augustus, 2006

Septembernummer ‘TIP’ in 60 seconden

31 augustus 2006

Het septembernummer van ‘Tip – hét kookblad’ staat in het teken van ‘slow cooking’ en ‘fast cooking’.
Nee, deze Tip heeft niets te maken met slow food of fast food. De termen staan hier voor ‘lekker uitgebreid koken’ en ‘in een half uur op tafel’. De ene helft gaat over ‘slow cooking’, draai het nummer om en je hebt de ‘fast’ versie. Levert dat een ‘uniek dubbelnummer’ op, zoals op de omslag staat?
• Uiteraard veel recepten, zoals: fast: snelle pastarecepten, slow: zelf ravioli maken; Eke Mariëns fastmenu (‘om te ontdooien’) en zijn slowmenu (‘om in te vriezen’).
• In het redactioneel schrijft Tip: ‘We gaan samenwerken met ’s werelds beste kookblad: “delicious”. En daar zijn we bijzonder trots op.’ Aan dit blad zijn ‘klinkende namen’ verbonden zoals Jamie Oliver, Rick Stein, Curtis Stone en Valli Little. Van deze laatst genoemde had Tip vorige maand al recepten. Deze maand presenteert ze weer enkele gerechten en ook Bill Granger mag meedoen. Met de laatste ook een ‘interview’, of liever gezegd: een introductie van deze Australische topkok die een eigen tv-prgramma heeft, drie restaurants en ook nog eens kookboeken schrijft.
Maar wat bedoelt Tip nu met ‘samenwerken’? Zal Tip inderdaad verdwijnen en wordt het blad vervangen door ‘delicious’, zoals het reclamevakblad Adformatie eerder meldde? Het heeft er veel van weg. Het huidige septembernummer lijkt een beetje in between. Zonder de flair van vorige nummers. Nauwelijks nieuwtjes, geen wijnadviezen. Het wordt tijd voor duidelijkheid.

Jackie RC wordt Club Vie

30 augustus 2006

Bar/restaurant Jackie RC in Rotterdam was gebaseerd op het glossy magazine Jacky. Maar de drempel was voor veel mensen toch te hoog. ‘Alsof je er alleen in kwam met iets aan van Gucci en Prada.’
Begin 2005 opende aan de Maasboulevard in Rotterdam Jackie RC, een bar/restaurant waar later op de avond gedanst kon worden. Het was een initiatief van de Rotterdamse horecaondernemer Robin Bravenboer met Yves Gijrath, uitgever van magazine Jacky. De doelgroep die de initiatiefnemers voor ogen hadden bestond uit werkende vrouwen in de hogere welstandsklassen van 25 tot 45 jaar. Ofwel: dezelfde doelgroep als die van het blad. De praktijk pakte anders uit.
‘De drempel was voor veel mensen toch te hoog, alsof je er alleen in kwam met iets aan van Gucci en Prada,’ vertelde exploitant Frank van Hese in het AD. ‘Daarnaast denk ik dat het Nederlandse publiek het Jackie-concept uiteindelijk niet wilde omarmen. Daar zijn ze te nuchter voor. Het is wel hot in meer internationaler omgevingen.’
Het horecabedrijf staakt dan ook de samenwerking met het magazine. Op 16 september wordt de zaak omgedoopt tot Club Vie. Het dansen zal een grotere rol spelen, maar je kan er nog steeds een vorkje prikken. Club Vie zal samenwerken met MTV, club Pacha en het clubconcept Hed Kandi. Ook zijn er plannen om het concept naar het buitenland te exporteren.
[bronnen: AD en Zibb]

