oktober, 2006

Trend in VS: gefrituurde cola

31 oktober 2006

Het laatste fastfoodfenomeen in de Verenigde Staten is een gefrituurde ‘colabal’.
De ballen bestaan uit Coca Cola-siroop, aardbeiensiroop en een paar hele aardbeien. Daar worden rolletjes van gedraaid die vervolgens worden gefrituurd. Het idee is afkomstig van een IT’er uit Texas.
De colaballetjes worden geserveerd met Coca Cola-siroop, slagroom, kaneelsuiker en een kers. Op een kermis in Texas was het al een groot succes. In 24 dagen werden 35.000 cola-ballen verkocht. De bedenker won er ook een prijs mee, meldt de NOS.

Supperclub begint wijnbar Vyne

31 oktober 2006

Supperclub-baas Bert van der Leden begint vlak bij delicatessenbar Envy in Amsterdam iets nieuws: wijnbar Vyne.
De nieuwste aanwinst van Van der Leden aan de Prinsengracht 411 in Amsterdam wordt herkenbaar als het ‘zusje van’, maar krijgt een eigen karakter en uitstraling. Architectenbureau Concrete neemt de inrichting voor zijn rekening. Die zal veel eikenhout en roodkoperen tinten bevatten.
In Vyne zal de wijn-spijscombinatie centraal staan en dus is de menukaart daarop gericht met regelmatig veranderende hapjes. Er is een keuze uit ruim 250 flessen, waarvan een groot deel per glas is te bestellen.
De wijnbar krijgt ook een ruimte waar twaalf personen kunnen proeven; deze kan zeven dagen per week gereserveerd worden. Overigens zijn alle wijnen uit het assortiment straks ook via internet te bestellen.
Wanneer Envy z’n deuren opent is nog niet bekend.
[bron: Good2be.com]

Bulgari gaat in wijn

30 oktober 2006

Bulgari, het Italiaanse juweliers- en luxe accessoireshuis, wil een nieuwe ‘super Toscaanse’ wijn maken.
De voorzitter van multinational Bulgari heeft vlak bij het landgoed van de familie Bulgari een 20 ha tellende wijngaard, genaamd Podere Nuovo, gekocht. Deze ligt in de buurt van San Casciano dei Bagni (Sienna). Voor het echte werk is de hulp ingeroepen van de Riccardo Cotarella, een van Italië’s bekendste wijnmakers.
Er is al een begin gemaakt met de werkzaamheden. Zo zijn bestaande wijnstokken vervangen door die welke vooral de Sangiovese druiven voor de rode wijn voortbrengen. Ook zijn Vermentino-wijnstoken voor de witte variant geplant. Wanneer de eerste flessen leverbaar zijn is onbekend.
Bulgari zou een bedrag van zo’n 15 miljoen euro willen investeren in dit wijnmakersavontuur. De multinational voegt zich hiermee in het rijtje van VIP’s die zich op het maken van wijnen storten.
[bron: Lifeinitaly.com ]

KLM serveert duurzame koffie

30 oktober 2006

KLM schenkt met ingang van de winterdienstregeling (29 oktober) op al haar vluchten ‘duurzame’ koffie. Deze is gecertificeerd volgens de richtlijnen van de internationale natuurbeschermingsorganisatie Rainforest Alliance.
Dit betekent dat jaarlijks 22 miljoen passagiers tijdens hun vlucht een kopje duurzame koffie kunnen drinken. Leverancier van de koffie is koffiebranderij Drie Mollen.
Rainforest Alliance levert certificeringprogramma’s voor duurzame landbouw (waaronder koffie), duurzame bosbouw en toerisme. Koffieplantages die door deze internationale natuurbeschermingsorganisatie zijn gecertificeerd, voldoen aan de normen die alle aspecten van de koffieproductie omvatten: bescherming van de natuur, bescherming van de rechten en het welzijn van werknemers en behartiging van belangen van lokale gemeenschappen.
[bron: VMT.nl]

AD Koffietest met dikke onvoldoendes

30 oktober 2006

De cappuccino in de horeca is nauwelijks te drinken. Dat blijkt uit de vijfde Nationale Koffietest van het Algemeen Dagblad.
Van de zestig geteste cappuccino’s, verspreid over heel het land, kregen slechts vier een voldoende. Deze koffie is meestal veel te slap, aldus de jury, die bestond uit een koffie-expert en een AD-journalist. Toch leverde een twee weken durende zoektocht wel een winnaar van de vijfde Nationale Koffietest op: Grand Café Van Bleiswijk in Enkhuizen serveert het beste kopje koffie en de lekkerste cappuccino van Nederland. De slechtste koffie is te vinden in de Kiosk op de NS-stations.

Pads populairder dan filterkoffie

30 oktober 2006

Vier op de tien Nederlanders drinkt koffie van een zogenaamde pad. Nog geen derde drinkt filterkoffie. Dat schrijft het Algemeen Dagblad naar aanleiding van een eigen onderzoek uitgevoerd door Q&A.
Aan het onderzoek werkten circa duizend mensen mee. Van de ondervraagde mannen drinkt 90 procent koffie, tegen 69 procent van de vrouwen. Gemiddeld drinken Nederlanders dagelijks 5,5 kopjes, waarbij mannen richting de zes gaan en vrouwen het bij ruim vier houden.
Uit het onderzoek blijkt ook dat vijf procent van de ondervraagden eerst zelf eerstde koffiebonen maalt. Acht procent drinkt oploskoffie.

