januari, 2006

Sappenbar rukt op in Amsterdam

31 januari 2006

Op steeds meer plaatsen in de stad kan je terecht voor een versgeperste sapshake, constateert Het Parool vandaag.
Eén versgeperst sapje – dat is helemaal uit. Een beetje shake of juice bevat minstens drie exotische vruchten, schrijft Els Quaegebeur in Het Parool.
Onlangs nog opende Juicy Details in het pand van Broodje van Kootje aan het Spui. Hier kan je niet alleen terecht voor juices, maar ook voor salades, sandwiches en zelfs chips, gemaakt van appel, bieten en wortel. De zaak is onderdeel van een keten van ‘een soort supergezonde McDonald’s, met een hippe uitstraling’. Rotterdam telt inmiddels al twee vestingen, Nijmegen één en er zijn plannen voor alle grote steden in Nederland.
De nieuwste hype in Amsterdam is volgens Quaegebeur geperst tarwegras. Een borrelglaaasje schijnt te staan voor een boodschappentas vol groente. Volgens Frood, waar het verkrijgbaar is, is het tarwegras ‘de Rolls Royce onder de natuurlijke weerstandverhogers’.

‘Afbak’ cake

31 januari 2006

Oetker presenteert begin februari een bijna kant-en-klare cake.
Hij gaat zo uit de verpakking de oven in, schrijft Het Parool vandaag. Mixen en mengen is niet meer nodig. Na vijftig minuten in de oven te hebben gestaan is-ie klaar. En hopelijk ruikt het huis dan naar versgebakken cake. Waarom zou je anders de moeite doen?
De cake is verkrijgbaar in de smaken roomboter, chocolade en bitterkoekjes.

Frisdrankfabrikanten stoppen met kinderreclame

30 januari 2006

Frisdrankfabrikanten zetten een punt achter reclame voor kinderen. Dat geldt ook voor de verkoop van fris of sap op basisscholen, tenzij de schoolleiding hier zelf om vraagt.
De Europese Unie van Drankfabrikanten Unesda, waarbij ook de vereniging Nederlandse Frisdranken Industrie (NFI) is aangesloten, heeft die toezegging gedaan, meldt nu.nl. Op die manier willen bedrijven als Unilever, Coca-Cola Europe en Pepsi Europe meehelpen het groeiende overgewicht van kinderen stop te zetten. Daarmee hebben ze gehoor gegeven aan de oproep van Europees Commissaris Kyprianou (Gezondheid). Een op de vier kinderen in de Europese Unie is te zwaar, meldde de commissaris nog onlangs. ‘De zware tieners van vandaag zijn de hartpatiënten en diabeten van morgen’, waarschuwde hij.
De drankenindustrie spreekt van een grote stap voorwaarts, die nu uitgevoerd en gecontroleerd moet worden. ‘Het is de eerste keer dat de grote drankfabrikanten in Europa samen hun verantwoordelijkheid opnemen voor de verkoop aan kinderen en scholen,’,aldus Stephen Kehoe, vice-voorzitter van Pepsi Europe.
Reclames maar ook zinnetjes als ‘Zeg dat je ouders dit drankje kopen’ zijn vanaf nu verleden tijd.
Voor scholen in het voortgezet onderwijs komen speciale automaten, meldt nu.nl. Jongeren kunnen daar naast het fris ook kiezen voor sap en water. Op de automaten ontbrekt straks reclame. Wel komen er plaatjes en slogans voor een gezonde levensstijl en een gebalanceerd dieet.

