Albert Heijn lanceert website voor kinderen: Hamsterwereld

Met de site wil de supermarktketen inhaken op de afnemende kennis van kinderen over de oorsprong van voeding. Of is het toch pure kindermarketing?
 
Op hamsterwereld.nl vervullen de hamsters van de Hamsterweken de hoofdrol. ‘Wat is een mango? Waar groeit ananas? Uit welk land komt spaghetti? Veel kinderen hebben geen flauw idee,’ vermeldt de website. ‘Reden voor de drie hamsters Tess, Eddie en Gijs om uit te zoeken waar producten vandaan komen en hoe ze gemaakt worden.’
Kinderen van 4 tot 10 jaar kunnen hun avonturen volgen via games, reisverslagen, knutsels en e-cards.

Afnemende kennis over oorsprong van voeding
Met de website wil Albert Heijn inhaken op de afnemende kennis van kinderen over de oorsprong van voeding. Veel kinderen denken dat patat wordt gemaakt van friet, dat een aardappel aan de boom groeit en dat een mango snoep is. Telkens als het weer hamsteren geblazen is bij Albert Heijn wordt een nieuwe ontdekkingsreis toegevoegd aan de site.

Kindermarketing
Het ict-vakblad Emerce zet vraagtekens bij dit nobele doel van de grootgrutter en vroeg woordvoerder Jan Christiaan Hellendoorn van Albert Heijn om een reactie. ‘Nee, we hebben niet iemand in dienst die zich specifiek met kindermarketing bezighoudt,’ zegt Hellendoorn tegen Emerce. ‘Wij richten ons op gezinnen. En kinderen zijn onderdeel van die gezinnen.’ ‘We introduceerden jaren geleden al de kinderwinkelwagentjes.’ Voor Emerce is het wel duidelijk: ‘Het achterliggende doel is hartstikke commercieel.’

Leave a Reply