februari, 2006

Aperol nu ook in Nederland verkrijgbaar

28 februari 2006

Het Italiaanse aperitief Aperol ligt nu ook in de schappen van Nederlandse supermarkten.
Onder Italiaanse twintigers en dertigers is Aperol een hit, schrijft Het Parool vandaag. Het destilaat van onder meer rabarber, sinaasappel, gentiaan en kruiden wordt al sinds 1919 gemaakt. Het heeft een alcoholpercentage van 11 procent en wordt in Italië on the rocks gedronken, of in een mix van Prosecco, citroensap of 7-up.
Het bitterzoete drankje is onder andere verkrijgbaar bij Albert Heijn en kost 7,99 euro per fles.

Informatiecentrum functionele voeding gestart

28 februari 2006

Het Centrum voor Informatie over Functionele Voedingsmiddelen is op 1 februari officieel gestart. Het centrum wil consumenten informeren over de gezondheidsvoordelen van functionele voedingsmiddelen en het correcte
gebruik ervan.
‘Ongeveer één jaar geleden zijn wij gestart met het voorbereidende werk, namelijk contacten leggen met firma’s en interesses nagaan voor het project,’ zegt Patrick Mullie, voedingsdeskundige en epidemioloog. ‘En met we bedoel ik Erik Struys,communicatiespecialist, en ikzelf.
Het Centrum voor Informatie over Functionele Voedingsmiddelen (CIFV), gevestigd in België, wil consumenten informeren over de gezondheidsvoordelen van functionele voedingsmiddelen, zoals yoghurt die een positief effect heeft op de darmflora, en het correcte gebruik ervan.
Het CIFV gaat niet bij voorbaat uit van gezondheidsvoordelen van deze producten: ‘De bewering en claims van de firma’s zal steeds getoetst worden aan de wetenschappelijke evidentie, liefst met gebruik van de gouden standaard, namelijk interventiestudies versus placebo, gerandomiseerd, dubbel blind. Hiervoor gaan we de wetenschappelijke literatuur volgen, vooral die onderzoeken die functionele voedingsmiddelen betreffen. Het doel is om deze complexe literatuur in begrijpelijke taal om te zetten met nadien een bespreking van de gevolgen in de praktijk,’ licht Mullie toe.
Het informatiecentrum richt zich eerst op medische en paramedisch gezondheidswerkers, daarna komt de consument aan beurt. Mullie: ‘Huisartsen zien dagelijks patiënten, kennen de wetenschappelijke methodologie goed, maar zijn doorgaans niet zo onderlegd in voeding. Diëtisten daarentegen zijn niet zo sterk in het interpreteren van wetenschappelijke literatuur. En thuisverplegers willen vooral de praktische kant van de ganse zaak kennen: hoeveel, voor wie en wanneer. Wij willen op correcte wijze communiceren met deze groepen die dagelijks mensen zien met gezondheidsproblemen.’
Het uiteindelijke doel van het CIFV is volgens Mullie ‘een juist gebruik van functionele voedingsmiddelen door de juiste persoon in de juiste hoeveelheid. Functionele voedingsmiddelen zijn geen wondermiddelen, het zijn handige hulpmiddelen die goede resultaten opleveren, mits correct gebruikt.’
Het informatiecentrum communiceert eerst vooral via de functionelevoeding.be en via een (gratis) elektronische nieuwsbrief. Mulie hoopt later bijvoorbeeld ook opleidingsmogelijkheden en cursussen, congressen en voordrachten te organiseren.

Delicious Rotterdamse Museumnacht

27 februari 2006

Tijdens de vijfde Rotterdamse Museumnacht op 4 maart valt er niet alleen veel kunst te zien én te horen, ook de smaakpupillen worden niet vergeten.
Maar liefst 37 musea en galeries doen dit jaar mee. Van 20 tot 2 uur laten ze zich van een hele andere kant zien. Zo haalt het Nederlands Architectuurinstuut de kunstenaars en artiesten van de Parade in huis. En brengen acteurs de topstukken van Museum Boijmans Van Beuningen tot leven. Ook valt er het nodige te proeven.

