juni, 2006

Zomernummer ‘Bouillon’ in 60 seconden

30 juni 2006

Het zomernummer van cultureel gastronomisch magazine Bouillon verscheen deze week. Een impressie.
Alle eer voor deze nieuwe rubriek ‘… in 60 seconden’ gaat naar Zestz’ favoriete Amerikaanse foodblog Slashfood. Hier treft de lezer korte besprekingen aan van pas verschenen foodmagazines en -specials in kranten en tijdschriften. Kort en krachtige samenvattingen – vandaar de titel: ‘in 60 seconds’. Die service ontbrak tot nu toe in Nederland. Daarom vanaf nu op Zestz: de nieuwste bladen in 60 seconden. Om te beginnen het zomernummer van cultureel gastronomisch magazine Bouillon.

Bouillon begint er steeds professioneler uit te zien. De nieuwe vormgeving begint langzaam uit te kristalliseren – en dat doet het blad goed. De inhoud is weer even gevarieerd als gewoonlijk, met maar liefst 34 bijdragen die qua onderwerp allerlei kanten opwaaieren. Een greep uit de inhoud:
> De Spaanse, of liever Catelaanse keuken heeft op basis van de moleculaire gastronomie een nieuwe kookfilosofie ontwikkeld. Een van de aanhangers hiervan is de gepassioneerde Carles Tejedor. Die passie deelt hij met zijn andere collega’s: elke ontdekking wordt gedeeld, elk recept uitgewisseld. Alleen zo kon deze keuken de wereld veroveren, luidt de conclusie.
> Goede koffie moet je niet drinken maar proeven. ‘Een goede koffie moet ook koud nog steeds lekker smaken’ is een van de lessen die Janneke Vreugdenhil leerde bij The Golden Coffee Box. En dat het zwarte water een ‘indringende neus’, ‘een zoete body’ en een fruitige rinsheid’ kan hebben.
> De Nederlandse bonenteelt is in commerciële zin nagenoeg uitgestorven, schrijft Diny Schouten. Maar gelukkig teelt Jaap Smak nog bijzondere bonen en erwten.
> Ubel Zuiderveld schrijft over de snackschaamte van Nederlanders. Snacks in ons land zijn niet ‘gewoon erg lekker’ maar altijd ‘vies lekker’, aldus de auteur.
> Ook een interview met Jacques Meerman, auteur van het boek ‘1001 koks’. Zijn stelling: ‘De moderne keuken is – historisch gezien – een voortzetting van de Arabische, niet van de Romeinse.’
> En een artikel over olie, die langzaam aan naast de traditionele boter en margarine komt te staan. Maria Wieltsch, afkomstig uit Oostenrijk, brengt in Nederland speciale olieën aan de man. Ze weet het zeker: over vijf à zes jaar willen de Nederlandse thuiskoks elk een fles van haar Oostenrijkse pompoenpittenolie in de keuken.
Maar ook: twee winnende verhalen in de Bouillon-verhalenwedstrijd, een bijdrage over de hop, een interview met fooddesigner Katja Gruijters, eten in de Gouden Eeuw, het menu van hotel Pera Palas in Istanbul, boekbesprekingen en nog veel meer. Kortom, een rijk nummer voor de foodliefhebber.

Wijntoerisme rukt op in Frankrijk

30 juni 2006

Het wijntoerisme in Frankrijk krijgt een steeds professioneler aanpak. Verschillende wijnboeren hopen zo het omzetverlies in de wijn een beetje goed te maken.
Bij wijnboeren in landen als Australië was het vanaf het begin een vast onderdeel van hun bedrijfsvoering, nu volgen Franse collega’s hun voorbeeld. ‘De nieuwe vormen van wijntoerisme [in Frankrijk; red. Zestz] gaan veel verder dan de proeflokaaltjes of wijnstalletjes die sommige boeren in het verleden al langs de doorgaande binnenweggetjes hadden staan,’ schrijft Slijters vakblad. Wijnboeren beginnen professionele proeflokalen, bieden eetfaciliteiten en sluiten zich aan bij bed & breakfast-organisaties. Zelfs kamperen behoort nu tot de mogelijkheden.

IENS gestart met www.iens.be

29 juni 2006

Sinds 22 juni heeft restaurantgids Iens.nl een Vlaams zusje: Iens.be. Hier zijn restaurants in Antwerpen te vinden.
‘IENS wil haar concept internationaliseren,’ zegt Simone Brummelhuis, een van de twee initiatiefnemers van de restaurantgids. ‘Antwerpen is als eerste stad een goed begin om te kijken wat er allemaal bij komt kijken.’ Maar daar blijft het niet bij. Brummelhuis: ‘Op korte termijn gaan we www.iens.eu ontsluiten met veertig steden in Europa, waaronder Brussel.’
Iens.be oogt nu nog wat ‘leeg’: je vindt er de namen van restaurants, de basisgegevens (adres, openingstijden etc.) en de gemiddelde prijs van een menu. Maar de meningen van restaurantbezoekers ontbreken nog. Toch is er al heel veel voorwerk verricht. ‘In Antwerpen werken we met een eindredacteur die een groep van zo’n 200 proevers om zich heen heeft verzameld,’ zegt Brummelhuis. ‘Daarnaast hebben we via Iens.nl ook veel tips binnen gekregen.’ Alle restaurant zijn ‘doorproefd’ door de paar honderd medewerkers, voordat de site live is gegaan. De input van deze groep is ook het basismateriaal voor de eerste editie van IENS Independent Index restaurants van Antwerpen, die in het najaar verschijnt.
Zoals gezegd, de meningen van restaurantbezoekers op Iens.be ontbreken nog. Maar met het live gaan van de site kan iedereen die nu kwijt. Ga dus lekker eten in Antwerpen, en dan: schrijven maar.