Lauwe reacties op nieuws Consumentenbond

30 januari 2006

Zestz deed een ronde langs vier verkooppunten van biologische groente en fruit. Klanten reageren niet of nauwelijks op het onderzoek van de Consumentenbond naar de verschillen tussen biologische en niet-biologische groenten en fruit.
Afgelopen woensdag meldde de Volkskrant de resultaten van een onderzoek van Consumentenbond naar de verschillen tussen biologische en niet-biologische groenten en fruit. De bond onderzocht vijftien groenten, van broccoli tot witlof en van komkommers tot tomaten. De hoeveelheid ‘gezonde’ stoffen bleek bij biologische en gewone groenten nauwelijks te verschillen. Volgens de Consumentenbond zijn de verschillen zo minimaal dat het voor de gezondheid van de gemiddelde groente-eter niet uitmaakt of het gaat om biologische of reguliere groenten.
Leidt het nieuws in verschillende verkooppunten van biologische groente en fruit tot discussies bij klanten?
‘Nee,’ zegt een woordvoerder van Ekoplaza in Alkmaar. Wel ligt hier voor de klanten een kopie klaar van het persbericht van Biologica en het Louis Bolk Instituut. In dit persbericht worden de onderzoeksresultaten van de Consumentenbod genuanceerd. ‘Sommige klanten nemen het kopietje mee voor het “thuisfront”,’ aldus de woordvoerder.
Natuurvoeding De Nieuwe Weg in Groningen en Bio-Natuurcentrum in Sittard krijgen geen reacties van klanten op het onderzoek. De woordvoerder van de Nieuwe Weg denkt dat vele klanten wel iets van het onderzoek hebben meegekregen, maar tot discussies in de winkel heeft het tot nu toe niet geleid.
In natuurvoedingssupermarkt Gimsel in Rotterdam reageert een op de tien klanten op het onderzoek, aldus een woordvoerder. Zijn klanten – ‘kritische consumenten’ – ‘weten het onderzoek op zijn waarde te schatten’. Op de vraag: Hoe dan? antwoordt de woordvoerder: ‘Dat mag u zelf invullen’. Evenals in Alkmaar ligt ook bij dit verkooppunt voor de klant een flyer klaar. Hierin nuanceert de winkel de onderzoeksresultaten van de Consumentenbond. De woordvoerder maakt zich wel zorgen over de consumenten die niet in de winkel komen en in het onderzoek hun vooroordeel over biologische groente en fruit nu bevestigd zien.

OutdoorKookFair

30 januari 2006

Van 9 t/m 12 februari vindt in de IJsselhallen Zwolle de tweede editie van de OutdoorKookFair plaats.
Het vriest dat het kraakt – de zomer lijkt nog ver weg. Toch kunnen we in de IJsselhallen Zwolle alvast wegdromen van mooi (BBQ-)weer. Vanaf volgende week donderdag worden op de tweede editie van de OutdoorKookFair de nieuwste trends en snufjes op BBQ-gebied gepresenteerd. Bezoekers krijgen een overzicht van kleine barbecues tot complete buitenkeukens. Tijdens de demonstraties krijgen de bezoekers ook veel handige tips en recepten. Topkok Brad Hansen geeft iedere dag BBQ-demonstraties.
Tegelijkertijd met de OutdoorKookFair is er ook TuinIdee Zwolle.TuinIdee Zwolle richt zich in 2006 op het thema ‘zintuigen’. Volgens de organisatie worden de bezoekers ‘in contact gebracht met de nieuwste tuintrends via het ruiken, proeven, horen, voelen en zien’.

Pont 13: eten in een oude veerpont

29 januari 2006

René Langendijk redde de pont uit 1927 van de sloop. Het is omgetoverd tot bar/restaurant, gelegen naast Strand West in Amsterdam.
Eerder deze week signaleerde Matt van der Poel van Fresh Forward als trend dat restaurants ‘speciaal’ moeten zijn. Pont 13 voldoet aan die eis. En het is er ook nog eens lekker eten.
Het restaurant kan rekenen op lovende woorden van zijn gasten, zoals is te lezen in de restaurantgidsen Iens en SpecialBite. Ook Parool-recensent Johannes van Dam was eind vorig jaar lovend in zijn bespreking. Hij gaf het restaurant een 9+. ‘Het kan dus heel goed, lekker eten zonder enige burgertuttigheid, zoals dat in beschaafde landen ook gebeurt. Pont 13 heeft net dat wat zaken als Amsterdam of Harkema - ook helemaal niet slecht - missen en wat Pays Bas en in zekere zin l’Entrecôte wel hebben, op een wat “nettere” manier,’ schrijft Van Dam.
De overwegend Franse gerechten worden op een open vuur bereid. Op de kaart staan onder andere plat de chacuterie, vissoep, vongole soffrito, zwartvoetkip met geroosterde aardappelen en olivade en tarte tatin. Het eten kan je ‘stevig’ noemen. Aan liflafjes doen ze niet, en dat is een verademing.
Het interieur van de bijna tachtigjarige pont is industrieel te noemen. Als je aan de zijkant zit, tegen de scheepswand, kan het wel koud zijn, getuige de verschillende reacties op de restaurantsites. Voor alle zekerheid kan je je maar beter warm kleden, raadt ook Van Dam aan.
Pont 13 wil meer bieden dan alleen horeca, meldt ze op haar website. Het moet ook een haven worden voor kleinkunst, muziek en theater. Ook een openluchtbioscoop behoort tot de mogelijkheden. Maar daarvoor moet het eerst zomer worden. Voorlopig houden we het op warm comfort eten van het vuur.

