Frisdrankfabrikanten stoppen met kinderreclame

Frisdrankfabrikanten zetten een punt achter reclame voor kinderen. Dat geldt ook voor de verkoop van fris of sap op basisscholen, tenzij de schoolleiding hier zelf om vraagt.
De Europese Unie van Drankfabrikanten Unesda, waarbij ook de vereniging Nederlandse Frisdranken Industrie (NFI) is aangesloten, heeft die toezegging gedaan, meldt nu.nl. Op die manier willen bedrijven als Unilever, Coca-Cola Europe en Pepsi Europe meehelpen het groeiende overgewicht van kinderen stop te zetten. Daarmee hebben ze gehoor gegeven aan de oproep van Europees Commissaris Kyprianou (Gezondheid). Een op de vier kinderen in de Europese Unie is te zwaar, meldde de commissaris nog onlangs. ‘De zware tieners van vandaag zijn de hartpatiënten en diabeten van morgen’, waarschuwde hij.
De drankenindustrie spreekt van een grote stap voorwaarts, die nu uitgevoerd en gecontroleerd moet worden. ‘Het is de eerste keer dat de grote drankfabrikanten in Europa samen hun verantwoordelijkheid opnemen voor de verkoop aan kinderen en scholen,’,aldus Stephen Kehoe, vice-voorzitter van Pepsi Europe.
Reclames maar ook zinnetjes als ‘Zeg dat je ouders dit drankje kopen’ zijn vanaf nu verleden tijd.
Voor scholen in het voortgezet onderwijs komen speciale automaten, meldt nu.nl. Jongeren kunnen daar naast het fris ook kiezen voor sap en water. Op de automaten ontbrekt straks reclame. Wel komen er plaatjes en slogans voor een gezonde levensstijl en een gebalanceerd dieet.

Leave a Reply