Het Goethe-Institut Rotterdam staat in het teken van voorspel. Musici van divers pluimage vertonen hun kunsten. Met muziek van Mozart tot Einstürzende Neubauten en van Hildegard Knef tot Astor Piazzolla. Er is erotisch fingerfood als afrodisiac.

Het Natuurhistorisch Museum Rotterdam staat in het teken van ‘Prikkels: Pijn & Pret’, een tentoonstelling over het zenuwstelsel. Net als vorig jaar is Olga’s Sap en Theesalon weer open voor prikkelende dranken.

In het Rotterdams Radio Museum kan je onder het genot van een oud-Hollands borreltje de thema-tentoonstelling ‘Van Bol tot Plat. Honderd jaar televisieontwikkeling’ bekijken.

In het Wereldmuseum Rotterdam beleef je het Kaapverdiaanse levensgevoel, ‘Morabeza’. Dus is er veel muziek, een scala aan hapjes en een fototentoonstelling.

MAMA, Showroom for media and moving art wijdt een expositie aan ‘iPod Killed the Videostar’. Hier is werk te zien van een hele nieuwe generatie kunstenaars die de (muziek)videoclip nieuw leven inblaast. En zoals elk jaar serveert men hier ‘Mama’s Hot Thai Prison Soup’.

Het Onderwijsmuseum heeft als thema: ‘School vet gezond’. Het biedt tijdens de Museumnacht speciale broodtrommelworkshops, waarbij topkok en smaakmaker Pierre Wind zijn visie presenteert op een gezonde broodtrommel. Voor onderweg kan je een ‘Windbag’ meenemen, voorzien van gezonde en bijzondere snacks.
Van 23 tot 2 uur is er bovendien een ontbijtPROEFerij. Deze is samengesteld door Marije Vogelzang, eetontwerpster en eigenaar van PROEF in Rotterdam.

Tot zover het proeven. Bij twee galeries is ‘food’ een van de expositiethema’s. Zo exposeert Gurt Swanenberg (1976) bij Contempo Galerie. De Haagse kunstenaar maakt hyper-realistische schilderijen over de verleidingen van onze hedendaagse consumptiemaatschappij. Denk aan boterhamworst in de vorm van een teddybeer, fastfoodreclame en de bijna uitgestorven pornovideoband.

Tot slot gaat bij Galerie TW in Delfshaven het ‘Eierkubisme’ van Nederlandse kunstenaar Enno de Kroon in première. Kubistische eierdozen vormen de basis voor zijn schilderijen die van de muur lijken te komen.

Surf voor het complete programma naar rotterdamsemuseumnacht.nl.

Italiaanse groente en fruit SMS dienst een succes

27 februari 2006

Italianen kunnen met een nieuwe sms-dienst de actuele winkelprijzen opvragen van vele groente- en fruitsoorten. De dienst lijkt een succes te worden.
SMS Consumatori startte half februari. Met deze dienst kunnen Italiaanse consumenten op elk moment van de dag de meest gangbare prijs opvragen van 45 groente- en fruitsoorten. Daartoe stuurt een consument een sms-je met de productnaam naar een speciaal nummer en vervolgens ontvangt de verzender per omgaande de actuele (gemiddelde) prijs. SMS Consumatori beschikt over de actuele prijzen van de betreffende producten uit zo’n 1700 verschillende winkels, verspreid over het land.
Al na een week waren al meer dan 1 miljoen sms-jes gegenereerd, verdeeld in 744.000 ontvangen en 435.000 verzonden berichten. Dit meldt mobilecowboys.nl. Tomaten blijken met 155.633 sms-jes het populairst, op de voet gevolgd door appels (154.560), sinaasappels (73.156) en peren (51.944).

