© Zestz 2008
Foto: Zestz
]]>VINOO Awards
John Beeren van Alliance Gastronomique verzorgt op deze dag de uitreiking van de eerste VINOO Awards voor de lekkerste wijn. Een eervolle vermelding gaat naar de wijn die de Star Award in de wacht sleept. Deze wijn wordt gekozen door een panel van bekende Nederlanders.
VINOO WIJNtrein
Een speciale VINOO WIJNtrein rijdt ’s middags en ’s avonds door Nederland om bezoekers op te halen en weer thuis te brengen. Drink onderweg een glas wijn met wijnschrijver Harold Hamersma; hij signeert aan boord zijn onlangs verschenen wijnboeken.
Korting voor Zestz-lezers
Lezers van Zestz krijgen 5 euro korting op de toegangsprijs. Je betaalt 20 euro (i.p.v. 25 euro) voor het evenement. Reserveer je toegangskaart(en) en treinkaartje(s) via de website van VINOO. Vermeld in het reserveringsformulier de actiecode ‘ZE111’. Toegangskaarten krijg je per post toegezonden.
© Zestz 2008
VINOO Wine Tasting Event: www.vinoo.eu/event
]]>Koffiecultuur in opkomst
Twee van de drie bezochte verkooppunten blijven nog teleurstellen. Toch heeft koffie-expert Barend Boot voor het eerst in jaren wel het idee dat er enig licht aan de horizon gloort. ‘Koffie buiten de deur is ook in Nederland sterk in opkomst. Je ziet steeds meer trendy espressobars, waar aandacht is voor kwaliteit en diversiteit. Daar is sprake van een koffiecultuur in opkomst.’ Minder te spreken is Boot over de ‘gewone’ horeca: hier blijft koffie een ondergeschoven kindje met veelal ondeskundig en ongeïnteresseerd personeel.
Hogere waardering voor de espresso
‘Opvallend is dit jaar de veelal hogere waardering voor de espresso, die vooral in de steden in een steeds kleiner volume wordt gezet. Ook vind ik het typerend dat de zetmethode voor de gewone koffie, of zoals ook wel wordt gezegd een lungo, het laagste werd gewaardeerd,’ zegt Barend Boot in het AD. En een aspect verwonderde hem evenzeer: ‘Opvallend vind ik verder het aantal ondernemers dat zegt zelf geen koffie te drinken. Hoe kun je dan een oordeel vormen over wat je schenkt?’
Nationale Koffietest 2008 van het AD: www.ad.nl/koffietest
© Zestz 2008
]]>Geen varkensvet
Marhaba Foods hanteert voor de producten ‘de strengste halalvoorschriften ter wereld, die van Maleisië. Het productieproces is verder gecertificeerd en elk product heeft een halalcertificaat,’ zegt verkoopdirecteur Gjalt Landman in Trouw. Het zegeltje op de verpakking betekent dat de chocolade, koek en kauwgom van Marhaba geen sporen van varkensvetten bevatten en ook geen ingrediënten die mogelijk gemaakt zijn van varkensresten, zoals gelatine. Bovendien zijn kleurstoffen, vetten en stabilisatoren vervangen door plantaardige alternatieven.
Een miljoen moslims
Landman gelooft er wel in: alleen in Nederland wonen al ruim een miljoen moslims. Tel daar nog Frankrijk (7 miljoen), Duitsland (3 miljoen) en Engeland (2 miljoen) bij op. Nu moet hij alleen nog de inkopers van de supermarkten interesseren. Eigenlijk staat halal voor dezelfde uitdaging als biologisch tien jaar geleden, aldus Landman in Trouw.
© Zestz 2008
]]>© Zestz 2008
Powered by: Talkin’ Food, je personal foodtrendshopper
]]>© Zestz 2008
[bron: Katholiek Nederland]
]]>© Zestz 2008
]]>Gezond eten
Oorspronkelijk was Jamie Oliver gevraagd om zijn restaurantconcept Fifteen in Dubai te introduceren. Maar voor Dubai, met zo weinig werkloosheid, vond hij het concept niet geschikt. Fifteen leidt werkloze jongeren op tot kok. In plaats daarvan richt de Britse tv-kok en ondernemer zich nu op twee restaurants die ‘eenvoudig, relaxed en niet-pretentieus’ moeten worden - heel anders dan bijvoorbeeld het restaurant van zijn Britse collega Gordon Ramsay in Dubai. Jamie’s restaurants richten zich op ‘betaalbare luxe en gezond eten’.
© Zestz 2008
[bron: The National]
Foto: Vic
]]>© Zestz 2008
]]>