oktober, 2005

De bistro is terug in Amsterdam

31 oktober 2005

Het mediterrane Zabar’s in de Amsterdamse Van Baerlestraat heeft plaatsgemaakt voor l’Entrecôte et les Dames. Op het menu staat - op z’n Frans - alleen een entrecôte.
Zabar’s is niet meer. Het restaurant om de hoek van het Concertgebouw biedt nu een Franse formule. Hier kom je voor een eenvoudige salade (sla met walnoten en dressing), gevolgd door een entrecôte met saus, frieten en mayonaise. Voor niet-vleeseters is er één alternatief: sliptongetjes met ravigotesaus (mayonaise, groene kruiden, kappertjes en ui). Er is een dessertkaart met Franse klassiekers, zoals crêpe Grand Marnier en tarte au citron.
Nieuw is deze formule niet. Er is goed gekeken naar Franse voorbeelden: bistro’s zoals l’Entrecôte in Parijs én naar het gelijknamige restaurant waar een van de Fagels in de Amsterdamse PC Hooftstraat kookte.
De reacties van de klanten zijn erg verdeeld. Of men vindt het geweldig, of men vindt het helemaal niets. Lees de reacties op Iens en Special Bite.

McDonald’s schenkt biologische koffie

30 oktober 2005

Vanaf 1 november kunnen klanten bij McDonald’s vestigingen in de Verenigde Staten terecht voor een biologisch kopje (cafeïne-vrije) koffie.
Dit meldt Food Business Review. De koffie is biologisch en Fairtrade gecertificeerd, dat wil zeggen: er is sprake van een ‘eerlijk’ handelssysteem waarbij wordt samengewerkt met overwegend kleine producenten in ontwikkelingslanden. Het schenken van een kopje biologische koffie betreft vooralsnog een proef.
Eerder deze maand meldden ook koffieketen Starbucks en koffieproducent Nestle dat ze zich op de Fairtrade koffiemarkt gingen begeven. Food Business Review plaatst er een kanttekening bij: ‘Although the moves will undoubtedly add weight to the Fairtrade movement, skeptics fear that some of the multinationals’ business practices may undermine the ethical credentials of the label.’
Deze week was de fastfoodketen ook al in het nieuws. Zij kondigde aan op de verpakking van haar producten meer informatie te geven over de voedingswaarde (hoeveelheid calorieën, zout, vetten, koolhydraten en eiwitten). In Nederland zal zij systeem in de eerste helft van 2006 introduceren. Het is de bedoeling dat alle 30.000 vestigingen die de keten wereldwijd telt eind volgend jaar op dezelfde manier informatie over de voedingswaarde van de producten verstrekken.

‘Chocoladesculpturen’ van Thomas Rentmeister

29 oktober 2005

Museum Boijmans Van Beuningen exposeert vanaf vandaag werken van de Duitse kunstenaar Thomas Rentmeister.
Thomas Rentmeister is bekend om zijn grote objecten van kunststof, opgetrokken uit één kleur. Zijn beelden doen nog het meest denken aan grote, grof op de grond gesmeten kwakken chocolade (of ruig om een zuil heen gesmeerd). Tijdens de Biënnale van Venetië maakte hij furore met een grote installatie van aan elkaar gekitte koelkasten, voorzien van de geur van babycrème. Met dit soort sculpturen legt de kunstenaar een link tussen Minimal Art en Pop Art, met als resultaat: Minimal Pop
Een lichte vorm van humor brengt de objecten terug naar het dagelijkse leven. Dat geldt ook voor een materiaalcollage die hij speciaal voor Museum Boijmans Van Beuningen in Rotterdam heeft gemaakt, opgebouwd uit meel, suiker en oude kleren.
De expositie is te zien tot 16 januari 2006.

Ui populairste groente

29 oktober 2005

De ui is sinds de eerste helft van dit jaar de meest verkochte groente in Nederland. Daarmee is de bloemkool van haar troon verstoten.
Dit meldt handelsplatform Frugi Venta. Kochten we in de eerste helft van 2002 nog geen 3 kilo uien, in 2005 steeg dat aantal met zestien procent naar 3,35 kilo.
We verwerken de groente steeds meer als smaakmaker, zowel in ‘dagelijkse’ als in internationale, meer trendy gerechten. Ook is er groot aanbod van verschillende soorten: gele ui, rode ui, witte ui, zoete ui, lente-ui en sjalot. Overigens smaakt de ui smaakt niet alleen goed, maar heeft ook een hoog vitamine B-6- en C-gehalte.

