Een nieuw tv-programma, ‘Urban Cooking’, moet jongeren bewust maken van gezonder eten. Op dit moment vinden nog gesprekken met de Nederlandse omroepen plaats.
‘Urban Cooking’ is een initiatief van JongerenLaB, een bureau voor jongerenmarketing. Het nieuwe tv-programma zal ‘gezonde voeding een essentiële waarde laten zijn van de jongerencultuur’, schrijft JongerenLaB op haar website. Hierbij zet men rolmodellen in: bekende artiesten die elk op hun eigen manier de noodzaak van gezonde voeding zullen aangeven. Maar de grootste rol in het programma spelen de jongeren zelf.
Aanleiding voor dit initiatief is de constatering van het bureau dat Nederlanders er een ongezond eetpatroon op nahouden, zoals blijkt uit diverse onderzoeken. Bij jongeren is het eetpatroon nog veel slechter. ‘De gevolgen op korte- en middellange termijn laten zich raden. Op lange termijn zullen hierdoor de ziektekosten de pan uit rijzen,’ voorspelt JongerenLaB.
Uit diepte-interviews met 18- t/m 25-jarigen maakte JongerenLaB bovendien op dat met name gezonde voeding bij jongeren nauwelijks een issue is. Er moet dus iets gedaan worden, zonder echter ‘afkeurend te wijzen op het slechte eetpatroon’. JongerenLaB denkt met het concept ‘Urban Cooking’ het instrument te hebben gevonden om jongeren bewust te maken van het belang van gezonde voeding. Hierbij zal worden samengewerkt met onder meer jonge filmmakers.
Op dit moment worden gesprekken gevoerd met verschillende omroepen. JongerenLaB wil in januari 2007 de uitzenddeal rond hebben.