zestz Food trends en culinair nieuws 2008-10-25T22:16:46Z WordPress https://www.zestz.nl/?feed=atom <![CDATA[Lintje voor topkok Toine Smulders]]> https://www.zestz.nl/?p=2760 2008-10-25T18:17:49Z 2008-10-25T22:16:46Z Toine Smulders van restaurant Villa Copera in Tolkamer is vrijdag onderscheiden tot Ridder in de Orde van Oranje Nassau. Hij krijgt de onderscheiding voor zijn verdiensten voor de gemeente Rijnwaarden. Zo trekt Smulders’ restaurant vele bezoekers naar de gemeente. En voor zijn gerechten gebruikt hij veel lokale producten. In mei werd hij tijdens een kookwedstijd in Dubai wereldkampioen.

© Zestz 2008

Foto: Zestz

]]>
0
<![CDATA[VINOO Wine Tasting Event]]> https://www.zestz.nl/?p=2692 2008-10-25T09:08:29Z 2008-10-25T09:00:07Z Op zaterdag 1 november organiseert online wijncommunity VINOO een groots evenement in Amsterdam. In The Amsterdam Convention Factory staan vanaf 15 uur meer dan 350 verschillende wijnen klaar om te proeven. Geniet ondertussen van fingerfood of WIJNdiner en luister naar ‘wijnmuziek’. Verder kun je op een culiplein terecht voor onder andere kookdemo’s, een ‘aromajockey’, wijnveiling, snelcursus wijnproeven, waterproeverij en verschillende workshops.

VINOO Awards
John Beeren van Alliance Gastronomique verzorgt op deze dag de uitreiking van de eerste VINOO Awards voor de lekkerste wijn. Een eervolle vermelding gaat naar de wijn die de Star Award in de wacht sleept. Deze wijn wordt gekozen door een panel van bekende Nederlanders.

VINOO WIJNtrein
Een speciale VINOO WIJNtrein rijdt ’s middags en ’s avonds door Nederland om bezoekers op te halen en weer thuis te brengen. Drink onderweg een glas wijn met wijnschrijver Harold Hamersma; hij signeert aan boord zijn onlangs verschenen wijnboeken.

Korting voor Zestz-lezers
Lezers van Zestz krijgen 5 euro korting op de toegangsprijs. Je betaalt 20 euro (i.p.v. 25 euro) voor het evenement. Reserveer je toegangskaart(en) en treinkaartje(s) via de website van VINOO. Vermeld in het reserveringsformulier de actiecode ‘ZE111’. Toegangskaarten krijg je per post toegezonden.

© Zestz 2008

VINOO Wine Tasting Event: www.vinoo.eu/event

]]>
0
<![CDATA[Doppio Espresso wint AD Koffietest]]> https://www.zestz.nl/?p=2747 2008-10-25T12:43:07Z 2008-10-25T08:41:12Z Groningse trendy espressobar Doppio Espresso heeft de AD Nationale Koffietest 2008 gewonnen. ‘Mijn vader kwam veel in Zwitserland en Italië. Daardoor ben ik van jongs af opgegroeid met espresso,’ zegt Peter van Eijl (24), eigenaar van Doppio Espresso, in het AD. Hij drijft de winnende espressobar (foto) in de Groningse Brugstraat samen met commercieel manager Jonathan Teoh (25) en barista Eva Boerema (17).

Koffiecultuur in opkomst
Twee van de drie bezochte verkooppunten blijven nog teleurstellen. Toch heeft koffie-expert Barend Boot voor het eerst in jaren wel het idee dat er enig licht aan de horizon gloort. ‘Koffie buiten de deur is ook in Nederland sterk in opkomst. Je ziet steeds meer trendy espressobars, waar aandacht is voor kwaliteit en diversiteit. Daar is sprake van een koffiecultuur in opkomst.’ Minder te spreken is Boot over de ‘gewone’ horeca: hier blijft koffie een ondergeschoven kindje met veelal ondeskundig en ongeïnteresseerd personeel.

Hogere waardering voor de espresso
‘Opvallend is dit jaar de veelal hogere waardering voor de espresso, die vooral in de steden in een steeds kleiner volume wordt gezet. Ook vind ik het typerend dat de zetmethode voor de gewone koffie, of zoals ook wel wordt gezegd een lungo, het laagste werd gewaardeerd,’ zegt Barend Boot in het AD. En een aspect verwonderde hem evenzeer: ‘Opvallend vind ik verder het aantal ondernemers dat zegt zelf geen koffie te drinken. Hoe kun je dan een oordeel vormen over wat je schenkt?’

