maart, 2006

Eigen maaltijden assembleren hot in VS

31 maart 2006

In de Verenigde Staten groeit het aantal winkels dat ‘maaltijdcomponenten’ aanbiedt met veertig per maand.

Inmiddels tellen de Verenigde Staten al zo’n zevenhonderd centra waar je een maaltijd kan samenstellen met ‘verse’ componenten. Sterker nog, je kan als consument, als je wilt, meteen twee weken vooruit. Je kiest bijvoorbeeld uit diepgevroren vlees, voorgesneden groenten en specerijen. Echt vers is het niet, aldus een artikel in de New York Times: veel komt rechtstreeks van industriële leveranciers. Er wordt dus niets gekookt in de centra, of het moet een medewerker zijn die bijvoorbeeld rundvlees in kant-en-klare porties hakt.
De centra zijn big business: volgens brancheorganisatie Easy Meal Prep Association (EMAP) zijn de zevenhonderd ‘maaltijdcomponentenwinkels’ in 2006 goed voor een omzet van 270 miljoen dollar. En maandelijks komen er in de VS veertig nieuwe winkels bij. Een ervan is franchiseketen Dream Dinners. Het prototype werd in 1999 ontwikkeld. In 2002 stroomlijnden twee vrouwen uit Seattle het concept, zodat klanten in twee uur tijd twaalf maaltijden konden samenstellen – en dat nog eens voor minder dan tweehonderd dollar. Het concept is succesvol gebleken: inmiddels telt Dream Dinners 112 franchisevestigingen; 64 staan er op stapel. Maar Super Suppers is volgens New York Times de grootste met 121 filialen plus 77 ‘under construction’.
Wat is het geheim achter het succes van deze foodassemblagecentra? Het bespaart tijd en geld. Maar er is meer. Zelfs een ‘geassembleerde’ familiemaaltijd zal altijd meer betekenis henben dan een afhaalmaaltijd, zegt Bradd Shore, directeur van het Emory Center on Myth and Ritual in American Life. Dat komt door de ‘fysieke’ verbinding tussen de kok, het eten en de familie. Wanneer een moeder aan haar gezin vraagt: hoe vinden jullie mijn lasagna, klinkt dat toch anders dan: hoe vinden jullie de lasagna?
[via Culiblog.org]

Europeanen eten steeds vaker buiten deur

30 maart 2006

Europeanen slaan thuis steeds vaker maaltijden over. In plaats daarvan kiezen ze ervoor buiten de deur te snacken of in een restaurant te eten.
Koplopers zijn Noord-Europese landen als Zweden, Groot-Brittannië en Nederland, zo blijkt uit onderzoek van Datamonitor. Het buiten de deur eten is vooral het gevolg van de hectische lifestyle van vele mensen. Vooral voor het ontbijt en de lunch hebben Noord-Europeanen thuis minder tijd. Het onbijt wordt met name door een op de drie Britten overgeslagen. En een ‘lunch on the run’ is ook steeds gebruikelijker.
Vele consumenten gebruiken steeds minder de drie-eenheid ontbijt, lunch en avondmaaltijd, doordat zij uit noodzaak een maaltijd overslaan. In plaats daarvan eten sommige consumenten alleen wanneer zij trek hebben en nuttigen vaker een kleinere maaltijd, zo blijkt uit onderzoek.
Als het gaat om de aantallen buiten de deur genuttigde snacks en maaltijden, staan de Britten aan de top. Op een tweede plaats vinden we Nederlanders, Spanjaarden en Italianen, gevolgd door Zweden, Fransen en Duitsers.
Met deze levenstijl is het niet verwonderlijk dat consumenten uit eten nauwelijks meer beschouwen als iets bijzonders; het is daarentegen een ‘betaalbare optie’ geworden. Overigens letten consumenten wel op de kwaliteit van het eten.
[Via Foodnavigator.com]

Nieuw magazine voor whisky liefhebbers

29 maart 2006

Vanaf 27 april ligt er een nieuw blad voor whiskyliefhebbers in de schappen: Whisky Passion.
Volgens de uitgever en hoofdredacteur van Whisky Passion, Fjodor Gransjean, is er steeds meer aandacht voor whisky. Het aantal evenementen (festivals) waar whisky centraal staat neemt toe en de groep whiskyliefhebbers groeit als nooit tevoren. Een magazine over whisky in al zijn facetten kon dan ook niet uitblijven.
Whisky Passion is volgens de uitgever het eerste onafhankelijke Nederlandstalige magazine over whisky. Schotland krijgt een prominente rol in het blad, want ‘hier ligt in mijn ogen de bakermat van deze drank,’ zegt Gransjean. Maar er is meer: elke uitgave besteedt aandacht aan alle diversiteiten op het gebied van whisky. ‘Dus niet alleen maar single malt whisky, maar ook blends, Amerikaanse, Japanse en Ierse whiskeys en likeuren. We willen zo compleet mogelijk zijn.’
‘We willen niet alleen aanwezig zijn in de boek- en tijdschriftenhandel, maar vooral ook bij de slijter en de whiskyspeciaalzaak,’ zegt consultant editor Ronald Zwartepoorte. ‘Juist deze specialisten vervullen een belangrijke functie en hebben contact met onze doelgroep.’
Het eerste nummer van Whisky Passion verschijnt 27 april. Meer informatie is te vinden op www.whiskypassion.nl.

