dat omgekeerd, zegt Hans van Spronsen van het horeca-adviesbureau Spronsen & Partners in Leiderdorp. ‘Daarom is er in Nederland nog steeds geen Starbucks,’ meent hij. ‘Starbucks is een coffee-to-go concept, dus meenemen die koffie. Daar hebben de meeste Nederlanders niet veel mee.’
Kwaliteit wordt steeds belangrijker. ‘We gaan terug naar de boon,’ zegt Rob de Laat namens de Vereniging Nederlandse Koffiebranders en Theepakkers. Mensen zijn zich volgens hem bewuster geworden van een kopje verse koffie. In de horeca is behoefte aan een grotere variëteit van betere kwaliteit omdat het de referentie met het bakkie thuis wel moet overtreffen. Tegelijkertijd verlangen mensen thuis ook steeds betere kwaliteit. Dat verklaart waarom espressomachines van bijna duizend euro grif worden verkocht. Volgens De Laat: maalt de helft van de Nederlandse koffiedrinkers eerst vers de bonen - om daarna de koffie te zeten.
Door de sterk veranderende markt, maar vooral door het werk van marketingmanagers is koffiedrinken een trendy lifestyle geworden. Met het brengen van sfeer en ambiance proberen de koffiebars de mensen uit hun huizen te lokken. Volgens Ronald Bakker van Bagel & Beans lukt dat al redelijk: ‘Steeds meer mensen drinken in een koffiebar hun dagelijkse behoefte koffie.’’
[bron: AD]

Foodblogs starten culinaire filmpjes

29 november 2006

Zowel Foodlog als Dining & Wining start deze week met culinaire filmpjes. Elk met een eigen ster.
Foodlog komt vanaf donderdag met een wekelijks filmpje van Marc Smeets, chefkok van restaurant Lepels in Schiedam en lid van de Jeunes Restaurateurs d’Europe. In drie (!) - soms vier - minuten laat hij zien hoe je ‘from scratch’ een compleet gerecht op tafel zet. Foodblog Dining & Wining werkt voor zijn culinaire video’s samen met de in Italië geboren en getogen Nicoletta. Zij woont sinds 1986 in Amsterdam, waar zij een Italiaanse kookschool - La Cucina del Sole heeft. De eerste aflevering is vandaag te zien.
Eerder dit jaar startte Koken met Karin instructieve kookfilmpjes. ‘Rode draad in mijn filmpjes is dat het onderwerp geschikt moet zijn voor een kort item. Daar lenen kooktechnieken en tips zich goed voor,’ vertelde Karin eerder aan Zestz. Spannend dus hoe Smeets op Foodlog in drie minuten het maken van een maaltijd toont.

‘Den Blijker begint visrestaurant op Kop van Zuid’

29 november 2006

Top-kok Herman den Blijker gaat een groot visrestaurant beginnen in het Rotterdamse Las Palmas, op de Kop van Zuid in Rotterdam.
Het restaurant krijgt de sfeer van viszaken in Zuid-Europa, meldt Lekker. ‘Denk aan een combinatie van een visafslag, van die karakteristieke visrestaurants aan een vissershaven en visbrasseries in Marseille, waar je top bouillabaisse kunt krijgen. Zoiets kennen we nog niet in Nederland,’ licht Den Blijker toe. ‘Bij de ingang komen visbanken met ijs, waarop stapels superverse oesters, kreeften, langoustines en krabben liggen. De kwaliteit knalt er van af. Je kunt er voor 30 euro of 100 euro per persoon komen eten, het maakt niet uit. Ik wil dat iedereen zich welkom voelt. We gaan het restaurant dan ook een informele uitstraling geven. Ik heb er enorm veel zin in, een lang gekoesterde wens gaat in vervulling.’
Las Palmas is het voormalig werkplaatsengebouw van de Holland Amerika Lijn (HAL) en is een ontwerp van de architecten Van den Broek & Bakema. Op dit moment ondergaat het uit 1953 daterende gebouw een grootscheepse verbouwing. Volgend jaar openen hier het Nederlands fotomuseum, de BeeldFabriek (onderdeel van de Stichting Kunstzinnige Vorming Rotterdam), de Vrije Ruimte (een multifunctionele voorziening) en Den Blijkers visrestaurant.