Frankrijk proeven op Bienvenue en France

28 januari 2006

Liefhebbers van het – culinaire – Franse leven kunnen van 17 t/m 19 februari terecht op de beurs ‘Bienvenue en France’ in Amsterdam.
De beurs kent vier peilers: cultuur, wonen, reizen en gastronomie. Aanwezig zijn onder meer de Nederlandse Jeu de Boules Bond (die tijdens de beurs twee wedstrijdtoernooien organiseert, makelaars en andere deskundigen op het gebied van wonen, reisorganisaties en – interessant voor ZESTZ-lezers – onder andere Sopexa, het promotiebureau voor Franse landbouwproducten en levensmiddelen.
Sopexa houdt samen met vinoloog en wijnimporteur Migchel Dirksen elke dag drie wijnproeverijen. Ook organiseert het promotiebureau samen met Kookschool Keizer Culinair kookdemonstraties. Franse producten zoals kazen, rundvlees, gevogelte, vleeswaren, mosterd, azijn en jam worden gebruikt in de receptuur die de kok van Keizer Culinair speciaal voor deze beurs heeft ontwikkeld.
Verder presenteren zich allerlei aanbieders van heerlijke Franse producten: er is veel aandacht voor wijn, maar liefhebbers van charcuterie, confiserie, crêpes, fromage, du pain, sauccissons / jambon, terrines de paté komen er ook aan hun trekken.
Naast de genoemde kookworkshops en wijnproeverijen is genoeg te beleven. Zo zijn er seminars over zowel wonen en ondernemen in Frankrijk, als over taal en Franse gewoontes.

Papabubble maakt snoep met bedrijfslogo

27 januari 2006

Het Amsterdamse ‘snoepatelier’ Papabubble maakt ambachtelijk snoep met bedrijfslogo of -naam.
In augustus vorig jaar opende Papabubble in de ‘culinaire’ Haarlemmerstraat in Amsterdam. Voor buitenstaanders lijkt het erop dat de winkel zich met haar homemade snoep op de consument richt, maar niets is minder waar, zo blijkt uit een interview dat Cindy Lammers had met Marieken van den Brink van Papabubble. Een verslag daarvan is te lezen in de zojuist verschenen Adformatie, weekblad voor reclame, marketing en media.
De winkel richt zich óók op binnenwandelende consumenten, maar daarmee red je het niet mee, weet Van den Brink. Het is van begin af aan haar ambitie geweest om ambachtelijk snoepgoed te maken dat bijvoorbeeld kan dienen als relatiemarketingtool, gericht op de zakelijke markt. Met dat plan won ze in 2004 de Marie Claire Starters Award.
De winkel dient als uithangbord voor de zakelijke markt, zegt Van den Brink. En met succes: klanten als L’Oréal, KLM en Sanoma bestellen er lekkers met hun bedrijfslogo of -naam om uit te kunnen delen. Ook maakte het atelier bijvoorbeeld ringen van snoep voor een glossy magazine en de zoetigheid die op de cover van Birgit Schuurmans nieuwste cd ‘Sticky Tales’ te vinden is.
Hoe kwam Van den Brink op het idee? Ze volgde in Barcelona een cursus Spaans met compagnon Dominik Otto en raakte bevriend met twee Australiërs die in de stad een snoepwinkel wilden beginnen. In eerste instantie importeerde Van den Brink het snoepgoed – het lag onder meer bij de Bijenkorf – maar in Barcelona konden ze niet meer aan de grote vraag voldoen. En dus begon de Nederlandse zelf een winkel in Amsterdam. Het is de derde Papabubble ter wereld – Tokyo kent er ook een. Van den Brink: ‘Het is een soort franchise, maar dan met veel mogelijkheden voor eigen inbreng.’
Er werken nu drie snoepmakers, waaronder Otto en zijzelf. Ze kunnen nu bestellingen met een maximum afname van 100 kilo aan. Gezien de drukte zou extra personeel wenselijk zijn, maar het bedrijf zit nog in een opstartfase. Daar moeten ze eerst doorheen komen, zegt Van den Brink.

