juli, 2005

Mateus komt met nieuwe rosé in oude fles

20 juli 2005

Mateus Rosé, bekend van z’n platte, ovale fles, is onlosmakelijk verbonden met de jaren zeventig. Maar het merk maakt een comeback.

Binnenkort komt de Portugese Mateus – na zestig jaar – met een nieuwe rosé: Mateus rosé Tempranillo. Deze rosé is rozer van kleur en komt in de welbekende fles die in plaats van groen doorzichtig zal zijn.

Delicatessenbar Envy

20 juli 2005

Binnenkort opent in Amsterdam Envy, een soort van ‘delicatessenbar’, aldus www.good2b.com.

De website van Envy (http://www.envy.nl/) is ‘under construction’, dus moeten we afgaan op andere berichtgeving. Good2b.com meldt: Envy wordt ‘een ontmoetingsplaats in de juiste atmosfeer, waarin de verse producten en goede wijnen centraal staan. […] Als je binnenkomt valt meteen de grote open keuken op, waardoor gasten direct binnenvallen in de wereld van het bereiden van producten. Eén van de wanden bestaat uit 26 koelkasten […], bedoeld als showcases voor wijnen, maar ook voor kazen, worsten, oesters, jammen, chutneys etc. Je kunt bij Envy zowel uitgebreid dineren als aan het einde van de dag na het werk genieten van een mooi glas wijn met een hapje erbij. […] [De] kaart, in de vorm van een traditioneel kladblok waar de ’s morgens vers binnengekomen producten met de hand op beschreven staan, bestaat niet uit traditionele voor-, hoofd- en na gerechten, maar uit gerechten met de grote van een tussengerecht.
Good2be doet erg geheimzinnig over de locatie van dit restaurant, maar op Iens.nl valt te lezen dat het gevestigd is op de Prinsengracht 381 in Amsterdam.

Jeffrey Steingarten: ‘Spaanse topchefs zetten de toon’

20 juli 2005

In het zojuist uitgekomen Bouillon!, cultureel gastronomisch magazine, staat een interview met de Amerikaanse foodwriter Jeffrey Steingarten.

Dit is alweer het zevende nummer van Bouillon!. Het blad kent een gezonde groei in abonnementen, aldus hoofdredacteur Will Jansen, maar het komt toch ruim tekort om het nog lang op het eigen houtje vol te houden. Zeker als het tijdschrift advertentieonafhankelijk wil blijven bestaan.
Tja, welk blad kan niet zonder advertenties? Bouillon! presteerde het om dit nummer een advertorial van Schmidt Zeevis, die in nummer zes nog een artikel aanbood (c.q. had gesponsord) als redactionele bijdrage op te nemen.
Dit is het enige minpuntje in het zeer gevarieerde nummer. Zo krijgen we een kijkje achter de schermen van de backstage keuken van Lut De Clercq, die kookte voor onder andere rockers, heavy metal bands, hiphoppers en jazzmusici.
Verder een vermakelijk verhaal over de vraatzucht bij het Vaticaan. Johannes Paulus brak met deze eeuwenoude traditie door – evenals in zijn jeugd – weer simpele en sobere maaltijden in te voeren. Daar lijkt nu verandering in te komen met de komst van een nieuwe paus, die bekendstaat om zijn voorliefde voor de Duitse keuken.
Hoogtepunt van het nummer is een interview met Jeffrey Steingarten, Amerika’s bekendste foodwriter. Daarin geeft hij aan wel een periode in Spanje te willen doorbrengen, al zal hij Manhattan nooit verlaten. Spaanse topchefs geven namelijk op dit moment de gastronomische toon aan, meent Steingarten. ‘Ze doen dat op zo’n overtuigende wijze dat ik meen dat ze Frankrijk verward achterlaten. Frankrijk heeft de nouvelle cuisine leven ingeblazen en is daarna op hoog niveau blijven koken; maar voor echte, inspirerende maaltijden moet je in Spanje zijn. Het is van daaruit dat invloeden gestuwd worden; niet vanuit Frankrijk.’ In deze bewering staat de foodwriter niet alleen; ook de rode Michelinggids spotte deze trend.