Zie ook Nieuwe realityserie: Hermans Helden

Zie ook Den Blijkers restaurant Las Palmas in Rotterdam nu geopend

Een chocoladeletter via de post

29 november 2006

Via Doordebrievenbus.nl kan je vrienden en familie een chocoladeletter sturen.
We hadden al brievenbusbloemen en het chocotelegram. Nu zijn daar chocoladeletters via Doordebrievenbus.nl bijgekomen. De Verkade-letter met een persoonlijk bericht erbij kost 5,95 euro. Het cadeau kan ook zónder afzender op de post. De ontvanger kan dan later op de website kijken wie de Sint getipt heeft.

BN’ers in varkensflat op de Dam

28 november 2006

Op woensdag 29 november laten zo’n twintig actievoerders van Milieudefensie en jongerenorganisatie JMA, waaronder een aantal bekende Nederlanders, zich opsluiten in een varkensflat op de Dam in Amsterdam.
De ‘varkensflat’ bestaat uit drie lagen kleine kooien om te symboliseren hoe de varkens en de kippen in de veefabrieken van onze bio-industrie elkaar gepropt zitten, meldt Stopfoutvlees.nl. Met de actie vragen Milieudefensie en haar jongerenorganisatie JMA aandacht voor het burgerinitiatief ‘Stop fout vlees’. Ook bekende Nederlanders als Vincent Bijlo, Kim-Lian van der meij, MIR (ex-zangeres Twarres), Karen van Holst Pellekaan en Marieke (deelneemster van Boer zoekt vrouw) steunen de actie.
Milieudefensie en JMA zijn half september het burgerinitiatief Stop fout vlees gestart. De organisaties vragen de politiek te kiezen voor een veehouderij zonder dierenleed, zonder milieuvervuiling en zonder import van veevoersoja die ten koste gaat van het tropisch regenwoud. Het burgerinitiatief wordt begin 2007 aangeboden aan de nieuwe Tweede Kamer. Met een burgerinitiatief kunnen 40.000 mensen samen een voorstel op de agenda van de Tweede Kamer zetten. Alle kamerleden moeten dan stemmen over het voorstel.

VN-special Smart New Food in 60 seconden

28 november 2006

Eerder berichtten we hier over de komst van ‘Smart New Food’, een special van het opinieweekblad Vrij Nederland (VN). Inmiddels ligt het blad voor de kritische foodconsument in de winkel.
Lange en korte, zware en luchtige verhalen wisselen elkaar af in deze lezenswaardige foodspecial. De redactie kijkt met een kritische blik naar ons dagelijks eten en signaleert verschillende ontwikkelingen. Een selectie:
• Wetenschappers an de Oregon State University willen een paarse tomaat op de markt brengen. Het pigment in de schil zou kanker- en hart- en vaatziekten helpen voorkomen. De tomaatr stamt af van een wilde variant die in Zuid-Amerika werd gevonden.
• Wageningse wetenschappers sleutelen aan een lekkere, gezonde, schurftresistente, mooie rode appel. Maar de Europese Unie, consument, milieubeweging en biologische boeren willen hem niet. En tegelijkertijd worden er allerlei eisen aan ‘de’ appel gesteld. De consument wil een zoetere smaak en een lage prijs, telers willen een appel die resistent is tegen de mest voorkomende appelziekte en tenminste een half jaar houdbaar is. Het artikel is en pleidooi voor cisgenese, klassieke veredeling in de hoogste versnelling. En wie het eng vindt: de wilde appel die een paar honderd jaar voor Christus in Europa was geïntroduceerd was klein en zuur. Vergelijk die appel maar eens met wat er nu in de winkel ligt. ‘De bron is hetzelfde, maar het uiterlijk en de inhoud zijn vele generaties verder’.
• Wetenschappers en de industrie werken aan ‘personalised nutrition’. Simpel gezegd: je gaat met je persoonlijke genenkaart naar de supermarkt, houdt die tegen de scanner en leest af welke producten bij uitstek voor jou geschikt zijn. Voorlopig is dit allemaal nog toekomstmuziek, luidt de conclusie. Wat kunnen we in de tussentijd doen? Heel simpel: volg een relatief caloriearm dieet met veel nutriënten, waar het lichaam flink voor moet werken. Leve de Schijf van Vijf.
• Verder nog vele artikelen en bijdragen over onder anderen culinair publicist Johannes van Dam, eetontwerpster Marije Vogelzang, het smakeloze zakjes- en pakjes-koken en keurmerken voor voedsel. De special is, kortom, leesvoer voor (kritische) foodconsumenten.