Elektronische wijnalmanak

29 oktober 2005

De Wijnalmanak 2006 van Hubrecht Duijker en Harold Hamersma is nu ook leverbaar voor pda en Smartphone.
Voor het derde achtereenvolgende jaar verschijnt een elektronische versie van de Wijnalmanak, uitgebracht door Uitgeverij het Spectrum en New-E-Publishing. Zij is geschikt voor Palm, Psion, Windows CE/Pocket PC en de nieuwste Nokia en Microsoft Smartphones.
De elektronische versie kost 6,95 euro, de papieren editie 11,95 euro. De benodigde software is gratis te downloaden.

Wijn/martiniglas

28 oktober 2005

Ter gelegenheid van de 75ste verjaardag van het Museum of Modern Art / MoMA in New York ontwierp designer Karim Rashid een opmerkelijk drinkglas.
Het ontwerp bestaat uit een wijn- en een martiniglas die aan elkaar zijn gesmeed. Over de bruikbaarheid en het design ervan valt te twisten. Goedkoop is het glas in elk geval niet; het is voor 45 dollar te bestellen bij de online MoMA-shop.

Conceptueel eten bij Food Facility

27 oktober 2005

De Catalaanse ex-designer Marti Guixé en de Amsterdamse cultuurstichting Mediamatic openen zondag 30 oktober een tijdelijk restaurant, Food Facility. Het werkt volgens een nieuw concept: ‘Google your food’.
Mediamatic onderzoekt de invloed van nieuwe media op onze maatschappij. Het tijdelijke restaurant Food Facility, naar een concept van Marti Guixé, past daar goed in. Inspiratiebron is Google, een neutraal platform zónder eigen inhoud. Het enige wat deze search engine simpel gezegd doet is een zoekvraag beantwoorden en de resultaten rangschikken.
Food Facility werkt net zo. Een centrale keuken kent deze eetgelegenheid niet; die is vervangen door de keukens van take-out restaurants in de naaste omgeving. De gasten kunnen een keuze maken uit een lijst van gerechten, afkomstig van die take-outs. Een food hostess geeft de gasten advies over de kwaliteit en over de levertijd (het eten moet immers van buiten komen).
Vervolgens gaat het restaurant een stap verder dan Google: je kunt het gezochte op de menukaart ook meteen consumeren. Want als het bestelde eten bij Food Facility is afgeleverd, wordt het door een food dj uit de verpakking gehaald, op een bord geschept en geserveerd.
Food Facility is dus een echt restaurant, maar ook een experiment, een concept waarvan het publiek deel uit maakt. Gasten hebben de keuze uit verschillende keukens: Italiaans, Chinees, Turks, Japans enzovoort. Als in een gezelschap iedereen bijvoorbeeld een voorgerecht uit een van die keukens kiest, is de kans groot dat de entrees niet gelijktijdig worden afgeleverd. Gasten zullen dus met elkaar moeten onderhandelen en afspraken maken, zo is de gedachte. Door samen nieuwe regels op te stellen wordt het mogelijk alsnog een brede keuze voor het menu te maken: bijvoorbeeld Tom Ka Ka als voorgerecht, spareribs als hoofd en tiramisu voor het dessert.
De gasten ontdekken zo spelenderwijs de mogelijkheden van Food Facility. En dat is ook precies wat Marti Guixé voor ogen heeft: het deconstrueren van het traditionele restaurantconcept. Guixé heeft vele (food)projecten op zijn naam staan, waaronder een taboe doorbrekend ontwerp als door IBM gesponsorde bonen.

Food Facility loopt van 30 oktober t/m 12 december. Geopend: 18-22 uur. Kosten: 2 euro entree, plus de kosten voor eten en drank. Reserveren kan via 06-33768810. Meer informatie is te vinden op de website van Mediamatic.

Een recensie is te vinden op website Culiblog.

