augustus, 2005

Kinderen leren proeven

31 augustus 2005

IENS, bekend van de restaurantrecensies, begint IENS Proevers Academy. Er is er een voor volwassenen en voor kinderen.
IENS heeft in samenwerking met kookstudio de laurier een programma samengesteld. De IENS Proevers Academy voor kinderen wordt in deze Amsterdamse kookstudio gegeven. In vier lessen komen bitter, zoet, zuur en restaurantje spelen aan bod. Er wordt daarbij aandacht besteed aan smaakzintuigen, smaaktesten en basis kookprincipes. De eerste les begint op 24 september. Voor meer info zie IENS.
Nog meer nieuws: IENS heeft de IENS/STOKKE Award uitgereikt aan twaalf kindvriendelijkste restaurants in Nederland.

V-day

31 augustus 2005

Op zaterdag 24 september wordt de tweede editie van V-Day gehouden in de binnenstad van Utrecht. V-Day is een evenement van Leven, het tijdschrift van de Nederlandse Vegetariërsbond.
Bezoekers kunnen tijdens V-Day kennis maken met variaties op vlees, vis en zuivel. Men kan gerechten proeven, kookdemo’s bekijken en informatie verzamelen over duurzame, biologische en plantaardige voeding.
Net als vorig jaar zullen er bekende Nederlanders aanwezig zijn om te assisteren bij kookdemo’s. In de week voorafgaand aan V-day, zal een aantal prominente Nederlanders een week lang geen vlees en vis eten. Ook worden twee prijzen uitgereikt: de prijs der zintuigen en de prijs der zotheid. De nominaties worden later bekend gemaakt.
Ga voor meer info naar www.v-day.nl.

Magnetron met tv en dvd-scherm

31 augustus 2005

De Nederlandse ontwerper Marcel Wanders heeft voor Holland Electro een serie consumentenelektronica ontworpen. De ontwerpen, waaronder een magnetron met tv, worden gepresenteerd op 2 september tijdens IFA, een grote beurs voor de consumentenelektronica in Berlijn.
Wanders ontwierp voor Holland Electro onder meer een salontafel waarin een home cinemaset met dvd-speler is verwerkt, een tafel met een ingebouwde woofer (en losse luidsprekers) en een magnetron. In de deur ervan is een tv-scherm verwerkt. Ook bevat de magnetron een dvd-speler.
[via www.reluct.com]

Americain in nieuw jasje

31 augustus 2005

Café Americain van het American Hotel aan het Amsterdamse Leidseplein is in oude luister hersteld. Op 7 september is de officiële heropening.
Het café ademt weer de sfeer van de jaren twintig en dertig. De vorige eigenaar, de Amerikaanse hotelketen Intercontinental, was al begonnen met het in de oude staat herstellen van het ‘te trendy’ geworden café. Eden Hotel Group, de nieuwe (Hollandse) eigenaar, heeft dit project afgemaakt. Tijdens de renovatie van het café zijn drie wandschilderingen van Katharina Petruccio schoongemaakt en geconserveerd. De originele Tiffany-lampen zijn gerestaureerd, zeventig jaar oude stoeltjes opgeknapt – maar verder is alles nieuw in het café, waarin de kleuren paars en groen domineren. De barkrukken ogen design-achtig, waardoor het café een jaren twintig-sfeer heeft mét een hedendaagse twist.
Foto’s zijn te zien op de site van de Telegraaf.

Biologisch: niet zo logisch

31 augustus 2005

Joanna Blythman uit in haar artikel ‘The trouble with organics. Organic food is not necessarily the automatic choice for the ethical consumer’ haar twijfels over biologisch voedsel ten gunste van lokaal geproduceerde producten.

