Bij de Belgische uitgeverij Homarus verscheen het chique kookboekje Het product, waarin 145 producten met hun ‘beste’ bereidingswijze worden beschreven.
Zwart linnen omslag, goud op snee en rood leeslint – Het product lijkt door zijn uitvoering in de verste verte niet op een kookboek. Maar dat is tegelijkertijd de charme ervan. Hier moet wel een bevlogen en eigenwijze uitgever achter zitten.
Het blijken er zelfs twee te zijn. Homarus, Latijn voor kreeft, werd in maart 2004 opgericht door culinair auteur Filip Verheyden en foodfotograaf Tony Le Duc.
Hun eersteling was De basis. ‘Het is een statement: wie wil koken kan niet zonder de basis, wie wil experimenteren nog minder,’ schrijven Verheyden en Le Duc. Het boek bevat 150 basisrecepten die ‘elke amateurkok bij de hand moet hebben’. De basis werd een succes. In Nederland en België gingen er al meer dan dertigduizend exemplaren van over de toonbank.
En nu is er dus een vervolg op verschenen: Het product. Hoe maak je rodekool klaar? Wat doe je met een tomaat, een raap, rode biet, andijvie? Hoe bak je een steak bleu, saignant of bien cuit? Het zijn enkele van de 145 – alledaagse en gastronomische – producten die aan bod komen.
Nu kunnen vele daarvan op verschillende manieren klaargemaakt worden. Verwacht echter geen uitputtende bereidingswijzen; daar zou, gezien het formaat van het boekje, ook geen plaats voor zijn. ‘We vertrekken vanuit het product, het ingrediënt en geven de bereiding of “behandeling” die naar onze mening de beste is om de smaak van dat product zo goed mogelijk naar voor te halen.’ Alleen de ‘beste’ bereidingswijze per product wordt door Verheyden behandeld. Al maakt hij een uitzondering voor pastinaak, pijlinktvis, tonijn, zalm, kabeljauw, kip, eendenlever en ananas, waarvan er twee manieren van bereiden worden genoemd, en van de jakobsschelp zelfs drie.
Het klaarmaken (met een kleurenfoto van het panklare of het eindresultaat) is supersimpel en past daardoor in de huidige ‘puur’-trend. Goede producten hebben immers weinig nodig, ze hebben al veel smaak van zichzelf. Het enige wat Verheyden doet is de (amateur)kok erop wijzen hoe de smaak nog beter naar voren kan komen, bijvoorbeeld door witloof te koken met wat citroensap, suiker en boter.
De basis maakt zo weer eens duidelijk dat je géén pakje Knorr nodig hebt om een smakelijk gerecht klaar te maken. De juiste combinatie van (goede) ingrediënten – meer is niet nodig.
Diegene die niet weet hoe bijvoorbeeld een prinsessenboon, schorseneer en vanille eruitzien, kan achter in het boek terecht. In plaats van een woordelijk productregister maakte Le Duc, als extraatje, van elk ingrediënt een foto.
Na De basis volgt nog een derde deel, waarmee de trilogie volgens de uitgevers zal zijn voltooid. We kijken er met spanning naar uit.
De basis is verschenen bij Homarus Culinaire Uitgeverij en kost 24,50 euro.
In de prijzen
‘Tony le Duc en zijn compaan Filip Verheyden hebben in Australië goud gewonnen met hun boekwerk de Basis,’ meldde het blad Bouillon! kort na het verschijnen van deze bespreking. Op het Tasting Australia Festival in Adelaïde worden de World Food Media Awards uitgereikt. ‘Voor die Awards, een Gouden Pollepel, zijn er duizend kookboeken, culinaire artikelen en kookprogramma’s ingezonden,’ aldus Bouillon! ‘Een internationaal panel van 49 juryleden nomineerde telkens vijf inzendingen in 30 categorieën. De Awards worden beschouwd als de Oscars van de culinaire wereld.’