Zestz
 
Talkin’ Foodlingo: Taughetti
Categorieën: Talkin' Foodlingo

Foodtrendwatcher Marjan Ippel voedt Zestz met nieuw foodlingo. Deze week: Taughetti.

Het is een trend op zich dat voedselproducenten hun eigen product als ‘De Nieuwste Foodtrend’ in de markt zetten. En waarom zouden zij dat niet doen, zolang een en ander mediabreed wordt overgenomen, waardoor hun self fulfilling prophecy vanzelf in vervulling lijkt te gaan?

Het Nijmeegse Evers Specials BV kreeg afgelopen zomer diverse media mee met zijn Taughetti, die via het nieuwste marketingvehikel – een foodtruck – op de plaatselijke Vierdaagse werd geïntroduceerd. ‘Taughetti,’ lazen we daags na die introductie, ‘is de Nieuwste Foodtrend.’ Logisch, immers de producent zegt het zelf. En die kan het weten, want die produceert het. Dus hij staat aan de bron van dit nieuws. Waarmee het bronnenonderzoek succesvol is afgerond.

Taughetti wordt door Evers Specials BV de koolhydraatvrije variant van de Italiaanse spaghetti genoemd. Een knap staaltje marketinglingo, want het betreft hier de old school taugé, zoals deze al sinds pakweg de jaren zeventig in de Nederlandse groenteschappen ligt. Het enige verschil is dat de knapperige bonenscheuten ditmaal niet als groente worden vermarkt, maar als koolhydratenvervangers. ‘Door pasta (spaghetti) in Italiaanse gerechten te vervangen door taugé ontstaan knapperige creaties met een Aziatische twist,’ aldus foodtrendexpert Evers Specials BV, die eraan toevoegt: ‘Daarnaast past Taughetti bij de trend om gezond maar vooral ook lekker te eten.’ Zo stond onder meer te lezen in de Restaurantkrant.

Met deze Nieuwste Foodtrend kunnen we 2013 nu al uitroepen tot het jaar van de foodlingofusions. Een product krijgt in deze trend een make-over door er een nieuwe naam op te plakken. Bij voorkeur via het creatief fuseren van twee bestaande namen. Hoewel een geheel nieuw product ook op deze manier aan zijn naam kan komen, getuige dé foodhype van 2013, de cronut (voor wie het nog niet weet: een fusie tussen een croissant en een donut).

Het succes van deze naamgevingsmethode is overigens even wisselend als dat van het uitroepen van je eigen product tot De Nieuwste Foodtrend. Denk: swapignon.

Taughetti.com/Tauge.de

© Zestz / Marjan Ippel 2013

Powered by: Talkin’ Food, je personal foodtrendshopper, ook te volgen via twitter.com/talkinfood

  • NuJIJ
  • Hyves
  • Facebook
  • Twitter
  • email

Reageer