Kookboek voor laaggeletterden:
‘Hutspot & couscous’

29 juni 2006

Uitgeverij Eenvoudig Communiceren brengt deze week een kookboek uit voor mensen die moeite hebben met lezen: ‘Hutspot & couscous, het multiculturele kookboek voor thuis en in de les’.
‘De markt wordt overspoeld met kookboeken op allerlei gebieden. Volwassenen die met normale kookboeken niet goed uit de voeten kunnen, willen ook wel eens iets nieuws op tafel zetten,’ schrijft Uitgeverij Eenvoudig Communiceren. ‘Dat geldt eveneens voor laaggeletterde jongeren die na hun schoolperiode uit huis gaan. Vaak ontbreekt het hen aan geschikt materiaal om dit zelfstandig te kunnen doen.’ Waar andere kookboeken foto’s van de gerechten weergeven, gebruikt ‘Hutspot en couscous’ functionele foto’s van het benodigde kookgerei en is een overzichtelijk stappenplan opgenomen.
Het multiculturele kookboek biedt gerechten uit Nederland, Marokko, China en Italië. Zo maken de gebruikers kennis met gerechten uit verschillende culturen. Dat zou bovendien weer moeten bijdragen aan de integratiebevordering, meent de uitgever.
‘Hutspot en couscous’ is het eerste deel van vijf kookboeken met multiculturele recepten. Het tweede deel heet ‘Hamburger en Pilav’ en verschijnt in november.

‘Hutspot en couscous’ telt 48 full collour pagina’s en kost 17,50 euro.

‘Le Passé Authentique’ winnaar WBW 1

28 juni 2006

Op 7 juni kon Nederland voor het eerst kennismaken met Wine Blogging Wednesday (WBW), een initiatief waarbij iedereen zijn oordeel kan uitspreken over twee wijnen. Vandaag werd de winnaar van deze maand bekendgemaakt.
Wine Blogging Wednesday is al lange tijd een succes in de VS. In Nederland zijn de wijnblogs Wijnkronieken, Wijnsuggestie en Wijnerij een soortgelijk initiatief begonnen. Iedere eerste woensdag van de maand kiezen ze twee breed verkrijgbare wijnen. En daarna is het woord aan de lezers: wat vinden zij ervan? Bij welk eten passen de wijnen het beste?
Op 7 juni maakten de blogs de eerste twee te beoordelen wijnen bekend: La Tulipe 2005 van Ilja Gort, verkrijgbaar bij AH, en Le Passé Authentique 2004 of 2005, verkrijgbaar bij de Hema. In totaal kwamen er zeven reacties binnen. Ook de drie wijnblogs zelf brachten hun stem uit, waarmee het aantal op tien kwam. Met een ruimte meerderheid – zeven van de tien stemmen – heeft Le Passé Authentique gewonnen, zo bleek vandaag.
De meeste proevers zijn het erover eens dat de La Tulipe rosé vrij slecht met eten combineert. En een van hen schreef: ‘Ook vonden we de Hemawijn meer lijken op de rosé die we normaal drinken en dus lekkerder’.
Op woensdag 5 juli volgt de tweede editie van WBW. De initiatiefnemers zullen dan opnieuw twee wijnen bekendmaken.

Arnhem Uitgids voor mensen met handicap

28 juni 2006

Arnhem heeft nu een uitgids voor mensen met een handicap. Welke restaurants beschikken over stoelen voor mensen met overgewicht?
Voor mensen in een rolstoel is toiletbezoek in het Arnhemse uitgaansleven problematisch. Alleen Haarhuis en Musis Sacrum hebben een aangepast toilet, blijkt uit onderzoek van de Gehandicaptenraad Arnhem en MEE Gelderse Poort, schrijft de Gelderlander.
Op basis van deze onderzoeksresultaten is de Uitgids voor mensen met een functiebeperking samengesteld. Hierin vindt de lezer zo’n 150 Arnhemse uitgaansgelegenheden. De gids geeft antwoord op vragen als: welke uitgaansgelegenheden zijn rolstoelvriendelijk, zijn, welke restaurants hebben speciale stoelen voor mensen met een overgewicht en welke eetgelegenheden beschikken over een kaart in braille (de McDonalds!).

