Giorgio Locatelli: Made in Italy

Dit najaar verschenen twee vuistdikke Italiaanse kookbijbels in een Nederlandse vertaling: De Zilveren Lepel (1950) en Made in Italy (2006) van de in Londen woonachtige Italiaanse chef-kok Giorgio Locatelli.

De Nederlandse vertaling van Made in Italy werd genomineerd voor de Nederlandse kookboek van het jaar-verkiezing. Helaas voor Locatelli ging de prijs naar Jamie Olivers Thuis bij Jamie. In het buitenland heeft Locatelli met z’n boek al verschillende prijzen gewonnen: de Glenfiddich Food Awards 2006 (Beste kookboek) en de World Gourmand Cookbook Awards 2006 (Beste Italiaanse kookboek van de wereld). Bovendien was hij genomineerd voor Guild of Food Writers Awards.
Locatelli’s boek werd begin oktober met een lunch in De Echoput (Hoog Soeren) ten doop gehouden. De chef-kok gaf daarbij een toelichting op het boek én presenteerde zijn visie op de culinaire ontwikkelingen.

Meer aandacht voor Italiaanse ingrediënten
In de jaren tachtig kwam een nieuwe generatie Italianen naar Londen, vertelde Locatelli aan het publiek in De Echoput. Zij hebben er met hun restaurants voor gezorgd dat mensen met een andere blik naar de Italiaanse keuken zijn gaan kijken. Nu is veel meer aandacht voor de Italiaanse ingrediënten.
Maar dat is dan ook het enige wat er echt veranderd is. Want een goede Italiaanse chef-kok doet zeker niet mee aan de huidige trend van kleine hapjes die je in een half uur allemaal verorbert, aldus Locatelli, die in Londen een eensterrenrestaurant Locanda Locatelli heeft. Zulke gerechtjes herinner je je na afloop niet meer. Ze blijven je niet bij.

Een recept moet ‘groeien’
Als een chef-kok een recept aan het papier toevertrouwt, dan leeft het niet meer, meent Locatelli. Het wordt een fossiel op papier. Een recept moet ‘groeien’. ‘Ik kan dus niet elk jaar een kookboek uitbrengen,’ grapte de chef-kok, die vijf jaar aan Made in Italy heeft gewerkt.
De vuistdikke pil die Locatelli heeft afgeleverd (624 pagina’s) bevat echter niet alleen recepten. Ook haalt de chef-kok herinneringen op aan de gerechten uit zijn geboortestreek Lombardije en vertelt hij over z’n Londense restaurant. En hij schrijft met grote deskundigheid over (de ingrediënten uit) zijn vaderlandse keuken. Daarmee is Made in Italy ook een leesboek.

Boodschap
Bovendien verkondigt Locatelli in zijn magnum opus een boodschap. Tijdens de perslunch in De Echoput gaf hij blijk van een grote afkeuring van magnetronvoedsel. Koken is in de afgelopen eeuwen nooit een ‘probleem’ geweest, stelde hij. Er werd gekookt. Punt uit. Maar nu ontbreekt het velen aan tijd om nog in de keuken te staan.
‘But food is pleasure,’ doceerde Locatelli met een zwaar Italiaans accent. Samen met je familie eten, erover praten - dat is de essentie van food.

Koken met de seizoenen
En dus moet iedereen weer aan het koken. Met pure ingrediënten, die je bij kwaliteitsleveranciers haalt. Zo maant Locatelli de lezer van Made in Italy bijvoorbeeld om de traditie van goede slagerijen in ere te houden. Alleen zo kunnen we volgens de chef-kok in contact blijven met het vlees dat we eten.
En dat betekent ook: koken met de seizoenen. De salade met artisjokken, die tijdens de lunch werd geserveerd, is maar drie maanden per jaar te maken, zegt Locatelli. Volg dus de seizoenen: alleen zo kun je een relatie leggen tussen de natuur en eten.

Blader door het boek op bol.com

Made in Italy. Recepten en verhalen | Fontaine/Lannoo | ISBN 9789072975027 | € 49,90

Reageer op dit bericht

(C) 2008 Zestz - foodtalk. Powered by WordPress
Entries (RSS) and Comments (RSS) || Design: blueingreen - Uitvoering: Designdok