Vijf tot tien jaar geleden zou Blythman biologisch voedsel nog hebben verdedigd. Maar inmiddels is er een en ander veranderd. ‘Het oude mantra als je je ongerust maakt en beter voedsel wilt, koop dan biologische producten, lijkt inmiddels wat al te makkelijk’.
De grootste uitdaging voor biologische producten is momenteel gericht op lokaal geproduceerd voedsel en de distributie ervan. Lokaal je producten kopen wordt nu belangrijk geacht. Dat is niet altijd makkelijk. Verschillende biologische producten hebben een wereldreis gemaakt voordat ze in de winkel belanden. Nu probeert de biologische beweging dat probleem op te vangen door het eten met de seizoenen te bevorderen, maar ook dat kan de wereldreis van verschillende producten niet voorkomen, meent Blythman.
Bij Blythmans lokale groenteboer volgen de seizoenen elkaar op. En een steeds groter aandeel is van Britse teelt. Op de labels wordt steeds vaker vermeld dat courgettes bijvoorbeeld van Yorkshire komen en de frambozen van Blackpool. De grote vraag is nu, aldus Blythman, of we deze lokaal geteelde producten moeten negeren ómdat ze niet biologisch geteeld zijn. Moeten we in plaats daarvan bijvoorbeeld een galameloen kiezen die uit Nieuw-Zeeland komt en zes maanden opgeslagen is geweest?
Blythmans meent dat de biologische beweging zich heeft laten verleiden door de supermarkten – met het vooruitzicht op een massamarkt. ‘Organic lines let them stud their corporate-social responsibility crowns with strategically positioned organic jewels.’ Ook het concept van de biologische zalmteelt krijgt ervan langs. De viskwekerij is een ramp gebleken voor de zalm en het lijkt erop dat andere wilde vis als kabeljauw eenzelfde lot staat te wachten. De biologische beweging gooit haar integriteit in de waagschaal door zich hiermee in te laten.
Blythman verwijst naar het het succes van de eko-gastronomische benadering van de Slow Food-beweging: deze benadering is namelijk niet doctrinair. De beweging respecteert op kleine schaal geteelde traditionele producten die zich in de loop der tijd hebben kunnen ontwikkelen, ongeacht het feit of ze nu wel of niet biologisch zijn.
Het gehele artikel is te lezen op www.theecologist.com.

Zuid-Afrikaanse wijn rukt verder op

31 augustus 2005

Zuid-Afrika staat in Nederland inmiddels op de tweede plaats van de ranglijst van belangrijkste wijnimportlanden. Op nummer een staat nog steeds Frankrijk. Dat blijkt uit een recent onderzoek van het Centraal Bureau voor de Statistiek.
In 1996 stond Zuid-Afrika nog op een zevende plaats. In de laatste acht jaar is dit land opgeklommen naar de tweede plaats. Hiermee laat het gerenommeerde wijnlanden als Spanje, Duitsland en Italië achter zich.
Ook de Chileense en Australische wijn winnen steeds meer terrein. In acht jaar tijd verviervoudigde het aandeel van Australische wijn en verachtvoudigde het aandeel van Chileense wijn.
In 2004 bedroeg de gemiddelde invoerprijs voor een liter wijn 2,07 euro. De goedkoopste wijn komt uit Duitsland en Zuid-Afrika. Voor een liter wijn uit deze landen werd 1,57 euro betaald. De duurste wijn komt uit Portugal, met een gemiddelde invoerprijs per liter van 3,22 euro.
[bron: www.cbs.nl].

‘Verspilling versproducten moet stoppen’

31 augustus 2005

In een ingezonden brief in het Parool van 30 augustus worden producenten, winkels en consumenten opgeroepen de verspilling van versproducten een halt toe te roepen. Want de verliescijfers in Nederland zijn duizelingwekkend: 1 miljoen kuub afval, 1 miljard euro waardeverlies.
Auteurs van de ingezonden brief zijn Boris van der Ham, kamerlid voor D66, en Marc van den Heuvel, programmaleider bij stichting Agro Keten Kennis. Zij sommen in hun brief de redenen op voor de derving van versproducten. Zo hebben producenten bijvoorbeeld hiermee te maken doordat bij versgesneden groenten stronkjes en puntjes worden weggesneden en in de afvalbak belanden. Supermarkten ‘verliezen’ producten als de houdbaarheidsdatum nadert of er overheen gaat. Afprijzen kan soms nog een optie zijn, anders wordt het product weggegooid. Consumenten gooien versproducten weg als de houdbaarheidsdatum verstreken is, of als een product er bijvoorbeeld niet meer goed uit ziet. Of als er gewoon te veel is ingekocht.
Hoe kunnen bedrijven deze problemen oplossen? De auteurs noemen onder andere: het verbeteren van de logistiek, nog beter inzicht krijgen in de vraag naar producten, nieuwe verpakkingen. Het milieu kan zo enorm profiteren van de forse vermindering van afval, energie en transport, menen de auteurs.
Voor de overheid zien de auteurs ook een taak weggelegd. De overheid moet bijvoorbeeld een ‘strakke kennisagenda’ opstellen. ’Een veelbelovende ontwikkeling is bijvoorbeeld precisielandbouw, waarbij de boer technologie toepast om ieder stukje van zijn akker de juiste hoeveelheid voedingsstoffen te geven en om continu te weten hoe het gewas zich ontwikkelt’. Een andere ontwikkeling is bijvoorbeeld het plaatsen van chips in verpakkingen, die de kwaliteit van de verpakking nauwlettend in de gaten houden.
Tegelijkertijd realiseren de auteurs zich dat ‘enige uitval van versproducten’ altijd wel zal blijven. Maar dan is het zaak om het afval nuttig te besteden. Zo kan afval uit bedrijfskeukens en restaurants omgezet worden tot bio-energie.

