De Zilveren Lepel nu vertaald

Italiaanse kookbijbel ‘Il Cucchiaio d’argento’ na 57 jaar in het Nederlands verkrijgbaar.

Hoewel ‘Il Cucchiaio d’argento’ (’De Zilveren Lepel’) hét kookboek voor de Italianen is, duurde het nog tot 2005 voordat de Britse uitgeverij Phaidon het boek in vertaling had uitgebracht. Daarmee was het culinaire erfgoed van Italië voor het eerst toegankelijk voor diegenen die het Italiaans niet machtig zijn. Met succes. Inmiddels verschenen ook een Duitse en Franse editie, en nu is Nederland aan de beurt. De Nederlandse editie werd op 3 oktober gepresenteerd in het Hilton Amsterdam.

Kookboek verschijnt bij design- en architectuurtijdschrift
Even terug naar 1950. In dat jaar kwam de eerste druk van ‘Il Cucchiaio d’argento’ uit. Het boek verscheen bij Domus, het bekende design- en architectuurtijdschrift. Het werd direct Italië’s bestverkochte kookboek, vooral omdat de uitgever allerlei kookexperts de opdracht had gegeven om overal in Italië honderden traditionele recepten te verzamelen en alle regionale specialiteiten waren opgenomen.
In al die jaren worden de recepten en technieken steeds aangepast om rekening te houden met de moderne tijd zonder de principes van de Italiaanse keuken uit het oog te verliezen.

Receptuur uitgebreider dan oorspronkelijke editie
Toen de Engelse vertalers aan het werk gingen, bleek al snel dat de 2000 recepten niet zonder aanpassing waren over te nemen. Noord-Europese kookboeken bevatten in de receptuur veel gedetailleerder uitleg dan Italiaanse. Om dat op te lossen zijn de oorspronkelijke Italiaanse recepten veel dichter in de buurt gebracht van wat Noord-Europese lezers verwachten. En omdat verschillende ingrediënten niet makkelijk buiten Italië te koop zijn, worden ook alternatieven vermeld. Die werkwijze is ook voor de Nederlandse vertaling gevolgd.

Extra menu’s
Het laatste deel van het boek bevat een collectie menu’s met kenmerkende gerechten van bekende Italiaanse koks plus nog eens negen menu’s van de beste Italiaanse restaurants en chefkoks buiten Italië. Topkok Mario Uva en Roberto Payer, general manager van het Hilton Amsterdam, vertegenwoordigen daarbij ons land.

De zilveren Lepel. Uitgeverij Van Dishoeck. Tot 1 januari 2008 € 39,95 daarna € 45,-

Lees ook: ‘De Zilveren Lepel niet aan te slepen

Reageer op dit bericht

(C) 2008 Zestz - foodtalk. Powered by WordPress
Entries (RSS) and Comments (RSS) || Design: blueingreen - Uitvoering: Designdok