Marjan Ippel lanceert
‘What (not) to eat 2010′

Zestz’ huisfoodtrendwatcher Marjan Ippel heeft het eerste foodstijlboek voor de consument uitgegeven: What (not) to eat 2010. Een gesprek over foodtrendwatching, mode en eten, haar nieuwe boek en de trends voor 2010.

Al jaren schrijft Marjan Ippel in tijdschriften en kranten over eten en drinken. ‘Niet enkel door nieuwe restaurantjes of eetwaren te spotten, maar door nieuwe ontwikkelingen altijd in te bedden in bepaalde tendensen. Dat ben ik tweeëneenhalf jaar geleden ook op mijn eigen website www.talkinfood.nl gaan doen. De eerste site die foodtrends signaleert, analyseert en duidt voor de consument.’ De lancering van de foodtrendwebsite markeert voor haar dan ook het officiële begin van haar carrière als foodtrendwatcher. ‘De meeste trendwatchers richten zich vooral op de industrie aan wie zij consulten geven. Ik richt mij vooral op de consument en ben daardoor eigenlijk wel een buitenbeentje.’

Twitter en trends
Internet heeft haar vak gemakkelijker gemaakt. ‘Vooral sociale media als Twitter stellen mij in staat om de hele wereld af te schuimen naar nieuwe trends en te communiceren met de “bron” van deze trends.’ Internet vormt geen bedreiging, want het gaat niet alleen om het presenteren van de hottest new thing. Het gaat Ippel juist om het vermogen daar een analyse, een visie en inzichten op los te laten. Om verbanden te leggen met andere ontwikkelingen in de maatschappij, economie en politiek. ‘Dát is je meerwaarde; dat maakt je tot trendwatcher. En daarvoor heb je méér nodig dan een internetaansluiting en een foto op een virtueel smoelenboek.’

Toprestaurants letten op de onderbuik
Naar foodtrends speuren is niet alleen de toprestaurants in de gaten houden, maar vooral ook kijken wat er zich in de ‘onderbuik’ van de foodwereld afspeelt​. ‘Juist ook toprestaurants houden de “onderbuik” in de gaten,’ zegt Ippel. ‘Het is net als met mode: nieuwe ontwikkelingen beginnen vaak niet aan de top, maar op straat, aan de rafelranden, in undergroundsituaties. De kracht van toprestaurants is dat ze deze ontwikkelingen tijdig oppikken en er hun eigen draai aan geven. Precies zoals top fashiondesigners dat doen.’

Food als fashion statement
Food is volgens Ippel net als mode een fashion statement. Een manier om je imago te ondersteunen. ‘Wat je (niet) eet, bepaalt wat je (niet) bent. Er zijn heel veel verbanden te leggen tussen wat er gebeurt in de mode en wat er gebeurt in food. Ik legde eens aan iemand uit wat ik deed en die riep spontaan: “Maar dan ben jij de Carrie Bradshaw in food!” En ik vond dat zij daar gelijk in had. Carrie uit de televisieserie Sex And The City doet met mode wat ik met food doe: ze heeft een oog voor en is verslaafd aan modetrends, zoals ik een oog heb voor en verslaafd ben aan eettrends. Maar ze heeft vooral een belangrijke functie in het op een luchtige en toegankelijke manier doorgeven van die trends aan consumenten. Ze lééft de modetrends, zoals ik de eettrends leef.’

Trendrecepten
En nu ligt daar het eerste boek van Marjan Ippel: What (not) to eat 2010. In eigen beheer uitgegeven, zodat ze het geheel naar eigen inzicht kon maken. Dit foodstijlboek voor consumenten noemt ze ‘een soort The best of Talkin’ Food; Alle 13 Goed. Hoewel er om precies te zijn elf foodtrends in staan.’ Maar ook staaft ze de trends met second opinions van specialisten uit de foodwereld. En om de lezer ook te laten proeven, is de uitgave gelardeerd met recepten.

Wat gaan we eten in 2010?
En tot slot this season’s hottest things:
-> vlees van neus tot staart, maar wel duurzaam vlees van gelukkige beesten en ook niet elke dag en ook niet als hoofditem van de maaltijd.
-> neofastfood: gezond, snel en luxe. Zelfs de nedertopshefs zijn eraan verslingerd en openen hun eigen edelsnackbars met ambachtelijk neofastfood als de gourmetburger en de haute dog.
-> chocoladebacon: twee onmisbare items in de thuiskeuken van 2010: chocolade en bacon en vooral in deze combinatie toptrend.
-> sophistithee: door en naast het hoofdgerecht zetten we mooie Chinese, Zuid-Koreaanse en Taiwanese thee. En bedenk: zwart is het nieuwe groen in thee.
-> nouvelle fusion: nieuwe mixes ‘n matches tussen in de maatschappij aanwezige eetculturen. Een multiculinaire stamboom van onze (post)koloniale geschiedenis.

Zestz mag één exemplaar van What (not) to eat 2010 weggeven. Stuur een mail naar [email protected] o.v.v. ‘Marjan Ippel’. De eerste inzender is de gelukkige. (deze actie is inmiddels afgelopen)

What (not) to eat 2010, Marjan Ippel, 14,50 euro; ISBN 978-94-90142-02-5. Vanaf maandag 16 november verkrijgbaar. Vraag ernaar bij je boekhandelaar.

© Zestz / Ronald de Nijs 2009

Reageer op dit bericht

(C) 2008 Zestz - foodtalk. Powered by WordPress
Entries (RSS) and Comments (RSS) || Design: blueingreen - Uitvoering: Designdok