april, 2006

De nieuwste theedoek is rond

30 april 2006

Het merk Jorzolino heeft een ronde theedoek uitgebracht.
Je moet er maar opkomen: een theedoek ontwerpen die rond is. Het is weer eens wat anders dan de vierkante huis-tuin-en-keuken theedoeken, of de rechthoekige antieke linnen theedoeken die brocantes voor veel geld van de hand doen. Aan de ronde theedoek zit in het midden een lus waar je ’m aan kunt hangen. Het ziet er koddig uit aan de wand en neemt ook niet zoveel plaats in als een gewone theedoek.
De katoenen theedoek heeft een boerenruit-dessin en is in verschillende kleuren verkrijgbaar bij onder andere kookwinkels. Meer inlichtingen bij JMA Benelux bv, tel. 0546-484646.

‘Powered by mom’s milk’

29 april 2006

Het Voedingscentrum verkoopt rompertjes met de opdruk ‘Powered by mom’s milk’.
Kinderen maken nu al op heel jonge leeftijd kennis met de Engelse taal. ‘Powered by mom’s milk’ staat er op de rompertjes die het Voedingscentrum aanbiedt. Ze maken deel uit van de campagne ’Borstvoeding verdient tijd’. Baby’s die groeien en bloeien op moedermelk zijn natuurlijk de beste ambassadeurs voor deze campagne, is de gedachte.
De rompertjes waren voor het eerst te zien tijdens de negen-maanden beurs eind maart. Het Voedingscentrum vestigde daar een record met 65 baby’s die de kracht van moedermelk uitstraalden. Op veler verzoek zijn de rompertjes van het baby-record, aldus het Voedingscentrum, nu te koop.

‘Minder kookboeken, meer hypes’

28 april 2006

Amerikaanse uitgevers hebben ontdekt dat ze met minder titels en een offensievere marketingaanpak meer kunnen omzetten.
Dat schrijft food editor Mike Dunne op Sacbee.com. Het aantal Amerikaanse kookboeken is de afgelopen twee jaar dan ook afgenomen. Publiceerden uitgevers in 2004 nog bijna 2100 titels, de afgelopen twee jaar daalde dit aantal tot zo’n 2000. Volgens Michael Norris, senior analist bij Simba Information, kan ook dit jaar de daling verder inzetten.
Wat is er aan de hand? Hebben Amerikanen hun belangstelling voor kookboeken verloren? Zeker niet. De oorzaak van het dalend aantal titels moeten we zoeken bij de uitgevers. Zij hebben ontdekt dat ze met minder titels en offensievere marketingaanpak meer kunnen omzetten, licht Noris toe. ‘De (kookboeken)markt groeit nog steeds, maar wordt geleid door een kleine maar ijzersterke brands.’
In Amerika zijn kookboekenauteurs Giada De Laurentiis, Rachael Ray en Emeril Lagasse allen een zeer goedverkopend ‘merk’ .
Het moeilijk om te voorspellen of een kookboek een ‘erfstuk’ wordt of op een rommelmarkt belandt. Slechts een paar kookboeken worden klassiekers en raken nooit uit de mode. Het is echter lastig een lijst samen te stellen van kookboeken die blijven verkopen, ondanks veranderende culinaire modegrillen. Daarvoor zijn er ook te veel verschillende afzetkanalen voor kookboeken. Denk aan kookwinkels, boekwinkels, supermarkten en online outletwinkels, aldus Nach Waxman, die 23 jaar lang de kookboekwinkel Kitchen Arts & Letters in New York runde.
Zestz constateerde na een bezoek aan Vers van de pers, waar uitgevers hun nieuwste boeken presenteren, eenzelfde trend: de Nederlandse culinaire uitgevers gaan dit voorjaar voor de grote namen, veel celebrities, veel vertalde werken van buitenlandse koks. Niet-culinaire uitgevers hebben juist aandacht voor boeken over eten. Een ding is duidelijk: het onderwerp ‘food’ blijft hot.