Nieuwe derde Michelin ster blijft uit

27 november 2006

Nederland heeft er geen nieuwe driesterrenzaak bijgekregen. Wel zijn we er één kwijtgeraakt. Parkheuvel (met nieuwe eigenaar) keldert van drie naar één ster. Dat blijkt uit de eerste aan Nederland gewijde Michelingids die zojuist in Amsterdam is gepresenteerd.
Daarmee houdt Nederland twee driesterrenrestaurants: Oud Sluis in Sluis en De Librije in Zwolle. Verder telt ons land zeven restaurants met een nieuwe Michelinster:
• Apicius in Castricum gaat van 1 naar 2 sterren;
• De Leest in Vaassen gaat van 1 naar 2 sterren;
• Solo in Gorinchem krijgt 1 ster;
• Cheval Blanc in Haarlem (Heemstede) krijgt 1 ster;
• Malden Le Marron krijgt 1 ster;
• Middelburg Het Groot Paradijs krijgt 1 ster;
• Rotterdam Centrum Parkheuvel (Erik van Loo) krijgt 1 ster;
• De Grië op Terschelling krijgt 1 ster;
• Bretelli in Weert krijgt 1 ster;
• Brienen aan de Maas in Well krijgt 1 ster.
Christophe (nieuwe eigenaar) in Amsterdam, de Heeren van Harinxma in Beetsterzwaag, ’t Nonnetje in Harderwijk, Imko Binnerts in Den Haag, Olivio in Harderwijk en Juliana in Valkenburgmet nieuwe eigenaar) in Amsterdam verloren hun ster.
Behalve sterren deelt Michelin ook Bib Gourmands uit aan restaurants met een uitstekende prijs/kwaliteitsverhouding. Negen daarvan zitten in Amsterdam, de rest zit vooral in midden-Nederland. Ook verloren enkele restaurants hun Bib Gourmand. Opvallendste verliezer is Le Garage in Amsterdam.
Het is voor het eerst dat Michelin een aparte rode gids uitgeeft voor Nederland. Tot nu toe was de gids altijd gecombineerd met België en Luxemburg.
Nieuw in de gids zijn de ‘veelbelovende restaurants’, zaken die promotie kunnen verwachten als ze zo doorgaan. Die status krijgen restaurant De Leuf in Ubachsberg dat nu een ster heeft en op de nominatie staat voor twee. Die Heeren Sewentien in Rosmalen en De Vlindertuin in Zuidlaren staan op de drempel van hun eerste.
Hier is het totale sterrenoverzicht te vinden.
[bron: Zibb]

Wijngids-uitgevertje pesten

27 november 2006

Podium, uitgever van de Supermarktwijngids, is boos. Het Spectrum, uitgever van de Wijnalmanak, heeft de domeinnaam Supermarktwijngids.nl in haar bezit. En dat is niet alles.
Wie Supermarktwijngids.nl intikt, wordt vervolgens geleid naar Wijnalmanak.nl. ‘Maar los van deze juridische afwegingen: hoe onbedaarlijk kinderachtig en oncollegiaal. Wat een armoede,’ schrijft Balans-uitgever Joost Nijssen op zijn site. ‘Ik vermoed dat de reactie van Het Spectrum beperkt zal blijven tot een arrogant getoonzette, zouteloze opmerking als “dan had Podium die domeinnaam maar als eerste moeten claimen”.’
Crescens Akkermans van het Spectrum geeft in het vakblad Boekblad als reactie: ‘Nijssen en Klei hebben het vijf jaar geleden nodig gevonden ons concept [de Wijnalmanak, red.] te kopiëren. Dan kun je verwachten dat wij een tegenzet doen.’
Nijssen vindt dat laatste kul. Kleis wijngids is volgens hem gebaseerd op Superplonk van Malcolm Gluck, wijnschrijver van The Guardian. ‘Dat vind ik een giller,’ reageert Akkermans. De Wijnalmanak beschrijft immers al zeventien jaar wijnen uit de supermarkt.’ Volgens Akkermans heeft de tegenpartij zitten slapen. Hij heeft Supermarktgids.nl, de domeinnaam die in november 2005 is vrijgekomen, pas in februari geregistreerd.

(C) 2008 Zestz - foodtalk. Powered by WordPress Berichten (RSS) en reacties (RSS)
Design: blueingreen - Uitvoering: Designdok