Café Schiller: dineren in art-deco stijl

26 februari 2006

Het art-deco Café Schiller aan het Amsterdamse Rembrandtplein is eind vorig jaar in andere handen overgegaan. Ook zwaait er nu een nieuwe kok de scepter in de keuken. Culinair journalist Johannes van Dam proefde van de kaart en gaf het restaurant een 9+.
Nadat de toenmalige pachter van Café Schiller aan het Rembrandtplein failliet was gegaan, hadden een driemanschap – Florien Kleine Snuverink, Sjoerd Visser en Alex Rutten, allen met Schillerhistorie – alles op alles gezet om Schiller weer te openen. Dat gebeurde op 30 oktober 2005. Het prachtige art-deco interieur is vanzelfsprekend gebleven. Op dit moment wordt door Vrienden van Schiller zelfs geld ingezameld om de glasmozaïeken van Joop Sjollema uit 1948 te kunnen restaureren. Van de benodigde 10.000 euro is inmiddels al ruim 8000 binnen.
Café Schiller moet overigens niet verward worden met het ernaast gelegen Hotel Schiller. Het verzelfstandigde Café is opgedeeld in een café- en restaurantgedeelte. Van het restaurant, achter in de zaak, doet culinair journalist Johannes van Dam verslag in Het Parool van 25 februari.
‘Dit overstijgt alle eetcafés’ luidt de titel van zijn bespreking. Alles is er vooral heel ‘aardig’: dat geldt voor de menukaart, de dessertkaart en de wijnkaart. Als voorgerechten serveert men er onder meer oesters (à €1,50), kreeft (€9), terrine van eendenlever met linzensalade (€9), pastrami van kalfsribeye met kalfsleverparfait (€8) en flan van Parmezaan met romaine (bindsla) en gepocheerd ei (€7). Hoofdgerechten (alle €20 of iets minder) zijn onder meer: steak tartare gestoofde kalfswang, ossenhaas met bordelaisesaus, heilbot, ribstuk met schenkel van ree, gefrituurde brie) en duif met couscous en eendenlever. De dessertkaart biedt onder andere een vlaflip van hangop, crème anglaise en frambozencoulis, chocoladefondant met banaansorbet, perentaart met crème- fraîche-ijs (€6) en crème brûlée (€6).
Er is eigenlijk niets waar Van Dam zich druk over hoeft te maken. De kok doorstaat zelfs de test van de crème brûlée, al was de ‘mooie crème helaas ietsje warm geworden’, maar zelfs dat kan niet de pret drukken. De conclusie: ‘Een erg aardig, ontspannen adres waar heel goed wordt gekookt.’ Het restaurant beloont hij met een 9+.
Maar dan komt de uitsmijter: ‘Voor de goede orde: in een vorig leven (bij restaurant Van Harte) kreeg deze kok al eens een 9+. Nu weer. Dat is gewoon zijn niveau, zo blijkt,’ schrijft de culinair journalist. Daarmee was het een thuiswedstrijd, die de kok met verve gewonnen heeft.

Jamie is ‘meest inspirerende politieke figuur’

26 februari 2006

Tv-kok Jamie Oliver is door kijkers van het Channel 4-nieuws uitgeroepen tot de meest inspirerende politieke figuur van 2005.
Die titel heeft Oliver te danken aan zijn inspanningen om de schoolmaaltijden in Groot-Brittannië te verbeteren. Met 37 procent van de stemmen liet hij onder anderen Tony Blair (7 procent) en Bob Geldof (10 procent) achter zich, meldt bbc.news.

Ahold overweegt keten met keukenspullen

25 februari 2006

Ahold overweegt de opening van een nieuwe keten winkels in Nederland. Deze winkels zullen zich in het begin vooral richten op huishoudelijke producten voor de keuken.
In de eerste helft van 2007 start Ahold een reeks huishoudelijke producten, ontworpen door Bart Karis. Karis is designer bij Ikea, het bedrijf waar Moberg voor zijn komst naar Ahold werkzaam was. De reeks is in eerste instantie gericht op de keuken, maar kan later uitgebreid worden ‘to embrace other aspects of family life’. Dat zegt Ahold-bestuursvoorzitter Anders Moberg in een interview met de Financial Times van 24 februari.
In de Verenigde Staten zullen de nieuwe producten in de supermarkten verkrijgbaar zijn, maar in Nederland overweegt Ahold aparte winkels hiervoor.