Drie trends voor de supermarkt

20 juli 2005

In New York vond onlangs de 51ste Summer Fancy Food Show plaats. Phil Lempert, food editor van NBC’s ‘Today’ show, noteerde de trends.

Op deze vakbeurs voor het supermarktwezen waren 100.000 food- en drankproducten te zien. Phil Lempert signaleerde drie trends:

• Trend 1: Indulgence meets health
Many products are being reformulated — a “nutritional correction” if you will — to reduce fat, remove trans fats and high-fructose corn syrup in order to create a better nutritional profile. Many products are also touting their antioxidant content to jump on the latest research findings which show that foods that are rich in antioxidants can help prevent some cancers, heart disease and also slow the aging of our skin.’

• Trend 2: Back to nature
We counted over 250 new products that tout their organic, toxin-free or hormone-free heritage. In addition to delivering products that generally taste better, these brands tend to be better for the environment and better for our bodies.’

• Trend 3: Convenience comes to gourmet
No one seems to have time to cook any more, but with the global influences in cuisine and the rise of celebrity chefs, we all want to cook like Julia Child – but do it in under 20 minutes. Delicate flavors meet modern technology as the packaging and manufacturing processes introduce new products that cook up easily and in a matter of minutes while using fewer preservatives or artificial ingredients.’

Kool maakt na snijden extra gezondheidsstoffen

20 juli 2005

Het industriële snijden van koolsoorten als broccoli, spruitjes, witte en rode kool tot panklare producten blijkt de aanmaak van gezondheidsbeschermende stoffen in deze groenten te bevorderen. Dat blijkt uit onderzoek van de Wageningen Universiteit.

De levensmiddelentechnologen Ruud Verkerk en Matthijs Dekker van Wageningen Universiteit constateren dat de gehaltes van sommige zogenaamde glucosinolaten één of twee dagen na het snijden aanzienlijk zijn toegenomen. Glucosinolaten zijn een verzamelnaam voor zwavelhoudende stoffen in planten van de familie van de kruisbloemigen. De stoffen hebben bij proefdieren laten zien dat ze aanzienlijke bescherming kunnen bieden tegen het ontstaan van kanker.
Als de kool tot reepjes van enkele millimeters dik is gesneden of tot kleine roosjes, zoals bij broccoli, blijven de gehaltes aan de glucosinolaten aanvankelijk veelal gelijk. Maar deze nemen na een dag sterk toe, zo stellen Verkerk en Dekker vast. Na twee dagen is bij sommige koolsoorten de aanvankelijke hoeveelheid glucosinolaten verdubbeld en voor sommige glucosinolaten zelfs vertienvoudigd.
Dekker: ‘We vermoeden dat het snijden van de groente voor de plant lijkt op insectenvraat. Hierdoor gaat de plant, net als in de natuur, extra glucosinolaten aanmaken voor bescherming van zichzelf’.
Uit onderzoek naar glucosinolaten blijkt ook dat de verschillende koolrassen en soorten in ongesneden vorm een variatie van meer dan honderdvoud in de gehaltes glucosinolaten laten zien.
De industriële verwerking van groente kan bestaan uit milde behandelingen zoals het wassen, snijden en verpakken van de groente. Snijden van kool heeft dus een gunstig effect op de gehaltes glucosinolaten. De meeste industriële processen waarbij hitte wordt gebruikt geven echter verliezen van glucosinolaten. Bij conserveren tot groente in blik en pot blijkt het grootste gedeelte van deze stoffen afgebroken te worden. Bij mildere verhittingsstappen zoals blancheren voordat de groente ingevroren wordt, blijft het grootste deel van de glucosinolaten wel intact.
Ook de consument thuis bepaalt hoeveel van de gezonde stofjes er uiteindelijk in het voedsel op het bord terechtkomen. Bij koken kunnen de stoffen voor een groot deel uitlekken in het kookvocht. Lang koken met veel water geeft dan ook de meeste verliezen. Kort koken of koken in de magnetron zonder of met weinig water geeft het beste behoud, aldus de onderzoekers.