Bereidingswijsheden in chic jasje

26 oktober 2005

Bij de Belgische uitgeverij Homarus verscheen het chique kookboekje Het product, waarin 145 producten met hun ‘beste’ bereidingswijze worden beschreven.
Zwart linnen omslag, goud op snee en rood leeslint – Het product lijkt door zijn uitvoering in de verste verte niet op een kookboek. Maar dat is tegelijkertijd de charme ervan. Hier moet wel een bevlogen en eigenwijze uitgever achter zitten.
Het blijken er zelfs twee te zijn. Homarus, Latijn voor kreeft, werd in maart 2004 opgericht door culinair auteur Filip Verheyden en foodfotograaf Tony Le Duc.
Hun eersteling was De basis. ‘Het is een statement: wie wil koken kan niet zonder de basis, wie wil experimenteren nog minder,’ schrijven Verheyden en Le Duc. Het boek bevat 150 basisrecepten die ‘elke amateurkok bij de hand moet hebben’. De basis werd een succes. In Nederland en België gingen er al meer dan dertigduizend exemplaren van over de toonbank.
En nu is er dus een vervolg op verschenen: Het product. Hoe maak je rodekool klaar? Wat doe je met een tomaat, een raap, rode biet, andijvie? Hoe bak je een steak bleu, saignant of bien cuit? Het zijn enkele van de 145 – alledaagse en gastronomische – producten die aan bod komen.
Nu kunnen vele daarvan op verschillende manieren klaargemaakt worden. Verwacht echter geen uitputtende bereidingswijzen; daar zou, gezien het formaat van het boekje, ook geen plaats voor zijn. ‘We vertrekken vanuit het product, het ingrediënt en geven de bereiding of “behandeling” die naar onze mening de beste is om de smaak van dat product zo goed mogelijk naar voor te halen.’ Alleen de ‘beste’ bereidingswijze per product wordt door Verheyden behandeld. Al maakt hij een uitzondering voor pastinaak, pijlinktvis, tonijn, zalm, kabeljauw, kip, eendenlever en ananas, waarvan er twee manieren van bereiden worden genoemd, en van de jakobsschelp zelfs drie.
Het klaarmaken (met een kleurenfoto van het panklare of het eindresultaat) is supersimpel en past daardoor in de huidige ‘puur’-trend. Goede producten hebben immers weinig nodig, ze hebben al veel smaak van zichzelf. Het enige wat Verheyden doet is de (amateur)kok erop wijzen hoe de smaak nog beter naar voren kan komen, bijvoorbeeld door witloof te koken met wat citroensap, suiker en boter.
De basis maakt zo weer eens duidelijk dat je géén pakje Knorr nodig hebt om een smakelijk gerecht klaar te maken. De juiste combinatie van (goede) ingrediënten – meer is niet nodig.
Diegene die niet weet hoe bijvoorbeeld een prinsessenboon, schorseneer en vanille eruitzien, kan achter in het boek terecht. In plaats van een woordelijk productregister maakte Le Duc, als extraatje, van elk ingrediënt een foto.
Na De basis volgt nog een derde deel, waarmee de trilogie volgens de uitgevers zal zijn voltooid. We kijken er met spanning naar uit.

De basis is verschenen bij Homarus Culinaire Uitgeverij en kost 24,50 euro.

In de prijzen
‘Tony le Duc en zijn compaan Filip Verheyden hebben in Australië goud gewonnen met hun boekwerk de Basis,’ meldde het blad Bouillon! kort na het verschijnen van deze bespreking. Op het Tasting Australia Festival in Adelaïde worden de World Food Media Awards uitgereikt. ‘Voor die Awards, een Gouden Pollepel, zijn er duizend kookboeken, culinaire artikelen en kookprogramma’s ingezonden,’ aldus Bouillon! ‘Een internationaal panel van 49 juryleden nomineerde telkens vijf inzendingen in 30 categorieën. De Awards worden beschouwd als de Oscars van de culinaire wereld.’

Groentechips

26 oktober 2005

Hip bij de borrel: chips gemaakt van rode biet en andere groenten.
Gespot bij de Bijenkorf: chips van wortel, rode biet en pastinaak. Dat laatste ingrediënt, een zoet smakende witte wortel, is een van die vergeten groenten die – gelukkig - weer in opkomst is.
De smaak van de chips is vrij zoet, maar komt in balans door de toevoeging van wat zout. Oordeel: een welkome afwisseling voor bij de borreltafel.
Een zakje van 50 gram kost 1,25 euro.

Jamie Oliver signeert in Amsterdam

25 oktober 2005

Jamie Oliver signeert op donderdag 27 oktober vanaf 16.30 uur zijn nieuwe kookboek Jamie’s Italië.
De signeersessie vindt plaats in de Amsterdamse Bijenkorf.

(C) 2008 Zestz - foodtalk. Powered by WordPress Berichten (RSS) en reacties (RSS)
Design: blueingreen - Uitvoering: Designdok