Vorig jaar bleek uit een onderzoek dat de Nederlandse koffieconsumptie voor het eerst in vijftien jaar was toegenomen. Dat was vooral te danken aan de snel stijgende verkoop van koffiepads voor het Senseo-systeem.
[bron: Zibb]

Gezonde schoolkantine stimuleert omzet Britse snackbars

29 oktober 2006

De Britse overheid probeert kinderen gezonder te laten eten door het snackaanbod in schoolkantines te verminderen. De plaatselijke snackbars varen er wel bij, blijkt nu.
Sinds het begin van het schooljaar serveren schoolkantines maaltijden die minder vet en zout bevatten. Op die manier wil de overheid het toenemende overgewicht bij kinderen te lijf te gaan. Uit onderzoek van de BBC blijkt echter dat schoolkinderen in Noord-Ierland een gezonde maaltijd uit de kantine de rug toe keren. Ze halen liever een vette hap bij de snackbar. De omzet van de Noord-Ierse schoolkantines is sindsdien met gemiddeld 7 procent gedaald. Een school in Craigavon haalt bijna eenderde minder omzet.
[bron: De Volkskrant]

Nieuw tv-programma over jongeren en gezond eten

28 oktober 2006

Een nieuw tv-programma, ‘Urban Cooking’, moet jongeren bewust maken van gezonder eten. Op dit moment vinden nog gesprekken met de Nederlandse omroepen plaats.
‘Urban Cooking’ is een initiatief van JongerenLaB, een bureau voor jongerenmarketing. Het nieuwe tv-programma zal ‘gezonde voeding een essentiële waarde laten zijn van de jongerencultuur’, schrijft JongerenLaB op haar website. Hierbij zet men rolmodellen in: bekende artiesten die elk op hun eigen manier de noodzaak van gezonde voeding zullen aangeven. Maar de grootste rol in het programma spelen de jongeren zelf.
Aanleiding voor dit initiatief is de constatering van het bureau dat Nederlanders er een ongezond eetpatroon op nahouden, zoals blijkt uit diverse onderzoeken. Bij jongeren is het eetpatroon nog veel slechter. ‘De gevolgen op korte- en middellange termijn laten zich raden. Op lange termijn zullen hierdoor de ziektekosten de pan uit rijzen,’ voorspelt JongerenLaB.
Uit diepte-interviews met 18- t/m 25-jarigen maakte JongerenLaB bovendien op dat met name gezonde voeding bij jongeren nauwelijks een issue is. Er moet dus iets gedaan worden, zonder echter ‘afkeurend te wijzen op het slechte eetpatroon’. JongerenLaB denkt met het concept ‘Urban Cooking’ het instrument te hebben gevonden om jongeren bewust te maken van het belang van gezonde voeding. Hierbij zal worden samengewerkt met onder meer jonge filmmakers.
Op dit moment worden gesprekken gevoerd met verschillende omroepen. JongerenLaB wil in januari 2007 de uitzenddeal rond hebben.

Assen krijgt eigen wijn

28 oktober 2006

Vanaf 2008 kunnen Assenaren een glaasje wijn van eigen bodem proeven.
De Assese oogst van Jurgen Holvast (34) is goed voor 1.500 liter sap, ofwel 2.000 flessen wijn. Holvast wil er een streekproduct van maken ‘dat tegelijk van zeer goede kwaliteit is’. De 1,4 hectare wijngaarden bewerkt hij samen met z’n vader, die hem ook het brouwen van wijn leerde.
Holvast werkt met resistente druiven: ‘Dat zijn druiven die je in een vochtig klimaat als het onze, minder moet bespuiten met insecticiden. Wij kweken de witte druiven Sirius en Merzling en de rode druiven Regent en Leon Millot. Wie de klassieke Franse druiven kweekt, heeft dit jaar al veertien keer mogen spuiten. Ik nog maar drie keer.’
De oogst is nu aan het gisten. Dat moet uiteindelijk leiden tot zowel wijn als schuimwijn (gemaakt volgens de Méthode Champenoise). De wijnmaker hoopt zijn producten straks te verkopen aan lokale restaurants en drankencentrales.
[bron: HLN.be, via Vilt.be]

Schedels de nieuwe decoratietrend

28 oktober 2006

In de mode is de schedel als decoratieafbeelding al lange tijd hot. Nu is deze trend ook de keuken binnengedrongen.
Trendvoorspeller Li(dewij) Edelkoort verkondigde op 26 oktober in de Design Acadamy in Einhoven onder meer de trends voor 2008-2009. Aaf Brandt Corstius van NRC Next was er bij: ‘De natuur wordt he-le-maal hot, vooral het skelet. Dat zie je straks overal: op kleding, op het behang, schedeltheepotten, noem maar op.’
Die theepotten heeft Zestz nog niet gespot, maar de schedeltrend heeft inmiddels al zijn intrede gedaan. Voor in de keuken is er bijvoorbeeld een spons en vooral op tafel is er bestek met het doodshoofd erop en zijn diverse schalen. Wie graag een schedelcakeje bakt, vindt een cakevorm met deze afbeelding erop. En wie nog steeds trek heeft kan bij Vosges terecht voor doodskopchocolaatjes.

Ken je nog andere voorbeelden? Laat het Zestz weten.

(C) 2008 Zestz - foodtalk. Powered by WordPress Berichten (RSS) en reacties (RSS)
Design: blueingreen - Uitvoering: Designdok