Nationale Koffietest 2008 van het AD: www.ad.nl/koffietest

© Zestz 2008

]]>
0
<![CDATA[Pernod Absinthe]]> http://test.www.zestz.nl/?p=2520 2008-10-24T04:51:07Z 2008-10-24T04:45:38Z De absint is ontwikkeld naar het originele recept van zo’n 200 jaar geleden. Toen het gifgroene drankje in 2004 weer in Nederland mocht worden verkocht, was het een hype. Maar zo hot als het cultdrankje ooit was in de 19e eeuw, is het nooit meer geworden. Op bevel van de Franse overheid moest de productie van Pernod Absinthe in die roemruchte periode worden gestaakt. Het drankje zou menigeen - vooral kunstenaars - tot waanzin hebben gedreven. Het recept is nu weer uit de kast gehaald. De niet-gezoete Pernod Absinthe wordt gedronken met koud water en suiker volgens een ritueel geschonken: het suikerklontje wordt op een speciaal geperforeerd lepeltje gelegd en er wordt ijskoud water overheen gegoten.

]]>
0
<![CDATA[Halal A-merk komt eraan]]> https://www.zestz.nl/?p=2715 2008-10-24T05:04:50Z 2008-10-24T04:35:54Z Het Nederlandse Marhaba Foods wil het eerste, wereldwijde A-merk worden voor halalproducten. Deze producten zijn in het Nederlandse supermarktschap nauwelijks te vinden. En als ze verkrijgbaar zijn, vraagt de consument zich af in hoeverre een reep of koek echt halal is. Een A-merk schept duidelijkheid. Maar zo’n merk is er nog niet. Tenminste niet in ons land. Marhaba springt nu in dit gat. En wil ook moslims wereldwijd bedienen.

Geen varkensvet
Marhaba Foods hanteert voor de producten ‘de strengste halalvoorschriften ter wereld, die van Maleisië. Het productieproces is verder gecertificeerd en elk product heeft een halalcertificaat,’ zegt verkoopdirecteur Gjalt Landman in Trouw. Het zegeltje op de verpakking betekent dat de chocolade, koek en kauwgom van Marhaba geen sporen van varkensvetten bevatten en ook geen ingrediënten die mogelijk gemaakt zijn van varkensresten, zoals gelatine. Bovendien zijn kleurstoffen, vetten en stabilisatoren vervangen door plantaardige alternatieven.

Een miljoen moslims
Landman gelooft er wel in: alleen in Nederland wonen al ruim een miljoen moslims. Tel daar nog Frankrijk (7 miljoen), Duitsland (3 miljoen) en Engeland (2 miljoen) bij op. Nu moet hij alleen nog de inkopers van de supermarkten interesseren. Eigenlijk staat halal voor dezelfde uitdaging als biologisch tien jaar geleden, aldus Landman in Trouw.

© Zestz 2008

]]>
0
<![CDATA[Kamelenmelk chocolade]]> https://www.zestz.nl/?p=2726 2008-10-24T06:48:48Z 2008-10-23T22:10:17Z Trendfoodwatcher Marjan Ippel voedt Zestz met nieuw foodlingo. Deze week: kamelenmelk-chocolade. De wereldwijde lancering vond woensdag plaats in Dubai - waar anders? Twee jaar werd er met een team van Duitse en Oostenrijkse chocolademakers gewerkt aan de ontwikkeling van de eerste 100% Arabische chocolade van kamelenmelk, gericht op de Arabische smaak. De 70 grams repen kennen zuiver Arabische toevoegingen als dadels, sinaasappels en macadamianoten, maar het pronkstuk is de met goudfolie omwikkelde holle chocoladekameel (130 en 730 gram) die bij ons vast heel kansrijk is rond Sinterklaas-tijd. De naam van de in Dubai zetelende producent Al Nassma verwijst naar een koele woestijnbries - het beoogde effect als je deze volgens insiders nogal zoete chocolade proeft.  