Chocolate Club: uitgaan voor gezondheidsfreaks

28 april 2006

Liefhebbers van raw food, dj’s, dansen, tarot en reiki kunnen terecht bij de Chocolate Club in Amsterdam.
In nrc next van afgelopen dinsdag beschrijven journalisten Famke en Floor van Praag hoe zo’n avondje in zijn werk gaat. ‘Gek is het wel om ’s avonds een rookvrije maar bewierookte ruimte binnen te wandelen en een “shot” van rauwe cacao te nemen en vervolgens een goed gesprek te hebben of op de dansvloer uit je dak te gaan. Al dan niet voorafgegaan door een “gourmet” diner van rauw voedsel.’
De Chocolate Club is niet zomaar een uitgaansgelegenheid. In meditatiecentrum Mirror Centre in Amsterdam-Oost organiseert de Club maandelijks een drank-, rook- en drugsloze avond. ‘Chocolade en een blauwgroen algendrankje zijn onze drugs,’ vertelt initiatiefnemer Keung Man. Het cacaodrankje is gemaakt van rauwe, biologische cacaobonen. Het bitter smakende drankje zou behalve gezonde eigenschappen (bijvoorbeeld stresswerend) zelfs een euforisch effect hebben. Keung Man: ‘Het doet denken aan een XTC-pilletje.’
In de Chocolate Club kun je dansen maar je kunt er ook terecht voor bijvoorbeeld tarotlezingen, reiki en aromatherapie, zo valt op de website te lezen.
Man importeert ‘supervoeding’ en eet sinds vijf jaar alleen nog rauw voedsel en voedingssupplementen. De feesten in het Mirror Centre geeft hij om zoveel mogelijk mensen van zijn levensstijl te laten proeven. Volgens de journalisten Van Praag ligt ‘de gemiddelde leeftijd van de bezoekers hier wat lager en ook de stoffigheid valt mee’. De slogan van de Club is niet voor niets: ‘Hip to be healthy and cool to be conscious’.
Het eerstvolgende feest is op zaterdag 6 mei. Wie van tevoren wil mee-eten, kan nu al reserveren.

Choco-Laté: chocoladefestival in Brugge

27 april 2006

Liefhebbers van chocolade kunnen zich vanaf 28 april vier dagen lang onderdompelen in het Brugs Chocoladefestival.
Initiatiefnemer van het festival is het Brugs Chocolademuseum Choco-Story. Samen met de de Stad Brugge wil het museum er een jaarlijks evenement van maken. Beide samenwerkingspartners zijn behoorlijk ambitieus: ‘doel van het chocoladefestival is ons land op de wereldkaart te zetten als topland voor chocolade. België, dat tot ver buiten de grenzen bekend staat om zijn kwalitatieve en authentieke chocolade, heeft totnogtoe geen chocoladebeurs voor consumenten.’
Het festival start vandaag, 27 april, met het eerste ‘Chocolate Symposium’. Het heeft als thema ‘Chocolate tomorrow. Trends in health, taste and convenience’. Het moet volgens de organisatoren hét ontmoetingsplatform worden voor chocolatiers en andere professionals uit de chocoladesector van over heel de wereld.
Vanaf morgen is festival geopend voor het grote publiek. Zo is er een vierdaagse Chocoladebeurs waar zowel de grote chocoladeproducenten, bijvoorbeeld Belcolade en Callebaut, als bekende merken zoals Nestlé, Leonidas, Duc d’O, Italo Suisse, Valentino hun nieuwste chocolades en producten tonen. Ook befaamde artisanale chocolatiers, als The Chocolate Line, het Chocoladehuisje, Sukerbuyc zullen de bezoekers tonen wat zij in petto hebben.
Chocoladefans kunnen hier ook kennismaken met chocolademassages en met verrassende combinaties van chocolade met bier, wijn of foie gras. Tevens kunnen zij op de Beurs beeldhouwers en bodypainters aan het werk zien met chocolade.
Ook het historische stadscentrum is een grote ode aan chocolade. Zo kunnen bezoekers teerecht bij u onder meer Choco-Story, het chocolademuseum en de expositie ‘Choco-Atl, de chocoladedrank van de Maya’s tot nu’ in de Saaihalle. Verder stellen enkele Brugse chocolatiersvoor een keer hun atelier open voor het publiek.
En wie er nog genoeg van kan krijgen, kan de dag afsliten bij veertien Brugse restaurants die een culinair programma met chocoladeontdekkingen aanbieden.
Meer informatie is te vinden op de website van Choco-Laté.

Foodfotograaf start weblog

26 april 2006

De Amerikaanse fotograaf Michael Ray geeft in zijn blog tips of the trade.
De naam Food photography blog is misschien niet het juiste woord. Fotograaf Michael Ray biedt een overzicht van zijn portfolio en geeft een kijkje in de keuken van een foodfotograaf. Ray biedt tips & trucs, geeft belichtingsadviezen en vertelt hoe je een stuk vlees op een grill kunt fotograferen - compleet met een belichtingsschema. Boeiend is bijvoorbeeld de totstandkoming van een foto: beeld voor beeld zie je de compositie en de belichting veranderen – met een professioneel eindresultaat.
Wie regelmatig foodblogs bezoekt – denk bijvoorbeeld aan Clotilde Dusouliers Chocolate & Zucchini en die van David Lebovitz - kan constateren dat onder foodbloggers heuse foodfototalenten zitten. Hun werk doet niet onder voor die van professionals. Ray’s adviezen zijn dan ook niet alleen interessant voor de professional, maar zeker ook voor de foodblogger.