[Bron: www.wur.nl]

Romantisch picknicken in Rotterdam

20 juli 2005

Op 14 augustus is voor de negentiende keer de ‘Dag van de Romantische Muziek’ in ‘Het Park aan de Maas’ bij de Euromast.

Om 12 uur begint de Dag van de Romantische Muziek met een openingsconcert op het hoofdpodium. Vanaf 13 uur zijn er meer dan veertig concerten uitgevoerd op zeven podia verspreid over het park. Het meest romantische deel van de dag, het Maanlichtconcert, begint om 21.30 uur, als de schemering is ingevallen.
Vast onderdeel van deze dag is de picknick. In heel het park strijken bezoekers neer om te drinken en te eten. Ook zijn er verschillende ‘restaurants’ waar je aan kunt schuiven.
Als je in de buurt van een van de vele podia zit, valt er veel te luisteren, maar er is ook veel te zien. Verschillende bezoekers, gekleed in een romantische outfit, flaneren over de wandelpaden. Oude tijden herleven.

Een gouden maaltijd

13 juli 2005

Sinds kort is het mogelijk om via Goudengids.nl online eten te bestellen bij honderden bezorgrestaurants die zich presenteren via HapGids.nl.

Vanaf de resultaatpagina en de detailpagina van deze bedrijven op de site van Gouden Gids kunnen gebruikers met één klik tot een bestelling overgaan. Dat kon al bij HapGids zelf. Door de samenwerking met Gouden Gids verwacht men dat de groei nog sneller zal verlopen.
Het overgrote deel van de afhaalrestaurants die Gouden Gids momenteel toont in resultaten is nog niet aangesloten, zo blijkt uit een kleine steekproef.
[via www.planet.nl]

IKEA komt met eigen foodlijn

13 juli 2005

IKEA verkoopt in haar winkels wereldwijd al 150 Zweedse foodproducten. Het bedrijf wil echter producten in een eigen IKEA-foodlijn gaan verkopen. Ook kant-en-klaar maaltijden staan op stapel.

Onder het label komen Zweedse evengreens als gehaktballen, haring en Knäckebrod. Binnen een paar jaar moet dertig procent van het foodassortiment uit IKEA-producten bestaan.
[bron: business.scotsman.com]

Pitloze avocado op de markt

13 juli 2005

Binnenkort zijn bij de Bitse supermarktketen Sainsbury’s in Groot-Brittannië pitloze avocado’s te koop.

Deze avocado’s worden aan het eind van het seizoen geleverd, als de avocadoboom geen energie meer heeft om nog een pit te ontwikkelen. Telers lieten deze pitloze avocado’s tot nu toe aan de bomen hangen, als traktatie voor de vogels. Over een maand zijn ze echter in een verpakking van zes à zeven stuks verkrijgbaar bij Sainsbury’s.

Appelallergie in kaart gebracht

13 juli 2005

Minder-allergene appelrassen zijn een stap dichterbij gekomen dankzij een promotieonderzoek van Zhongshan Gao, onderzoeker bij Wageningen Universiteit.

Ongeveer twee procent van de West-Europese bevolking leidt aan appelallergie. Door genetische data te combineren met de resultaten van huidpriktesten bij allergische patiënten zijn de genen in appels in kaart gebracht die betrokken zijn bij deze allergie. De uitkomsten zijn ook bruikbaar voor genetisch onderzoek in andere fruitsoorten zoals peer en perzik omdat deze overeenkomstige allergenen bevatten.

(C) 2008 Zestz - foodtalk. Powered by WordPress Berichten (RSS) en reacties (RSS)
Design: blueingreen - Uitvoering: Designdok