© Zestz 2008

Powered by: Talkin’ Food, je personal foodtrendshopper

]]>
0
<![CDATA[Paus kiest voor biologisch]]> https://www.zestz.nl/?p=2699 2008-10-22T20:52:24Z 2008-10-23T04:19:26Z In de Vaticaanse tuinen in Rome is onlangs een biologische moestuin aangelegd. Hier worden groente en fruit gekweekt die ‘100%’ natuurlijk zijn, meldt de Vaticaanse krant L’Osservatore Romano. De oogst is bestemd voor de eettafel van Benedictus XVI, die bekendstaat als de ‘groene’ paus. In de overige 22 hectare die de Vaticaanse tuinen bestrijken, gebruikt men nog wel kunstmest. De paus hoopt hier verandering in te brengen.

© Zestz 2008

[bron: Katholiek Nederland]

Foto: juandesant (on Flickr absence…)

]]>
0
<![CDATA[‘Verkoop groente- en fruitdrankjes zakt in’]]> https://www.zestz.nl/?p=2702 2008-10-22T15:49:37Z 2008-10-22T22:42:57Z De verkoop van groente- en fruitvervangende drankjes daalt dit jaar met 25 procent. Dat blijkt uit cijfers van marktonderzoekbureau IRI Nederland tot en met week 36. In 2007 kochten we nog voor circa 43 miljoen euro aan fruitshots. ‘Producten als Knorr Vie en Hero Fruit2day zijn in korte tijd populair geworden, maar dit jaar is de klad gekomen in de consumptie,’ schrijft het Agrarisch Dagblad. Redenen voor deze daling worden niet gegeven. Knorr Vie introduceerde onlangs nog een speciale versie voor kinderen, Knorr Vie Kidz.

© Zestz 2008

]]>
0
<![CDATA[Jamie Oliver opent restaurants in Dubai]]> https://www.zestz.nl/?p=2687 2008-10-22T20:20:12Z 2008-10-22T19:53:57Z In 2011 opent Jamie Oliver een Jamie’s Italian en een BBQ-restaurant in Dubai. De Britse chefkok strijkt neer in het luxe nieuwbouwgebied Jumeirah Golf Estates ‘Water’. Hier komen villa’s met keukens die Jamie samen met het Duitse meubelmerk Poggenpohl heeft ontworpen. Ook opent hij hier een filiaal van zijn restaurantketen Jamie’s Italian en een nieuwe BBQ-restaurantformule. De restaurants maken deel uit van een exclusief ‘Life Centre’ voor de omwonenden. Het ‘Life Centre’ omvat daarnaast een sport- en fitnesscentrum, een luxe hotel, maar ook landschapstuinen, zwembaden en een golfbaan. Tevens zijn er plannen voor een ‘Recipes shop’, waar omwonenden terecht kunnen voor ingrediënten, kookdvd’s, recepten en kooklessen.

Gezond eten
Oorspronkelijk was Jamie Oliver gevraagd om zijn restaurantconcept Fifteen in Dubai te introduceren. Maar voor Dubai, met zo weinig werkloosheid, vond hij het concept niet geschikt. Fifteen leidt werkloze jongeren op tot kok. In plaats daarvan richt de Britse tv-kok en ondernemer zich nu op twee restaurants die ‘eenvoudig, relaxed en niet-pretentieus’ moeten worden - heel anders dan bijvoorbeeld het restaurant van zijn Britse collega Gordon Ramsay in Dubai. Jamie’s restaurants richten zich op ‘betaalbare luxe en gezond eten’.

© Zestz 2008

[bron: The National]

Foto: Vic

]]>
0
<![CDATA[Gratis lunch van Tony’s Chocolonely]]> http://test.www.zestz.nl/?p=2497 2008-10-22T05:40:55Z 2008-10-22T04:49:34Z Op 1 november trakteert Tony’s Chocolonely op een gratis lunch voor alle Amsterdammers. Ben je benieuwd hoe chocoladesoep smaakt? Kom dan op 1 november om 12 uur naar de Westergasfabriek in Amsterdam. Hier serveert het eerlijke chocolademerk Tony’s Chocolonely tot 4 uur ’s middags een lunch aan. En Pacific Parc zorgt ook nog eens voor een hartverwarmende borrel. De lunch vindt plaats in het kader van de Fairtrade Week, een landelijke actieweek waarin Stichting Max Havelaar meer bekendheid wil geven aan ‘eerlijke producten’. Zo betaalt Tony’s Chocolonely zijn cacaoboeren een eerlijke prijs voor hun product en zorgt ervoor ze hun werk onder goede omstandigheden kunnen doen.

© Zestz 2008

]]>
0