De Uitgids is sinds 27 juni gratis verkrijgbaar op het station, bij de VVV, in diverse Arnhemse musea, in de bibliotheek, bij het gemeentelijk informatiepunt, het Focus filmtheater, bij de Gehandicaptenraad Arnhem en MEE Gelderse Poort aan de Trans 6 in Arnhem.

Consumptie water en light-frisdranken gestegen

28 juni 2006

We drinken steeds meer water en light-frisdranken, blijkt uit cijfers van de Vereniging Nederlandse Frisdranken Industrie.
Vorig dronken we per hoofd van de bevolking 19,1 liter mineraal- en bronwater (tegen 18,8 liter per hoofd in 2004). Het gebruik van light-producten steeg met ruim 8 procent naar 26,1 liter per persoon. De consumptie van frisdranken nam iets af.
De trend om frisdranken met minder calorieën te verkopen wordt de komende jaren steeds belangrijker, meldt de Vereniging Nederlandse Frisdranken Industrie (NFI). En de industrie speelt daar actief op in. Zo ontwikkelde zij vorig jaar meer nieuwe mid calorie-dranken (zoetstof en suiker) en low caloriedranken (zoetstof).
Een andere trend: de vraag naar koolzuurvrije frisdranken stijgt. In 2004 was 20 procent van alle frisdranken koolzuurvrij, in 2005 is dit al 23 procent. Dit geldt zowel voor frisdranken met vruchtensap als voor producten zoals ijsthee. Deze laatste drank blijft populair. In 2005 dronken we 7,5 liter ijsthee per hoofd van de bevolking (+ 1 procent).
Minder verrassend: ook mineraal- en bronwaters zijn geliefd. De cijfers zijn niettemin indrukwekkend: de totale consumptie steeg van 305,6 miljoen liter in 2004 naar 311 miljoen liter in 2005. Net als bij de frisdranken is de koolzuurvrije variant zeer gewild; maar liefst 60 procent van de waterconsumptie is koolzuurvrij.

Zeeuwse mossel laat nog op zich wachten

27 juni 2006

Het haringseizoen begon laat dit jaar. Nu heeft ook het mosselenseizoen vertraging.
Eerst maar even een misverstand uit de wereld helpen. Ja, er zijn al mosselen, de zogenaamde hangcultuur-mosselen. Die zijn veelal enkele weken eerder rijp dan de ‘gewone’ mosselen van de bodem.
Door de kou hebben de mosselen een groeiachterstand opgelopen. Waarschijnlijk zijn de mosselen pas vanaf augustus – dus een maand later – verkrijgbaar. ‘We gaan er altijd van uit dat de consument kiest voor kwaliteit en daar zal nu nog echt even op gewacht moeten worden,’ zegt Edwin Foundraine van mosselhandel Prins Dingemans uit Yerseke in De Telegraaf.

De Haringclip geëxposeerd

27 juni 2006

De Kunsthal in Rotterdam toont tot 2 oktober de totstandkoming van de Haringclip.
Hoe kan je haring vastpakken zonder dat de vis uit je handen wegschiet en je handen naar haring gaan ruiken? Die vraag kregen studenten Industrieel Product Ontwerpen (IPO) van de Hogeschool Rotterdam voorgelegd door Schmidt Zeevis.
Van januari tot en met mei zijn de studenten aan het werk gegaan. Aan de hand van computermodellen is producent De Wit Plastic uit Rucphen aan de slag gegaan. In een oplage van 50.000 is een van de concepten, de Haringklip, geproduceerd in India. Het eindresultaat is een plastic clip in de vorm van een staart.
In de Kunsthal zijn de modellen, tekeningen en concepten te zien inclusief het geproduceerde eindproduct.
eindproduct.

Tot 2 oktober 2006. De Kunsthal, Museumpark, Westzeedijk 341, Rotterdam. Tel. 010 44 00 301.

Water voor huisdieren

26 juni 2006

Mollibrands, Inc. heeft een serie watertjes voor honden en katten geïntroduceerd. Bijvoorbeeld met een baconsmaakje.
We schreven het al eerder: de markt van flesjes drinkwater kent voorlopig nog geen verzadiging. Zo kwam het Amerikaanse H2Om LLC onlangs nog met ‘H2Om Bottled Water with Intention’, ofwel muzikaal ingestraald water. En nu zijn de huisdieren aan beurt. Het gewone huis-tuin-en-keukenwater is niet meer genoeg. Ook katten en honden krijgen een gepimpt watertje.
Volgens de Amerikaanse producent bevatten Molli’s Choice Waters geen chloor en fluor. Wel is onder meer calcium toegevoegd. Ze zijn er in een smaakloze en mét smaak-versie, gericht op honden en katten. Zo kennen de hondensmaken onder meer ‘Beef Tenderloin’, ‘Bacon Delight’, ‘Roasted Turkey’ en ‘Roasted Chicken’. Ook de katten hebben hun eigen smaakjes.

(C) 2008 Zestz - foodtalk. Powered by WordPress Berichten (RSS) en reacties (RSS)
Design: blueingreen - Uitvoering: Designdok