Hang naar eerlijker voedsel

31 augustus 2005

Consumenten willen over tien jaar massaal eerlijker en beter voedsel. Dat was de boodschap van foodconsultant Anneke Ammerlaan op het congres ‘De markt voor Food & Health & Retail’ van 30 augustus. Zo valt te lezen op Zibb.
Consumenten willen geen kip die helemaal doorgefokt is op de productie van vlees, maar een goed smakend product dat de tijd heeft gehad zich te ontwikkelen. ‘Het zijn ontwikkelingen die het gedrag gaan beïnvloeden. Nu is er nog een kleine voorlopersgroep die zo naar voeding kijkt,’ aldus Ammerlaan.
Gezondheid van het eten moet straks niet meer in toevoegingen van allerlei vitamines zitten, maar in het product zelf. Ammerlaan denkt dat consumenten daarom in de komende tien jaar een andere houding aannemen. Dit proces komt tot stand doordat mensen elementen overnemen uit hypes die dan langzamerhand voet aan de grond krijgen.
Zo is er door het South Beach Dieet meer aandacht voor de verwerking van voedsel. Volgens Ammerlaan willen consumenten van de toekomst minder geraffineerd eten. ‘Daarbij kopen ze bijvoorbeeld dan vaker echte sinaasappels in plaats van sinaasappelsap. Zover is het echter nog lang niet.’
[bron: Zibb]

Biologisch soulfood

31 augustus 2005

Begin deze zomer werd het Sacred Foods Project in de Verenigde Staten gelanceerd. Hierin werkt de National Catholic Rural Life Conference samen met joodse en islamitische organisaties.

Volgens Debra Kolodny, werkzaam bij Aleph, een joodse organisatie die zich met vernieuwing bezighoudt, hoopt men alle kerkgenootschappen en godsdiensten in de VS bij het project te betrekken. ‘We want to create a large market demand for foods that are environmentally and socially friendly,’ vertelt zij in The Examiner. Een ander doel is om religieuze organisaties, zoals kerken en scholen, aan te moedigen in te kopen bij leveranciers van biologische, lokaal geproduceerde producten. Ook streeft men naar het geven van een religieus predicaat aan bepaalde producten van biologische bedrijven. Denk bijvoorbeeld aan koosjere voeding en vlees dat én halal én biologisch is.

Getatoeëerd fruit

24 augustus 2005

Volgens Bas Groeneweg, directeur van het Mijdrechtse bedrijf Perfotec, is Nederland klaar voor getatoeëerd fruit.
De tatoeages op fruit zullen informatie geven over bijvoorbeeld de herkomst en de productiedatum van het fruit. ‘Onze techniek kun je vergelijken met die van Amerikanen. […] We hebben er een paar jaar aan gewerkt en staan nu pas op het punt om ermee de markt op te gaan’, aldus Groeneweg in het Algemeen Dagblad. Perfotec zegt momenteel in gesprek te zijn met diverse geïnteresseerden om dit systeem in Nederland in te voeren.
[bron: Zibb]

(C) 2008 Zestz - foodtalk. Powered by WordPress Berichten (RSS) en reacties (RSS)
Design: blueingreen - Uitvoering: Designdok