Volgens Retailnews.nl zijn er vraagtekens bijde non-foodplannen van Ahold
‘Verschillende partijen hebben hun twijfels over Aholds plannen voor nieuwe non-foodwinkels. Retailkenner Ron Cijs van Plus Point: “De markt voor huishoudelijk kleingoed wordt gedomineerd door de inkoopmacht van Blokker. Ahold moet het gat vinden temidden van de Blokkers, de warenhuizen en de elektronicaketens. Die markt is behoorlijk vol.”
Een woordvoerder van Hema: “Het is bijzonder moeilijk om een geheel nieuwe formule met succes te introduceren, zeker in Nederland, waar de winkeldichtheid hoog is, goede winkellocaties schaars en de concurrentie scherp.” De woordvoerder van Blokker reageerde vol vertrouwen: “Blokker wacht het rustig af. Als het zover is, heten we Ahold van harte welkom.’

New York Times restaurantcriticus blogt ook

24 februari 2006

Frank Bruni, foodcriticus voor The New York Times, geeft in zijn nieuwe blog de culinaire geheimen van ‘The Big Apple’ prijs.
In zijn eerste posting van 14 februari laat Frank Bruni weten dat hij vrijwel elke avond uit eten gaat, en soms wel twee keer op een avond. Hij ziet en proeft dan ook veel meer dan hij in zijn recensies in de wekelijkse kolommen van de Dining-sectie in The New York Times kwijt kan.
In zijn blog Diner’s Journal beschrijft hij al zijn andere bevindingen. Dat kan variëren van wat oude en nieuwe restaurants op hun kaart zetten, trends tot gebeurtenissen die het vermelden waard zijn. En dat alles luchtig en toegankelijk verwoord.
Bruni’s blog is ook bij uitstek geschikt om restaurants die net hun deuren hebben geopend en hun kinderziektes nog moeten overwinnen, alvast te signaleren – voor een recensie in The New York Times is het immers nog te vroeg.
Wie dus wil weten what’s hot or not in culinair New York, en dan met name in Manhattan, leze Bruni’s blog.

Jeremy Scott ontwerpt pizzajurk

24 februari 2006

De Amerikaanse modeontwerper Jeremy Scott verwerkt foodprints in zijn najaarscollectie.
Scotts stoffen zijn bedrukt met frieten, pizza’s, een variatie op een Mars… En het gaat nog verder: een ‘hamburger’ T-shirt is voorzien van stoffen blaadjes sla. Een jurk doet denken aan chocolade, compleet met opgespoten slagroomrandjes. Maar het pièce de réstistance is wel een bustier van ’softijs’, met twee hoorntjes.
Mannen en vrouwen die er dus ‘smakelijk’ uit willen zien, haasten zich in het najaar naar New York om Scotts designs aan te schaffen.
[via Culiblog]

Maak je eigen kookboek

23 februari 2006

Met de hulp van Blurb is het maken van een – papieren – kookboek een gemakkelijk werkje geworden.
Vele recepten geschreven en op een weblog gezet – maar ze ook in boekvorm willen publiceren? Op de site van Blurb kan je een gratis softwarepakket downloaden waarmee je eenvoudig je eigen tekst en beeld kan mengen tot een boek met harde kaft en stofomslag. Binnenkort komen zelfs vele foodfoto’s beschikbaar die je gratis kunt gebruiken.
Blurb maakt er vervolgens een echt kookboek van. De kosten vallen mee. Een uitgave van 120 pagina’s kost nog geen 36 dollar. Binnenkort wordt er ook buiten de Verenigde Staten geleverd.
[via Bright]

(C) 2008 Zestz - foodtalk. Powered by WordPress Berichten (RSS) en reacties (RSS)
Design: blueingreen - Uitvoering: Designdok