Zestz
 
Talkin Foodlingo: Gourmetpopcorn revisited
Categorieën: Talkin' Foodlingo

Foodtrendwatcher Marjan Ippel voedt Zestz met nieuw foodlingo. Deze week: Gourmetpopcorn revisited.

In het kader van het verschijnen van de Foodlingo Bijbel een lingo uit de vroege dagen van deze rubriek dat actueler is dan ooit. In mijn trendboek What (not) to eat 2010 signaleerde ik het verschijnsel gourmetpopcorn. Geen aan de eettafel in kabouterpannetjes gepofte maiskorrels, maar gourmet als in ‘premium’. Oftewel: van hemelhoog culinair niveau. Een trendvoorvoegsel dat toen nog vooral in Amerika werd gebruikt om het onderscheid met plebsvarianten in één pennenstreek duidelijk te maken.

Nog geen tien jaar geleden was het een gotspe om het Hoogstaand Culinaire en typisch volksvoedsel in één lingo te bundelen. Na het succes van de gourmetburger van doodgeknuffeld vlees met toppings als truffel, kaviaar, eetbaar goud en eendenleverkrullen, was er echter geen houden meer aan en schoten de gourmetvarianten van alles wat tot dan toe als ‘laag’ bekend stond omhoog. Van gourmetpopcorn tot de haute dog. Haute, nog zo’n onmisbaar bijvoeglijk trendwoord om de paradoxale verbintenis tussen hoog en laag voedsel te bekrachtigen, dat na de States en Londen Amsterdam verovert met de binnenkort door gastrobarman Ron Blaauw te openen hautedogbar The Fat Dog.

Met de gebruikelijke trendvertraging van zo’n vijf jaar heeft ook de gourmetpopcorn vaste voet aan Europese grond gekregen. De met gemalen pepers, Tahiti-vanille, superzaden, gourmetzouten en/of ahornsiroop overdekte gepofte maïskorrels worden inmiddels van Londen tot Barcelona als begeleider van een huisgebrouwen biertje op de bar gezet.

Maar in het Parijse elfde arrondissement opent deze week de eerste popcornboutique, My Crazy Pop. Waar de korrels niet in olie of boter, maar via hete lucht worden gepoft en vervolgens bedekt met bijvoorbeeld gember of gezouten caramelboter. Het is het zoveelste bewijs dat de Lichtstad momenteel onder zware Amerikaanse culinaire invloeden verkeert.

Opmerkelijk, omdat voor Fransen het in één zin combineren van de begrippen ‘Amerikaans’ en ‘culinair’ tot voor kort un affront was. En des te opmerkelijker nu veel Amerikaanse grootsteedse restaurateurs juist teruggrijpen op een Parijse culinaire traditie waarvan Parijzenaren zelf nauwelijks meer bewust zijn. In plaats daarvan snacken de Lichtstedelingen hamburgers van de foodtruck of Britse gourmetfish-and-chips, en ploppen ze gourmetpopcorn in hun mond.

Is deze niet tijdelijk bedoelde popcornboutique naar de letter van het woord toch een pop-up?

My Crazy Pop, 15 Rue Trousseau, Parijs.

(foto: gourmetpopcorn met gember, caramel en zwart sesamzaad van www.479popcorn.com uit What (not) to eat 2010)

Bestel de Foodlingo Bijbel (ISBN 978-94-91086-00-7) via www.foodlingobijbel.nl of vraag erom in je favo indie (buurt)boekhandel.

© Zestz / Marjan Ippel 2014

Powered by: Talkin’ Food, je personal foodtrendshopper, ook te volgen via twitter.com/talkinfood

  • NuJIJ
  • Hyves
  • Facebook
  • Twitter
  • email

Reageer