Beaujolais van Eugène Loron wint WBW-3

30 augustus 2006

Voor de derde keer werd Wine Blogging Wednesday (WBW) gehouden. De voorkeur van de proevers ging deze keer uit naar de 2005 Beaujolais van Eugène Loron.
Iedere eerste woensdag van de maand plaatsen drie Nederlandse wijnbloggers – Wijnkronieken, Wijnsuggestie en Wijnerij – een wijnbeschrijving op hun site. En daarna is het woord aan de lezers.
Zij konden ditmaal de 2005 Beaujolais van Eugène Loron en 2005 Macôn van Honoré Lavigne laten walsen in het glas. Beide rode wijnen, gemaakt van Gamay druiven, zijn verkrijgbaar bij Albert Heijn. 66 Procent van de deelnemers stemde voor de Beaujolais en bij 33 procent sprak de Macôn meer aan, meldt Ed Starren vandaag op zijn wijnblog Wijnerij.
‘Maar was ondanks deze duidelijke overwinning van de Beaujolais, deze dan zoveel beter dan de Macôn, of was de Macôn absoluut ondergeschikt aan de Beaujolais van Loron?’ vraagt Starren zich af. ‘Nee, zeker niet. De verschillen waren gering, en de deelnemers waren niet echt lovend over de twee Bourgondiërs.’
En wat vond Starren zelf van de wijnen? ‘De zuren in beide wijnen waren absoluut te hoog. De Beaujolais was schraal en te dun, absoluut geen plezierwijn. De Mâcon was wat serieuzer, had wat meer body, maar bleef toch onder de maat.’

Lees hier de meningen van de andere proevers.

Kunstenaarsproject cake decorating in Rotterdam

29 augustus 2006

Op 9 en 10 september kun je kunstenaar Shane Waltener in de Rotterdamse MKgalerie helpen met het decoreren van taarten. Maar ze zijn niet om op te eten.
De Engelse kunstenaar Shane Waltener is in Rotterdam neergestreken. Zijn tentoonstelling ‘Cake for me, Bread for the others’ is op 26 augustus in de MKgalerie geopend. Bezoekers konden tijdens de opening meedoen aan zijn interactieve project ‘Cake Decorating’: het decoreren van taarten. Opeten zat er niet in: Waltener voegde ze toe aan zijn collectie.
‘Cake Decorating’ is een doorlopend project dat verwijst naar rituelen en ceremonieën verwant aan taartdecoratie, aldus de kunstenaar. En dus kun je je tijdens het festival de Wereld van de Witte de With op 9 en 10 september opnieuw uitleven met taartversieringen.
En als je dan toch binnen bent bij de MKgalerie, kun je ook andere foodkunst van Waltener zien. Zoals een grote wandsculptuur van gebakken deeg en zout, met daarop patronen die verwijzen naar klimplanten, barokke reliëfs en straatgraffiti. Of Walteners verschillende soorten jam. Voor een serie jam gebruikte de kunstenaar onder andere vruchten die hij in Londense parken had geoogst.

Wil je deelnemen aan ‘Cake Decorating’ in MKgalerie? Geef je dan via de mail ([email protected]) of telefonisch (010-2130991) op.

Den Blijkers Foody’s krijgt nieuwe eigenaar

28 augustus 2006

Toekomstig eigenaar Geertje Yntema, bekend van de restaurants Lux en La pizza in Rotterdam, wil Foody’s veranderen in brasserie Louis. De verkoop is in een vergevorderd stadium.
Vanmorgen bevestigde Peter van Lieshout van de Engel Groep aan Zestz de verkooponderhandelingen: ‘Het grenst aan de zekerheid dat Foody’s door Yntema wordt overgenomen. Maar: het is pas verkocht als het betaald is.’
Foody’s past niet langer in de filosofie van de Engel Groep, lichtte Van Lieshout toe. Er is een streven naar grotere zaken, wat blijkt uit de aankoop van trouwlocatie Meerzicht in Zoetermeer. ‘Foody’s pastte daar qua omzet niet meer in,’ aldus Van Lieshout. Overigens zal de Engel Groep in Rotterdam een ‘grotere zaak’ starten. Meer wilde Van Lieshout daar nog niet over kwijt.

