Zestz
 
Doppio Espresso wint AD Koffietest
Categorieën: foodnieuws

Groningse trendy espressobar Doppio Espresso heeft de AD Nationale Koffietest 2008 gewonnen. ‘Mijn vader kwam veel in Zwitserland en Italië. Daardoor ben ik van jongs af opgegroeid met espresso,’ zegt Peter van Eijl (24), eigenaar van Doppio Espresso, in het AD. Hij drijft de winnende espressobar (foto) in de Groningse Brugstraat samen met commercieel manager Jonathan Teoh (25) en barista Eva Boerema (17).

Koffiecultuur in opkomst
Twee van de drie bezochte verkooppunten blijven nog teleurstellen. Toch heeft koffie-expert Barend Boot voor het eerst in jaren wel het idee dat er enig licht aan de horizon gloort. ‘Koffie buiten de deur is ook in Nederland sterk in opkomst. Je ziet steeds meer trendy espressobars, waar aandacht is voor kwaliteit en diversiteit. Daar is sprake van een koffiecultuur in opkomst.’ Minder te spreken is Boot over de ‘gewone’ horeca: hier blijft koffie een ondergeschoven kindje met veelal ondeskundig en ongeïnteresseerd personeel.

Hogere waardering voor de espresso
‘Opvallend is dit jaar de veelal hogere waardering voor de espresso, die vooral in de steden in een steeds kleiner volume wordt gezet. Ook vind ik het typerend dat de zetmethode voor de gewone koffie, of zoals ook wel wordt gezegd een lungo, het laagste werd gewaardeerd,’ zegt Barend Boot in het AD. En een aspect verwonderde hem evenzeer: ‘Opvallend vind ik verder het aantal ondernemers dat zegt zelf geen koffie te drinken. Hoe kun je dan een oordeel vormen over wat je schenkt?’

Nationale Koffietest 2008 van het AD: www.ad.nl/koffietest

© Zestz 2008

  • NuJIJ
  • Hyves
  • Facebook
  • Twitter
  • email

Reageer