‘Biologische groenten niet gezonder’

26 januari 2006

Gewone groenten zijn net zo gezond als biologisch geteelde producten. Dat blijkt uit een onderzoek van de Consumentenbond, waarvan de resultaten vrijdag in de Consumentengids verschijnen.
Dat meldde de Volkskrant vandaag. De bond onderzocht vijftien groenten, van broccoli tot witlof en van komkommers tot tomaten. De hoeveelheid ‘gezonde’ stoffen als vitaminen, mineralen en antioxidanten bleek bij biologische en gewone groenten nauwelijks te verschillen. In de ene groente zitten wat meer van deze gezonde stoffen dan in de andere, maar volgens de Consumentenbond zijn de verschillen zo minimaal dat het voor de gezondheid van de gemiddelde groente-eter niks uitmaakt of het gaat om biologische of reguliere groenten.
Bert Ruitenbeek van Biologica, de ketenorganisatie voor biologische landbouw, reageert in de Volkskrant vooral met teleurstelling op de onderzoeksresultaten. ‘Dit is niet leuk. Er zijn de afgelopen jaren honderden studies verschenen, de meeste met een positieve uitkomst, en slechts een paar negatieve. Dit is weer een nieuwe, een van de vele. Daar houd ik me maar aan vast.’
De krant vroeg ook de mening van het Louis Bolk Instituut in Driebergen, dat kortgeleden is begonnen met een twee jaar durend onderzoek naar de gezondheidseffecten van biologisch voedsel. Daar overheerst vooral verbazing over het nieuws van de Consumentenbond. Volgens het instituut is meedere malen aangetoond dat veel biologische producten wel degelijk een hogere concentratie aan gezonde stoffen bevatten. Het is alleen niet duidelijk wat de gevolgen voor de gezondheid precies zijn, omdat men niet weet hoe dat gemeten moet worden.

Laatste nieuws
Op Biofair.nl staat sinds 27 januari de gezamenlijke reactie van Biologica en Louis Bolk Instituut. Biofair meldt dat beide organisaties een ingezonden brief naar De Volkskrant hebben gestuurd naar aanleiding van het Consumentenbond-bericht op de voorpagina.

Het Voedingscentrum reageert ook op het onderzoek van de Consumentenbond. Het wijst erop dat als het om veiligheidsaspecten gaat, er toch wel verschil is tussen biolgische en niet-biologische groenten: ‘Controles laten zien dat de kans op te veel resten bestrijdingsmiddelen het kleinst is in biologische producten (herkenbaar aan de term ‘biologisch’ en/of het EKO-keurmerk) en Nederlandse producten.’ Verder is biologische landbouw milieuvriendelijker is dan de gangbare. ‘De biologische landbouwnormen zijn gebaseerd op het behoud van milieu, natuur en landschap en het welzijn van dieren. Kunstmest en chemisch-synthetische bestrijdingsmiddelen zijn nagenoeg verboden. In navolging van de biologische landbouw worden overigens ook in de gangbare landbouw steeds vaker milieuvriendelijke methoden toegepast,’ aldus het Voedingscentrum.

McDonald’s begint blog corporate responsibility

26 januari 2006

McDonald’s is op 19 januari de weblog ‘Open for disucussion’ gestart. Hier behandelt de fastfoodketen ‘corporate social responsibility’.
‘We willen de deuren van corporate social responsibility (CSR) bij McDonald’s openen – om met jullie te delen wat we op dit gebied doen en om te leren van wat jullie erover denken,’ schrijft Bob Langert, Senior Director for Corporate Social Responsibility.
De fastfoodketen wil via de blog de hierbij betrokken mensen, de programma’s en projecten op het gebied van CSR introduceren. Bij McDonalds zijn er vijf CSR-aandachtspunten: ‘balanced active lifestyles’, ‘responsible purchasing’, ‘people’, ‘environment’ en ‘community’.
De eerste posting gaat over ‘Life Lessons From a Cow Whisperer’. De reacties van de lezers zijn positief: ‘Bob, In the first paragraph of your first blog posting, you managed to radically change my perspective of McDonald’s. Clearly you’ve been doing these types of things for many years. Now we can read about it and have a conversation about it.’

(C) 2008 Zestz - foodtalk. Powered by WordPress Berichten (RSS) en reacties (RSS)
Design: blueingreen - Uitvoering: Designdok