Louis
De nieuwe eigenaar van Foody’s wordt Geertje Yntema, in de Rotterdamse horecawereld geen onbekende. Yntema bezit het Italiaanse restaurant Lux en restaurant La pizza. Met de overname van Den Blijkers eetgelegenheid begint ze een nieuw avontuur: het Franse restaurant Louis. ‘Ik wilde een naam die je alleen maar op z’n Frans kunt uitspreken. Bovendien moest-ie kort en krachtig zijn en met een L beginnen (naar Lux en La pizza),’ aldus de toekomstige eigenaar.
Aan het interieur zal ze niet veel veranderen. ‘Ik heb Foody’s altijd een mooie zaak gevonden,’ zegt Yntema. Een nieuw likje verf en andere foto’s aan de muur – daar blijft het waarschijnlijk bij.
In Louis kunnen bezoekers straks terecht voor de eenvoudige, traditionele Franse keuken. Denk bijvoorbeeld aan confit de canard en tarte tatin, gerechten die Yntema zelf regelmatig proeft tijdens haar reizen naar Frankrijk. ‘Qua prijsklasse zal Louis tussen Lux en La pizza in komen te zitten.’
Voordat het zover is moet het huurcontract nog worden overgedragen. ‘Dat duurt toch wat langer dan we dachten,’ zegt Yntema. ‘Als dat geregeld is, kunnen we de conceptkoopovereenkomst tekenen. Met de bank is alles al rond.’ In november hoopt Yntema de deuren van Louis te kunnen openen.

Week van de Schol

28 augustus 2006

Vandaag is de Week van de Schol ingegaan, want ‘de Nederlandse consument heeft schol nog niet ontdekt’. Het Wereld Natuur Fonds en Stichting de Noordzee vinden de promotie voorbarig.
Volgens het Nederlands Visbureau, initiatiefnemer van de Week van de Schol, is schol een van de meest gevangen vissoorten van Nederland. Toch komt de vis nog weinig op het boodschappenlijstje van de consument voor. En ook met de bereidingswijze is het somber gesteld: volgens een onderzoek van Trendbox bakken we schol het meest in olijfolie en eten we het op traditionele wijze met gebakken aardappelen en worteltjes.
Daar moet verandering in komen, vindt het Nederlands Visbureau. Radiospotjes, een website met recepten, een prijsvraag en reclame in bijvoorbeeld viswinkels moeten ons verleiden tot het het meer en anders bereiden van deze platvis.
Het Wereld Natuur Fonds (WNF) en de Stichting de Noordzee vinden de promotie voorbarig. ‘Op dit moment is deze visserij niet duurzaam. De Noordzeeschol is overbevist en de vismethode zorgt voor veel bijvangst en veel bodemschade,’ zegt WNF. Het WNF en Stichting de Noordzee adviseren gebruik te maken van de VISwijzer. De schol staat daarop in de rode kolom en moet liever niet gegeten worden.

Wijnspreekuur via Skypecast

27 augustus 2006

Op donderdag 31 augustus houdt Petra de Boevere, ook wel bekend als Het Meisje Van De Slijterij, voor de derde keer een wijnspreekuur via Skypecast.
Petra de Boevere heeft een slijterij in Breskens, maar haar bekendheid houdt daar niet op. Wijn- en foodliefhebbers zullen haar kennen van de weblog Het Meisje Van De Slijterij (sinds 2003) en van Proost.blogo (sinds 2005). ‘Sinds ik voor Proost schrijf, is Meisje steeds meer een lifeblog geworden, terwijl het vroeger een mix was. Al het drank/vakgerelateerde post ik nu op Proost,’ licht Petra toe.
Wie denkt dat Petra hier haar handen vol aan heeft, heeft het mis. Zij houdt van de uitdagingen die internet steeds biedt. Op haar lifeblog verschijnen bijvoorbeeld regelmatig vodcasts (filmpjes) die ze zelf monteert. En ook Hyves, een internetcommunity die mensen met dezelfde interesses bindt, lonkte. Als experiment heeft ze nu een eigen hyve aangemaakt: Wijnvrienden.hyves.nl, die inmiddels 49 leden telt. ‘De bedoeling is dat hier via polls en berichtjes onderwerpen worden aangesneden waarover meer informatie te lezen zal zijn op Proost.blogo,’ zegt Petra. ‘Zo wil ik een nieuwe lezersgroep voor Proost.blogo aanboren binnen de hyvescommunity.’
En dan is er nog het online wijnspreekuur, waarmee Petra op 3 augustus is begonnen. Sinds ze aan het bloggen is geslagen, krijgt ze via de mail namelijk vragen over onder andere wijn. Hoewel de vraagstellers allen antwoord krijgen, zocht Petra naar een mogelijkheid om het wat interactiever te maken. Het idee voor een virtueel wijnvragenuurtje was geboren.
Na wat experimenteren kwam ze uit op Skypecast, een soort ‘babbelbox’ waar je met maximaal honderd personen kan praten. Alles wat met wijn te maken heeft kan tijdens zo’n wijnspreekuur aan bod komen, variërend van druivenrassen, een goede kurkentrekker, sulfiet tot en met de gevolgen van de wijnoverschotten in Frankrijk.
Op 31 augustus houdt Petra voor de derde keer keer een wijnspreekuur. ‘Het duurt van 21 tot 22 uur,’ zegt Petra, ‘maar de ervaring leert dat het wel wat uitloopt. De eerste keer eindigde het spreekuur in een soort “afterparty online”.’