Uitgebreide koker eet vooral Hollandse pot

28 maart 2006

Wat bereiden de snelle koks en de uitgebreide koks? Hun menu’s blijken behoorlijk uiteen te lopen, zo blijkt uit onderzoek van Acxiom.
Acxiom onderzocht koks die een gerecht binnen 15 minuten op tafel hebben staan en koks die langer dan 45 minuten bezig zijn met het bereiden van het avondeten. Tot de eerste groep behoren vooral eenpersoonshuishoudens van 25-34 jaar, hbo en wo, zonder kinderen. Ook 65-plussers met een beneden modaal inkomen vallen onder deze groep. Zij wonen in een gehuurde flat of etagewoning in de stedelijke gebieden.
De huishoudens die langer dan 45 minuten koken, zijn vaak gezinnen met een gemiddeld inkomen waarbij man en vrouw beiden werken. Zij wonen in een gekocht vrijstaand huis, twee-onder-een-kapwoning of hoekhuis in een weinig stedelijk gebied.
De uitgebreide kok maakt gemiddeld vijf keer per week de zogenaamde Hollandse pot klaar: aardappelen, vlees en groente. De snelle kok zet slechts één keer per week zo’n gerecht op tafel. Hij geeft de voorkeur aan pasta, lasagna, pizza en patat.
De snelle koks kopen A-merken bij AH en heeft een Bonuskaart, de uitgebreide koker komt met name bij Edah en doet hier veel B-merken in de boodschappenmand.
Tot slot nog enkele andere verschillen: de uitgebreide koker heeft vooral hobby’s dicht bij huis (tuinieren, doe-het-zelven), terwijl zijn snelle collega zijn hobby’s vooral buitenshuis heeft (bioscoop, popconcert); het zijn ook meer ‘genieters’. De laatste groep kijkt minder tv (en als ze al kijken, stemmen ze af op de publieke omroepen) en leest onder meer Intermediair en Carp. De uitgebreide koks kijken veel tv (SBS 6, Nickelodeon) en lezen onder meer TipCulinair.

Restaurantgids voor ‘gewone’ restaurant

27 maart 2006

Restaurantgids GaultMillau Nederland richt zich in de volgende edities meer op de subtop en het middenkader.
‘We praten in Nederland vooral over de toprestaurants, terwijl de grote groep consumenten vooral eet bij restaurants die zich bevinden in het midden van de tophonderd,’ aldus Jan van Lissum van The Wine & Food Association. Hij maakt vanaf heden de GaultMillau in een gewijzigd formaat onder de nieuwe naam GaultMillau Proefschrift Restaurant- en Hotelgids. Voor welk formaat er wordt gekozen, is nog niet bekend, meldt Kassa].
De nieuwe gids wordt dit najaar gepresenteerd. De Franse uitgever GaultMillau maakte eerder dit jaar bekend voor een andere opzet te kiezen en verbrak daarom de samenwerking met uitgeverij de Wijnpers.

Overigens is de website www.gaultmillaubenelux.com/nederland.htm, waar voorheen nieuws over de Restaurantgids te vinden was, niet meer actief. De domeinnaam is ‘expired’ viel er op 27 maart te lezen, maar ‘it can still be renewed’. Nu is de pagina niet meer op te roepen.

Brasserie FLO Amsterdam opent 3 april

27 maart 2006

De Parijse brasserie FLO opent volgende week maandag de deuren van haar Amsterdamse vestiging.
De Franse Groupe FLO Paris, vooral bekend om zijn Parijse brasserieën als FLO, Julien en La Coupole, opent op 3 april een brasserie op de hoek van de Amstelstraat en Paardenstraat, nabij het Rembrandtplein in Amsterdam. Begin mei zal de officiële opening plaatsvinden, maar de exacte details daarvan worden nog niet bekendgemaakt, aldus een woordvoerster van het restaurant.
FLO Amsterdam komt naast het nieuwe Eden Rembrandt Square Hotel, dat ook begin april zijn deuren opent. De menukaart van FLO is volgens de woordvoerdster geïnspireerd op de typisch Franse ‘cuisine’ en ambachtelijk vakmansschap.

Lees hier de bespreking van het nieuwe restaurant.