‘Proeven van Kunst’ nu ook in Den Haag

26 april 2006

Tot en met december 2006 bieden negen restaurants in en rond Den Haag ‘Proeven van Kunst’-menu’s aan. De gasten mogen hun kunst-onderbord mee naar huis nemen.
In Breda was het vorig jaar een hit: gasten hoppen van restaurant naar restaurant om na afloop van hun diner de onderborden beschilderd door lokale kunstenaars mee naar huis te nemen. Gasten konden zo een verzameling opbouwen. Maar liefst 13.000 menu’s werden in de periode mei t/m december 2005 in acht Bredase tophoreca verkocht. Niet alleen in Breda maar ook in Tilburg was dit concept succesvol.
Negen restaurants en negen kunstenaars dragen tot eind dit jaar bij aan de Haagse versie van ‘Proeven van kunst’. De deelnemende restaurants zijn: Auberge de Kieviet, DesInDes, Imko Binnerts, It Rains Fishes, Kandinsky, L’Orage, Mero en Saur.
‘Proeven van kunst’ won begin januari de Innovation Award voor de beste innovatie voor de horeca- en cateringbranche.

Gemeente Oss wordt cranberry-teler

25 april 2006

Landschapsbeheer Oss teelt als eerste in Europa cranberry’s op grote schaal.
Landschapsbeheer Oss plantte eind vorig jaar 25.000 cranberry’s. Nu gaan er in Oss nog eens 30.000 de grond in en in het najaar volgen de laatste 20.000. Daarmee wordt Oss een serieuze cranberry-teler, een positie die tot op heden in ons land alleen aan Terschelling was voorbehouden, schrijft Frans van Halder in het Brabants Dagblad.
Volgens projectcoördinator Henk Smouter van Landschapsbeheer Oss zijn dit de eerste cranberry’s die in cultuur geteeld worden in Europa. Op Terschelling is nadat daar cranberrybessen aanspoelden, een wilde populatie ontstaan. In Oss doet men, in samenwerking met de Landbouwhogeschool in Wageningen, ervaringen met het plantje op.
Het duurt nog een paar jaar voordat er volop geoogst kan worden. Toch heeft Landschapsbeheer Oss al één afnemer. Het bedrijf Bes-Nederland heeft toegezegd minimaal 75 procent van de oogst af te nemen. De overige 25 procent wil Smouter in de streek slijten. Hij probeert nu partijen te interesseren voor de verwerking van deze bes. Bijvoorbeeld bierbrouwers die cranberrybier willen brouwen en bakkers die cranberryvlaaien willen bakken.

Prijsexperiment biologische producten van start

25 april 2006

Op 28 april start een prijsexperiment met biologische producten. De inwoners van tien gemeenten kunnen verschillende biologische producten tegen een lagere prijs kopen.
Vanaf 28 april kunnen inwoners van Berkel-Enschot, Brielle, Coevorden, ’s-Heerenberg, Houten, Huissen, Maassluis, Uden, Uithuizen en Zaltbommel gedurende vier maanden een aantal biologische producten goedkoper aanschaffen. Het gaat om biologische aardappelen, champignons, melk, eieren rijst, muesli, rundergehakt en varkensvlees.
Dit prijsexperiment is een initiatief van minister Veerman van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit. Zo wil hij erachter komen onder welke voorwaarden en bij welke prijs consumenten biologische producten kopen. Het ministerie werkt hierbij nauw samen met de betrokken winkeliers. Zij heeft gekozen voor kleine gemeenten verspreid over het land die samen een representatief beeld geven.

Hollandse cafetaria vaker in Chinese handen

25 april 2006

Chinese horecaondernemers kiezen er steeds vaker een cafetaria of snackbar te beginnen dan een Chinees restaurant.
Inmiddels is 15 procent van de snackbars en cafetaria’s in Nederland in Chinese handen. In cijfers uitgedrukt: circa achthonderd van de 5200, een toename van dertig procent in een jaar tijd. De reden: vele Nederlandse ondernemers gaan nu met pensioen, maar hun kinderen willen de snackbar vaak niet overnemen. Vrijwel alleen Chinezen hebben belangstelling, verklaarde bestuurder H. Hus van de sector Fastfood- en IJsbedrijven van Koninklijk Horeca Nederland (KHN) gisteren. Samen met KHN-sector Chinees-Indische bedrijven organiseerde Hus maandag ‘De Dag van de Chinese Cafetaria’ in Utrecht.
Vanwaar die interesse? Hus: ‘Wij zien vooral Chinese kinderen die geen zin hebben in het traditionele restaurant van hun ouders. Zij kennen het harde werken en de lange openingstijden bij hun ouders en weten dat de Chinese restaurants momenteel onder druk staan door de opkomst van hippere wok-zaken. Zij hopen in een cafetaria meer hun werktijden te kunnen bepalen.’
En er is nog een andere, belangrijke reden om geen Chinees restaurant te beginnen: er bestaat er een groot tekort aan Chinese koks, weet Hus. Veel Chinese ondernemers richten zich daarom op die segmenten, waarbij ze geen oosterse kookkennis nodig hebben.

(C) 2008 Zestz - foodtalk. Powered by WordPress Berichten (RSS) en reacties (RSS)
Design: blueingreen - Uitvoering: Designdok