Om deel te nemen aan het wijnspreekuur heb je de meest recente versie van skype (een programmaatje om gratis mee te bellen via internet) en een headset of internettelefoon nodig. Meer informatie vind je hier.

La Place komt met eigen blad

25 augustus 2006

Vanaf 9 november ligt bij restaurantketen La Place een eigen blad – ‘Le Magazine’ – in de schappen.
Ons land krijgt er alweer een nieuw foodblad bij: ‘Le Magazine’. Hiervoor is de oud-hoofdredacteur van Tip, Ico van Rheenen, aangetrokken, meldt reclamevakblad Adformatie. Het blad verschijnt vier keer per jaar en telt 84 pagina’s.
Volgens de kersverse hoofdredacteur Van Rheenen volstaat het blad niet met recepten, maar gaat het over ‘de wereld van eten’. In het eerste nummer komt bijvoorbeeld een populair-wetenschappelijk verhaal over room en een verhaal over zintuigen.
Vanaf 9 november kunnen klanten bij de 202 La Place-vestigingen ‘Le Magazine’ voor één euro meenemen. Van Rhenen: ‘Als het gratis is, dan is er al snel het gevaar dat het blad een ‘corporate uitstraling krijgt’. Anders gezegd: dan lijkt het alsof het tijdschrift alleen maar reclame maakt voor de restaurantketen. Maar de hoofdredacteur heeft nog een tweede reden om iets in rekening te brengen: ‘Als het zo goed wordt, kunnen klanten er ook voor betalen.’

Grootste IKEA-restaurant in Nederland geopend

24 augustus 2006

Op 23 augustus opende in Amersfoort de nieuwste IKEA-vestiging. Het filiaal heeft het grootste IKEA-restaurant in Nederland.
Maar liefst 590 zitplaatsen telt het Amersfoortse restaurant. Maar IKEA is dan ook geen onbelangrijke speler in de horeca. Het Zweedse woonwarenhuis bekleedde in 2005 de 41ste plaats van de Misset Horeca Top-100. De horecaomzet van de twaalf vestigingen in Nederland was goed voor 21 miljoen euro.
Wie wel eens een van haar vestigingen heeft bezocht, begrijpt waar die fikse omzet vandaan komt. De restaurants bieden weliswaar lage prijzen – een vegetarische pasta kost 3,75 euro, een gekruide zalm 5 euro – maar worden goed bezocht. Zo zat het restaurant van de nieuwe Amersfoortse vestiging een uur na de opening al helemaal vol, meldde de Utrechtse editie van het AD.

Grilling paper voor BBQ en oven

24 augustus 2006

Naast een cederhouten plankje zijn er ook heel dunne velletjes cederhout waarmee je vlees en vis op een nieuwe manier kunt bereiden.
Eerder berichtte Zestz over de grilling plank. Je legt er bijvoorbeeld een stukje vis op en laat de onderkant van het cederhouten plankje vervolgens op de bbq verkolen. Zo gaart het eten en trekt er een rooksmaak in.
Er zijn echter ook heel dunne velletjes cederhout verkrijgbaar. Hier rol je bijvoorbeeld vlees in en legt de wrap op de bbq. Zo’n rol kan ook de oven in. Het eten stoomt er volgens Barbecuewood.com in z’n houten jasje gaar. Bovendien verkrijg je zo een lichte rooksmaak.
De velletjes cederhout zijn hier verkrijgbaar.

(C) 2008 Zestz - foodtalk. Powered by WordPress Berichten (RSS) en reacties (RSS)
Design: blueingreen - Uitvoering: Designdok