Haags Gemeentemuseum toont glaswerk De Bazel

26 maart 2006

Het Haags Gemeentemuseum biedt een representatief overzicht van De Bazels ontwerpen voor het interieur.
Karel Petrus Cornelis de Bazel (1869-1923) heeft in Nederland vooral als architect naam gemaakt. Hij bouwde talrijke landelijke villa’s in het Gooi en ontwierp het hoofdgebouw van de Nederlandsche Handel-Maatschappij in de Amsterdamse Vijzelstraat. Minder bekend is dat hij ook op het gebied van de binnenhuiskunst zeer actief en invloedrijk is geweest.
Aanvankelijk zijn De Bazels meubelen nog neogotisch van aard. Niet veel later kiest de architect voor wiskundige ontwerpsystemen die leiden tot harmonieuze verhoudingen en klassieke proporties in het interieur.
In 1904 is hij een van de oprichters van het meubelatelier De Ploeg. De kostbare meubelen die aanvankelijk in deze Amsterdamse werkplaats werden vervaardigd, zijn opmerkelijk eenvoudig en strak van vorm. In latere jaren kenmerken de meubels zich door een samensmelting van classicistische en oosterse vormprincipes. Vanaf 1915 maakte De Bazel vernieuwende ontwerpen voor de glasfabriek Leerdam, waaronder zijn bekende veelkleurige hoekig servies van geperst glas.
De tentoonstelling in het Haags Gemeentemuseum brengt voor het eerst in de geschiedenis een representatief overzicht van De Bazels kostbare meubels en vernieuwend glaswerk. Ze zijn te zien tot 12 juni.

Kastomaat genomineerd voor Beste Nederlandse Design

25 maart 2006

Premsela en NRC Handelsblad hebben 25 finalisten in de verkiezing van het Beste Nederlandse Design gepubliceerd. De longlist bevat ook enkele foodontwerpen.
Premsela, Stichting voor Nederlandse vormgeving, liet zich voor dit initiatief inspireren door ‘The Great British Design Quest’. De Britten kozen de Concorde, het supersonische verkeersvliegtuig, als beste Britse ontwerp van de eeuw.
Wat wordt het beste Nederlandse ontwerp van de afgelopen honderd jaar? De afgelopen weken kon iedereen zijn of haar voorkeur opgeven aan het NRC. Uit de reacties is een lijst van 25 samengesteld waarbij gestreefd is naar een eerlijke verhouding van onder andere interieurdesign, vervoermiddelen en grafische ontwerpen. Onder de finalisten bevinden zich Rietvelds Roodblauwe stoel, de PTT telefoongids, de ANWB paddestoel, maar ook enkele foodontwerpen: het Gildeglas van Andries A. Copier, de Senseo en – verrassend – de Hollandse kastomaat (sinds 1950).
Alle 25 ontwerpen hebben een ‘ambassadeur’. In groepen van vijf zullen zij de komende weken in het NRC en op de bijbehorende website ‘hun’ ontwerp aanprijzen. Vanaf 21 april kan iedereen zijn stem uitbrengen; op 5 mei wordt de winnaar bekendgemaakt.
Het laatste nieuws over de verkiezing is te vinden op Design.nl.

Kledingwinkel SOC13TY serveert koffie

24 maart 2006

Winkelketen SOC13TY opent op 2 april een koffiebar in haar Limburgse vestiging.
SOC13TY Coffee biedt zijn klanten een ‘short stop’ en fungeert ook als take-away. De bar biedt dertien coffee blends, speciaal voor de winkelketen ontwikkeld, en een keuze uit brownies en muffins. Als het concept aanslaat, zal de winkelketen meer koffiebars openen.

Mobiele espressobar rukt op

24 maart 2006

De MobiCcino, een Italiaanse driewiel-scooter voorzien van luxe espressoapparaat, duikt steeds vaker op in het straatbeeld.
In een drukke straat snel even een goede espresso kunnen drinken. Dat is het streven van de Stonehenge Coffee Company. Ze zijn twee jaar geleden met dit concept gestart en hebben nu vier MobiCcino’s, schrijft Richard Kok op Zibb.nl. De scooter rijdt naar een drukke locatie, gooit de achterkleppen open en een mobiele espressobar komt tevoorschijn.
Gemeentelijke ambtenaren hebben nog hun twijfels over het op straat koffie verkopen. ‘De groei in ons land wordt ietwat geremd door ambtelijke molens,’ meldt directeur Guido Dam van Stonehenge Coffe Company. Maar hij kan in elk geval rekenen op belangstelling vanuit het bedrijfsleven. De scooters zijn regelmatig te vinden op beurzen en in conferentiecentra.
Het bedrijf heeft ambitieuze groeiplannen: duizend scooters in vijf jaar. Om dat te realiseren denkt Dam na over een franchiseconcept. ‘Maar zover is het nog niet. Het probleem bij een franchiseconcept is het waarborgen van de kwaliteit. De espresso die we nu schenken, is van topkwaliteit. Dat komt door getraind en goed personeel.’

(C) 2008 Zestz - foodtalk. Powered by WordPress Berichten (RSS) en reacties (RSS)
Design: blueingreen - Uitvoering: Designdok