Zestz
 
payday loans
‘Crowdfeeding’: foodlingo van 2012

Voor de vierde achtereenvolgende keer kozen de culinaire websites Talkin’ Food en Zestz het foodlingo en fauxlingo van het jaar. De vakjury en het grote publiek waren het ditmaal opvallend eens. Foodbuzzwoord van 2012 werd bij beide ‘crowdfeeding’: burgers kopen via een gezamenlijk initiatief rechtstreeks in bij de lokale boer en eetproducent. ‘Broodstaart’, een bruidstaart van brood, krijgt dit jaar de titel fauxlingo.

Culinair buzzwoord
Ook in 2012 werd de Nederlandse taal verrijkt met nieuwe culinaire begrippen. Van ‘wildernisvlees’ (in natuurgebieden boventallig geworden oerdieren als de Schotse Hooglander, door slagers in hapklare brokken verkocht) tot ‘meatzza’ (Nigella Lawsons tegendraadse pizzavariant: gehaktbodem met tomatensaus, mozzarella en basilicum).

Zestz’ huisfoodtrendwatcher Marjan Ippel verklaart wekelijks zo’n trendwoord. Voor het vierde achtereenvolgende jaar oordeelde zij samen met Zestz-hoofdredacteur Ronald de Nijs welk nieuw foodlingo het best de tijdgeest verwoordt en welk een faux pas maakt. Zij kregen hulp van gastjurylid, Parool-journalist Hiske Versprille die in 2012 de term ‘nouveau ruig’ bedacht voor de nieuwe generatie Amsterdamse koks. Unaniem werd gekozen voor ‘crowdfeeding’ als foodlingo van 2012. Marjan Ippel: ‘2012 was het jaar van sociaal eten en van je eigen eetlot in je handen nemen. Crowdfeeding combineert beide tot de vergrotende trap van het voor 2012 op eetgebied zo bepalende crowdfunding en slaat daarmee tegelijk een brug naar 2013.’

Net als de vakjury koos het online publiek voor ‘crowdfeeding’ als foodlingo van het jaar. Ronald de Nijs: ‘Het verhaal – gezamenlijk inkopen bij boer en producent – spreekt een grote groep mensen aan.’

Crowdfeeding
Na het jaar van de worst 2011, stond 2012 in het teken van foodcrowdfunding. Veel eetprojecten werden gerealiseerd dankzij de virtueel rondgaande pet: van De Zoutkamers giftzoutbox tot Natasha Tastachova’s boek ONGEWILD. De consument neemt geen genoegen meer met een afwachtende rol aan de zijlijn, maar wil een emotionele binding met het product. In de woorden van Slow Food-oprichter Carlo Petrini wordt de nieuwe geëngageerde consument zelfs co-producent.

Crowdfeeding, dit jaar gebezigd door het Tilburgse initiatief Goei Eete, verlegt het inkopen van commerciële partijen naar de burger. Met gelijkdenkenden treedt die een-op-een in contact met de lokale boer om zonder tussenpersoon gezamenlijk diens producten af te nemen. Crowdfeeding is daarom hét foodbuzzwoord van 2012. Hiske Versprille: ‘Directe lijnen naar de boer waren al jaren aantrekkelijk, maar door online gezamenlijk inkopen te doen, ligt “kwaliteit tegen inkoopprijs” nu ook voor drukke stedelingen binnen handbereik.’

Broodstaart
Fauxlingo van 2012 werd ‘broodstaart’. Niet dat we het brood van traditionele bakkerij Carl Siegert sinds 1891 niet smakelijk vinden. Integendeel. Niets mis mee. Zelfs met zijn vernieuwingsdrang (‘broodje Aap’) kunnen we leven, zolang die niet ook nog gepaard gaat met grammaticale dwalingen die leiden tot slechte woordgrappen. Zoals broodstaart, een bruidstaart van brood. We rest our case.

Foto: twistedstringknits

© Zestz / redactie 2012

  • NuJIJ
  • Hyves
  • Facebook
  • Twitter
  • email

Reageer