Franse versmarkt Rungis groeit nog steeds

Met dank aan de verkoop van exclusieve producten en de toenemende mondialisering.

Rungis, bij Parijs, is de grootste versmarkt ter wereld. Hier komen restaurateurs en deli’s op de exclusieve kwaliteitsproducten af. Toch wordt deze ‘buik van Parijs’ steeds meer bepaald door de eenheidssmaak van supermarkten en handelshuizen, meldt NRC Next. En die ontwikkeling heeft weer een paradoxaal effect op Rungis: de versmarkt wordt snel internationaler. De producten komen van overal en vinden per boot, vrachtauto en vliegtuig hun weg naar alle uithoeken van de wereld. Vorig jaar groeide het aantal inkopers op Rungis met 4 procent. Met dank aan nieuwe buitenlandse klanten: hun aantal nam met 23 procent toe.

Fabriekskippen uit Holland
Toch vind je hier ook fabriekskippen uit Holland, vertelt poelier Olivier Châtelain uit de Parijse voorstad Pavillon-sous-Bois. Het gros van het aanbod heeft volgens hem geen karakter, want tegen lage kosten en op grote schaal geproduceerd via standaardprocessen. ‘De kip is een geglobaliseerd ding geworden’, zegt Châtelain in NRC Next.
En omgekeerd moppert verkoper Jean-Nacer Colsen weer op de moderne viskoper. Sinds de supermarkten vrijwel alleen nog zaken doen met producenten via handelshuizen, is Rungis volgens hem ‘een beetje doodgegaan’. Er wordt meer gekeken naar de prijs, het keuren is minder belangrijk. ‘Voor velen is het genoeg als de vis glanst.’
Ondertussen is Dominique Faye, exporteur van gastronomische producten in Rungis, voortdurend bezig ‘onmogelijke opdrachten te vervullen’. Hij levert voornamelijk aan Franse topkoks van Azië en Rusland tot Parijs. Zo moet de zeekreeft bijvoorbeeld moet uit Bretagne komen, vrouwelijk zijn én eitjes hebben. ‘Dat is vragen om Dior op de versmarkt.’

Lees het hele artikel op www.nrcnext.nl.

Leave a Reply