Duits kunstproject toont kant-en-klaar maaltijden

Een kant-en-klaar maaltijd komt in werkelijkheid niet altijd overeen met de foto op de verpakking.

Tijdens een lunchpauze kocht Samuel Müller (27), woonachtig in Berlijn, wat kant-en-klaar eten. Wat hij uit de verpakking haalde, vond hij ‘grappig’, vertelt Müller per mail aan Zestz. Hij fotografeerde de inhoud - en raakte verslaafd aan de spanning om uit te vinden of al het moois op de verpakkingen in de supermarkten ook overeenkomt met wat erin zit.

150 uur
Van augustus 2007 tot januari 2008 ging Samuel Müller aan het werk. In totaal besteedde hij 150 uur aan het selecteren, kopen, koken, uitlichten, fotograferen en het op de computer zetten van de foto’s. Na 50 maaltijden wilde hij stoppen, maar een vriend kon hem ervan overtuigen tot 100 te gaan. Het eindresultaat, getiteld Werbung gegen realität, is te zien op www.pundo3000.com.

Binnen houdbaarheidsdatum
Wie bij sommige foto’s denkt dat het eten over datum was, heeft het mis. Alles is binnen de houdbaarheidsdatum gefotografeerd en vervolgens opgegeten. Z’n favoriet was een bonengerecht (’tot m’n verrassing was het heel smakelijk, zelfs koud uit de koelkast’). Maar, benadrukt Muller, met dit project wil hij de producten niet in een slecht daglicht plaatsen. Het enige doel is om zich kritisch bezig te houden met de reclame van nu.

Geen foodkunstenaar
Op z’n website noemt Müller zichzelf journalist en schrijver, maar je mag hem ook kunstenaar noemen. Als Zestz hem vraagt of eten een thema in z’n werk is, antwoordt hij: ‘misschien’. Hij is in elk geval ‘geen foodkunstenaar of zoiets’. Wel houdt hij van ‘lekker eten’. Maar waar het vooral om gaat: hij en zijn pundo3000-partner - ‘we zijn met z’n tweeën’ - zijn erin geïnteresseerd te laten zien wat iets écht is.

Werbung gegen realität: www.pundo3000.com

© Zestz 2008

Leave a Reply