Schuurei


Foodtrendwatcher Marjan Ippel voedt Zestz met nieuw foodlingo. Deze week: schuurei.
Voor wie het heeft gemist: ‘scharrelei’ is donderdag door zo´n 4000 consumenten uitgeroepen tot Grootste Liegebeest 2010. Nu is een ei geen beest. Hooguit eentje in wording, behalve nou juist het scharrelei. Hoe dan ook, Stichting Wakker Dier die de verkiezing jaarlijks organiseert, roept de overheid op de term te vervangen door ’schuurei’. Het scharrelen van de kippen die deze eieren produceren, beperkt zich in de praktijk namelijk tot samen met acht gezusters graantjes pikken op één vierkante schuurmeter. Want scharrelkippen komen nu eenmaal nooit die schuur uit – behalve gestrekt.
Het bewuste foodlingo staat symbool voor het rad dat marketeers en producenten ons consumenten met medeweten van de overheid dagelijks voor ogen draaien. Waarbij vermeld dient te worden dat wij dit, voornamelijk uit geldelijke overwegingen, zelf laten gebeuren. Of de voorgestelde vervangterm ‘schuurei’ daarin iets gaat veranderen, is de vraag. Het speelt namelijk de strategie van marketeers precies in de kaart: schep zoveel mogelijk verwarring met telkens nieuwe begrippen voor hetzelfde product, opdat niemand bij het schap meer weet hoe het zit. En men zich dus laat leiden door de portemonnee of het mooie plaatje op de verpakking. Dat immers al evenzeer een sprookje voorspiegelt. Bovendien, zelfs het begrip ‘schuur’ zal de gemiddelde Vinex-consument al romantisch voorkomen.
Namen veranderen van producten die hoe dan ook fout zijn, blijft wat dat betreft toch een beetje een kip-of-het-eigevalletje. In plaats daarvan zou het ‘scharrelei’ zelf moeten worden vervangen. Of de ´scharrelkip´ (wie was er eerst?). Tegelijk zouden wij consumenten eindelijk eens moeten aanvaarden dat goed eten nu eenmaal geld kost. Pas dan zal niemand ons meer schuur- voor scharreleieren kunnen verkopen.

Foto: the_girl

© Zestz / Marjan Ippel 2010

Powered by: Talkin’ Food, je personal foodtrendshopper, ook te volgen via twitter.com/talkinfood

Reageer op dit bericht

(C) 2008 Zestz - foodtalk. Powered by WordPress
Entries (RSS) and Comments (RSS) || Design: blueingreen - Uitvoering: Designdok